Eerste (tweewekelijkse) nieuwsbrief voor syndicalisten by dany.van.cauwenbergh@pandora.be Sunday August 05, 2001 at 11:20 PM |
dany.van.cauwenbergh@pandora.be |
Eerste (tweewekelijkse) nieuwsbrief voor syndicalisten
Eerste (tweewekelijkse) nieuwsbrief voor syndicalisten
1. Nieuw Paritair Comité voor de audiovisuele sector
Er wordt een nieuw Paritair comité opgericht voor de audiovisuele sector. Daarbij worden de bevoegdheidsomschrijvingen van PC303 (filmbedrijf) en PC 304 (vermakelijkheidsbedrijf) gewijzigd, zodat ze beter worden op elkaar afgestemd. In de praktijk zullen ondernemingen die vallen onder PC 218 of 303 moeten overstappen naar PC 227. Het nieuwe Paritair comité werkt nog niet. Daarvoor moet gewacht worden op de benoeming van de leden.
Het nieuwe Paritair Comité zal bevoegd worden voor:
· Ontwerpen, produceren, exploiteren of uitzenden van radio- of televisieprogramma’s;
· Ontwerpen, produceren, exploiteren of realiseren van audiovisuele producten, andere dan langspeelfilms
· Toelevering van audiovisuele faciliteiten, zijnde conceptiewerk, diensten, materiaal of personeel voor de uitvoering van bovenvermelde activiteiten
· Alle mogelijke gebruik van media zoals televisie, radio en internet.
2. Nieuw KB over de samenstelling en werking van de opvolgingscommissie
controlegeneeskunde
Bij wet van 13 juni 1999 werd een wettelijke basis gegeven aan de controlegeneeskunde. Deze wet bepaalde de voorwaarden waaraan de controlearts en de artsscheidsrechter moeten voldoen. Ook werd voorzien in een procedure in geval van meningsverschil tussen de behandelende geneesheer en de controlearts. Tevens werd een opvolgingscommissie opgericht bij het Ministerie van tewerkstelling en Arbeid. Deze commissie heeft als taak:
· Advies verlenen over het opnemen, de schorsing of de schrapping van de lijst van de artsenscheidsrechters
· Klachten te behandelen in verband met de organisatie van de controle, de bevoegdheid of een gebrek aan onafhankelijkheid vanwege een controlearts of een artscheidsrechter.
De Koning diende de samenstelling en de werking van de commissie nog verder uitwerken. Dit is nu gebeurt bij KB van 10 juni 2001.
3. Belangrijk wetsontwerp betreffende de verzoening van de werkgelegenheid en de kwaliteit van het leven.
Bij loopbaanonderbreking in het kader van palliatief verlof kunnen de prestaties, voor de periode van 1 maand volledig worden stopgezet of verminderd tot 1/5 of ½ van een voltijdse betrekking. Vermindering van de prestaties met 1/3 of ¼ is niet meer mogelijk. Deze beperking gaat in vanaf de inwerkingtreding van dit ontwerp.
Vanaf 1 januari 2002 wordt de vervangingsplicht afgeschaft voor alle vormen van loopbaanonderbreking. De mogelijkheid om vervangingsovereenkomsten te sluiten voor een langere duur dan 2 jaar blijft bestaan. De werkgever kan overgaan tot de vrijwillige vervanging maar zal niet langer RSZ –bijdragevermindering voor deze vervanger kunnen genieten.
Individuele overeenkomsten voor loopbaanonderbreking aangevraagd VOOR PUBLICATIE VAN DIT WETSONTWERP in het Belgisch Staatsblad: deze aanvragen tot beroepsloopbaanonderbreking, ingediend bij de RVA onder het “oude stelsel” en die verder lopen na O1.01.2002, kunnen worden verdergezet tot de duur bepaald in de overeenkomst. Tijdens deze duur blijft de oude reglementering van toepassing.
Individuele overeenkomsten voor loopbaanonderbreking aangevraagd na PUBLICATIE VAN DIT WETSONTWERP in het Belgisch Staatsblad: deze aanvragen tot beroepsloopbaanonderbreking, ingediend bij de RVA onder het oude stelsel en die verder lopen na 01.01.2002 moeten aanvangen tijdens het resterende jaar 2001 en mogen maximum 1 jaar duren en zullen bijgevolg eindigen uiterlijk op 31 december 2002. Tijdens deze duur blijft de oude reglementering van toepassing.
