arch/ive/ief (2000 - 2005)

Europa kostte dit weekend aan 16 mensen het leven in België.
by han Monday August 06, 2001 at 04:07 PM
han@indymedia.org

Dit weekend vielen er in Belgie 16 dodelijk slachtoffers bij verkeersongevallen. Wordt het niet meer dan ooit tijd om het transport beleid in vraag te stellen en te streven naar een goed uitbouwd en gratis openbaar vervoer.

Dit weekend kostte het verkeer aan 16 mensen het leven. Indien het zou gaan om een medicijn of voedsel, ..., dan zou het product dat een dergelijk tol vraagt op een mum van tijd verboden zijn. Maar nee, de wagen die al jaar en dag duizenden dodelijk slachtoffers opeist, het klimaat om zeep helpt en een kostbare grondstof als Petroleum gewoon "verbrand"; die mag men blijven verkopen.

"Maar het zijn natuurlijk de bestuurders die verantwoordelijk zijn, want nagenoeg allemaal waren de ongevallen het gevolg van een overdreven snelheid."

Dat is natuurlijk pure nonsens; en het moet maar eens gedaan zijn om de gebruikers (lees slachtoffers) met de vinger te wijzen.

Waarom moeten elk weekend duizenden jongeren zich verplaatsen met de wagen?
Hebt u al eens geprobeert om een avondje op stap te gaan met de trein, de tram of de bus?
Weet u waarom de meeste discotheken zich langs een autosnelweg of dukker verkeersader bevinden?
Wie niet in het centrum vcan een stad woont kan niet anders dan de wagen te gebruiken om een avondje op stap te gaan. Gratis nachtbussen en treinen zouden dan ook honderd keer efficienter zijn dan de alcohol- en snelheidscontroles.

Weet u waarom iedereen te snel rijdt op de weg?
Hebt u zich al een afgevraagd waarom men in België, waar de maximum sneheid 120 km/h is, auto's worden verkocht die gemakkelijk 180 km/h halen of meer?
Hebt u zich al een afgevraagd waarom er geen snelheidbegrenzers in wagens worden ingebouwd? De technologie staat al ongeveer 20 jaar op punt.

.....

Weet u waarom de tram, de trein en de bus steeds duurder worden?
Weet u waarom er steeds meer kleine stationnetjes sluiten terwijl er miljarden wordt geinvesteerd in de TGV ?
Weet u waarom de aankoop van een een wagen goedkoper wordt en het verbuik ervan steeds duurder?
Weet u waarom,...

Ik wel :
Omdat dat dit de politiek is die de Europse Unie oplegt aan al haar lidstaten.
Omdat deze politiek werd uitgewerkt door een select clubje van Europese Industriëlen en de Commissie en de Europese regeringen dat plan tot op de letter uitvoeren.

Als u nog niet wist waarom u op 14 december naar Brussel moest komen om te betogen, laat de 16 doden van dit weekend dan een reden zijn.
Als u nog niet wist waarom u op 15 september naar Leuven moest gaan, laat de 16 doden van dit weekend dan een reden zijn. (De Europese ministers van transport vergaderen er dan)

Ter info
by Mara Monday August 06, 2001 at 07:25 PM

Bij deze internetenquête opteert 79,1% van de mensen een beter uitbouw van het opnebaar vervoer op de vraag

"Tegen 2010 kunt u met de wagen de baan niet meer op zonder aan te schuiven. Zo blijkt uit een officiële studie in het kader van het Ontwerp Mobiliteitsplan Vlaanderen. Voor welke oplossing kiest u? "

Niet dat zulke studies (91 stemmen toen ik deelnam) echt wetenschappelijk of representatief zijn, maar het geeft toch een duidelijke tendens weer.

Auto tot pakje
by Harry Kroeze Tuesday August 07, 2001 at 12:11 AM

Vader die auto tot pakje liet persen: Ik heb leven van mijn zoon gered

DELFZIJL - Twee weken geleden liet Heiko van Klinken uit Delfzijl de snelle Golf GTI van zijn zoon Jacob tot een pakje schroot persen. Jacob gebruikte de auto, die hij van zijn vader cadeau had gekregen, om samen met vrienden op het haventerrein in Delfzijl te racen. Ondanks een afspraak met zijn vader, bleef zoon Jacob volharden in roekeloos rijgedrag. Dat bracht Van Klinken senior tot zijn drastische maatregel.
Na het bericht daarover in deze krant is Van Klinken overstelpt met reacties. Uiteraard van veel media. En zo bereikte Van Klinken precies wat hij wilde: een voorbeeld stellen voor ouders die hun kinderen in snelle auto's laten rijden.
Wat hem heel goed deed, waren de reacties van een groot aantal ouders. "Ik heb veel telefoontjes en brieven gehad van ouders die of hun kind door roekeloos rijden hebben verloren of ze invalide hebben zien worden als gevolg van een ongeluk. Ze gaven me allemaal gelijk. Ik had er eerst een beetje een wrang gevoel over, maar na al die reacties ben ik blij dat ik het gedaan heb. Ik heb nu echt het gevoel dat ik het leven van mijn zoon heb gered. En hij en zijn vrienden hebben zich er ook veel van aangetrokken."

Dat is nu precies wat ik wil zeggen
by han Tuesday August 07, 2001 at 12:27 AM

Wanneer gaat het eens gedaan met de gebruiker als schuldige aan te wijzen.

Hier in Brussel is het kermis.
Stel je voor dat er een dodelijk ongeval gebeurt op de Roller Coaster,... en de uitbater zou zich er van af maken met : "ik had die jongeren nog zo gezegd dat ze hun riem moesten omdoen en blijven zitten,..."

Binnen het uur zou die uitbater zijn vergunning ingetrokken zijn,.... En alle soortgelijke toestellen zouden moeten worden gesloopt.

Waarom kan dat niet bij de autombiel industrie ....

Een auto is 19de eeuws transport middel, het is volledig achterlijk in het tijdperk van "globalisering". En toch blijft men de hele maatschappij afstemmen op de "heilige koe".

Tijd om er iets aan te doen,....

Gratis openbaar vervoer ???