4. Centraal medisch dossier voor uitzendkrachten is in werking
Het KB over de veiligheid en de gezondheid van uitzendkrachten is meer dan 2 jaar oud. Deze wetgeving legt de nadruk op de gelijke behandeling van uitzendkrachten en vaste werknemers, ook voor het arbeidsgeneeskundig onderzoek. De uitzendkantoren staan in voor de organisatie van dit onderzoek. Om te voorkomen dat de uitzendkracht bij elke nieuwe opdracht opnieuw moet worden onderzocht werd “het centraal medisch dossier voor de uitzendkrachten” in het leven geroepen. Alle resultaten van medische onderzoeken van uitzendkrachten moeten naar deze centrale databank verstuurd worden. De uitzendkantoren zullen aldus bij elke nieuwe tewerkstelling nagaan of een persoon reeds onderzocht werd of er een nieuw onderzoek nodig is.
5. Hepatitis B vaccinatie verplicht voor risicogroepen
De vaccinatie tegen tuberculose die wetenschappelijk niet meer te verantwoorden was gaat vervangen worden door een tuberculinetest.
De belangrijkste nieuwigheid is de verplichte vaccinatie voor hepatitis B.
In de vorige wetgeving stond er dat de werkgever de werknemer de kans moest bieden om zich te laten vaccineren. De werknemers waren echter niet verplicht dit te laten doen. De werknemers die tewerkgesteld zijn in de gezondheidszorg(alle beroepen behalve administratief personeel), wasserijen die werken voor verzorgingsinstellingen, begrafenisondernemingen (balseming) strafinrichtingen (cipiers) en andere ondernemingen waar werknemers herhaaldelijk of langdurig verblijven in streken waar hepatitis B verspreid is (Zuidoostazië en Afrika) zijn nu verplicht een vaccinatie te krijgen. Merk op dat in de meeste gevallen het Fonds voor Beroepsziekten het vaccin kan bekostigen.
6. Securex erkend als externe dienst voor preventie en bescherming
In het Belgisch Staatsblad van 28 januari 2000 verscheen de lijst van Externe diensten voor preventie en bescherming, erkend door de Minister van Tewerkstelling en Arbeid. Securex, heeft samen met slechts 6 andere diensten een erkenning gekregen zonder territoriale beperkingen. Met andere woorden voor het volledig Belgisch grondsgebied. Deze erkenning is de laatste stap van de omvorming van de interbedrijfsgeneeskundige diensten tot de externe diensten voor preventie en bescherming.
7. Studentenarbeid en fiscaliteit
Het van belasting vrijgesteld inkomen bedraagt:
Alleenstaande 269.722 bruto 215.818 netto
Echtgeno(o)t(e) 213.801 bruto 171.041 netto
De student blijft ten laste van zijn ouders indien hij gelijktijdig aan de volgende drie voorwaarden voldoet:
· Hij maakt deel uit van het gezin van zijn ouders
· De bezoldigingen die hij ontvangt zijn geen beroepskosten in hoofde van de ouders
· De inkomsten van de student bedragen niet meer dan :
Kind of andere persoon ten laste 98.832bruto 79.066 netto
Kind ten laste van een alleenstaande 148.249 118.599
Mindervalide kind ten laste van een 197.665 158.132
Alleenstaand persoon
8. Advies van de Nationale Arbeidsraad over wetsontwerp familiaal verlof,
adoptieverlof en moederschapverlof
De NAR heeft een éénparig advies gegeven (nr.1353) over deze wetsontwerpen.
Wat het familiaal verlof en het adoptieverlof betreft merkt de NAR op dat de verlofmogelijkheden voor werknemers hoofdzakelijk via CAO’s zijn geregeld en het logisch zou zijn dit niet te veranderen.
De NAR vind éénparig dat het juridisch apparaat vrij goed tegemoetkomt aan de huidige behoeften.
De NAR heeft nog 6 andere adviezen verleend, je kan deze vinden op http://www.nar.be
9. Bedragen gezinsbijslag van kracht vanaf 1 juni 2001
Gewone kinderbijslag
1e kind 2.872
2e kind 5.314
3e kind en elk der volgende 7.933
Deze bijdragen zijn gewijzigd ten gevolge van de nieuwste indexering op de schalen vanaf 1 juni 2001. Voor de andere nieuwe bedragen verwijs ik je naar de site http://www.admb.be
10. Startbaanovereenkomsten
In het Belgisch staatsblad van 17 mei 2001 verscheen het model van startbaanovereenkomst. Indien je werkgever een jongere aanwerft in het kader van de startbaanovereenkomst, dient hij vanaf 17 mei 2001 dit nieuwe model te gebruiken. Indien een werkgever wil genieten van een eventuele RSZ -vermindering, dient een kopie van de startbaanovereenkomst binnen de 30 dagen overgemaakt te worden aan het Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid.
Het nieuwe model is gratis te downloaden op de site van http://www.sdworx.be
11. Gratis ter beschikking stelling van eurominikits
Eind dit jaar kan de werkgever eurominikits als eindejaarscadeau aan de werknemers geven. Dit voordeel is noch fiscaal noch sociaal belastbaar bij werkgever en werknemer.
De eurominikit heeft de waarde van 500 BEF en bevat een aantal nieuwe euromuntstukken. Met het ter beschikking stellen van de eurominikits hoopt de overheid dat het publiek vanaf 1 januari 2001 zijn aankopen zo gepast mogelijk met euro’s zal kunnen betalen, of zelfs al zijn boodschappen voor kleine bedragen in euro zal kunnen verrichten.
Om niet onderworpen te zijn aan RSZ en belastingen, dient een aantal voorwaarden voldaan te zijn :
· Het voordeel moet worden toegekend aan elke werknemer die op 15/12/2001 in dienst is;
· Per werknemer mag slechts 1 eurominikit worden toegekend;
· De werkgever moet zelf instaan voor de verdeling van de eurominikits aan zijn werknemers;
· De eurominikit moet een bijkomend voordeel vertegenwoordigen
Voor een bedrijf met minder dan 60 werknemers, kunnen de kits vanaf 1/12/2001 worden aangekocht bij het bank – of postkantoor, alsook bij de agentschappen van de Nationale Bank. Vooraf bestellen is niet noodzakelijk, maar wel aangewezen.
12. Loopbaanonderbreking, overgangsmaatregelen in de praktijk
· Juliette vroeg op 15 maart een klassieke loopbaanonderbreking aan voor 12 maanden, ze blijft dat recht behouden na 1 januari 2002 tot en met 14 maart 2002. Voor een latere vernieuwing valt ze in de nieuwe regeling.
· Andrea nam 2 jaar geleden loopbaanonderbreking. Ze zal een vernieuwing moeten aanvragen voor een bijkomend jaar loopbaanonderbreking op 1 september 2001. In haar geval zal het recht verlengd worden tot 31 augustus 2002, maar als ze nog wil genieten van het systeem vanaf 1 september 2001 zal ze onderworpen worden aan de voorwaarden van de nieuwe regeling. Men moet dan naar de sectoriele of ondernemingsakkoorden kijken wat de mogelijke duur is van het tijdskrediet. Het tijdskrediet wordt door de CAO 77 beperkt tot de periode van 1 jaar maar er kan een uitbreiding zijn tot 5 jaar als men een akkoord sluiten in de sector of het bedrijf.
· Jan, 50 jaar, vroeg halftijdse loopbaanonderbreking op 1 januari 2001, in het vooruitzicht van zijn latere pensioen. Zijn werkgever stond dat toe zonder enige formaliteit van vernieuwing tot aan zijn pensioenleeftijd. Jan zal geen problemen hebben in verband met de voorziene overgangsmaatregelen.
· Yvonne, + 50 jaar, vroeg halftijdse loopbaanonderbreking, net zoals Jan, maar zij moet haar aanvraag elk jaar hernieuwen (omdat ze dat zelf wou of omdat de werkgever het eiste). Yvonne moet nu gebruik maken van de termijn voor de verschijningsdatum van de wet in het Staatsblad. Zij moet haar aanvraag intrekken en vervangen door een nieuwe maar dan zonder verwijzing naar een vernieuwingsmoment in de toekomst. Als Yvonne uit het systeem stapt zal zij bij vernieuwing van haar aanvraag de voorwaarden van CAO 77 moeten respecteren en het werk hernemen.
13. Enquête bedrijfsrevisoraat onder ACV – afgevaardigden in de OR.
Het ACV hield een enquête onder haar militanten die in de OR zetelen over de verschillende ACV – centrales heen. 705 afgevaardigden werkten mee aan de enquête. Ziehier een greep uit de opmerkelijkste resultaten:
· 5 grote revisorenkantoren domineren de markt, (64% van de markt)
· De revisor was aanwezig op 57% van de vergaderingen over de basisinformatie.
· Revisoren uit grote kantoren zijn meer aanwezig bij de bespreking van de basisinformatie dan kleine kantoren.
· In de sector bouw is de revisor nooit aanwezig op de trimestriële vergaderingen.
· Er worden steeds meer voorbereidende vergaderingen gehouden onder de vakbonden.
· De revisor is steeds minder aanwezig op de voorbereidende vergaderingen.
· In 10% van de ondernemingen worden geen voorbereidende vergaderingen gehouden.
Je kan de resultaten van de enquête downloaden op de site van http://www.acv-csc.be
14. Belangrijkste nieuwe bedragen en sociale uitkeringen op 1 juni 2001
Wil je graag alle nieuwe geïndexeerde bedragen kennen van:
· Beslag en overdracht van loon
· Arbeidswetgeving
· Bijdragen voor de sociale zekerheid
· Nieuwe gezinsbijslagen
· Ziekteverzekering
· Arbeidsongevallen en beroepsziekten
· Werkloosheidsuitkeringen
· Sluiting van onderneming + conventioneel brugpensioen
· Pensioenen, bestaansminimum (gaat veranderen in leefloon)…
Surf dan als de bliksem naar http://www.acv-csc.be/nl/pdf/gids-2001-57.pdf
Je moet wel beschikken over acrobat reader.
15. Brugpensioenleeftijd bedreigd?
Mensen die nu onder de categorie van “oudere werklozen” zijn ingeschreven mogen dat blijven maar zullen voordelen krijgen als ze weer aan het werk gaan. Ze zouden de bijkomende opleg van hun vroegere werkgever mogen behouden. Dit alles staat in een compromis waarover de regering Verhofstadt het zo goed als eens is.
Ten eerste zijn er de mensen die nu al in het stelsel zitten. Zij mogen erin blijven en hun extra uitkering behouden. Wel zullen ze worden aangeschreven door de VDAB om hen desalniettemin tot werk te begeleiden. Als ze werk vinden en aanvaarden zullen ze de toeslag die ze van hun vorige werkgever kregen mogen behouden.
Ten tweede zijn er de nieuwe oudere werklozen. Tot en met de leeftijd van 54 jaar zijn zij verplicht werkzoekend. De leeftijd van 54 jaar geldt in het jaar 2002. Daarna wordt jaarlijks één jaartje opgeklommen tot 57 jaar in 2005. Dat betekent dat 57-plussers dan niet – verplichtend werkzoekend zijn. Wie dan 57 of minder is wel.
16. Verplichte outplacement vanaf 45-plussers
Het wetsvoorstel van Hans Bonte (SP) is werkelijkheid geworden. Wettelijk worden werkgevers nu verplicht wanneer ze mensen ontslaan te voorzien in verplichte outplacement vanaf de leeftijd van 45 jaar. Het wetsvoorstel werd op 28 juni 2001 werkelijkheid. Wat met bedrijven in moeilijkheden en/of herstructurering? Kan men nog de vervroegde brugpensioenleeftijd (extreme gevallen tot 50 jaar afsluiten?) of zal men verplicht zijn outplacement aan te gaan?
Wat is outplacement?
Outplacement wil zeggen dat men de ontslagen werknemer begeleidt bij zijn zoektocht naar een ander werk.
De werkgever moet een standaardcontract opstellen met een particulier of openbaar outplacementbureau en de kosten ervan dragen. De begeleiding moet worden verder gezet tot de werknemer een nieuw werk heeft gevonden maar maximaal gedurende twee jaar. Indien de werknemer ontslagen wordt door de nieuwe werkgever binnen het jaar moet het outplacementbureau zijn taak hervatten behalve indien de werknemer ontslagen werd om dringende redenen of niet akkoord gaat met deze hervatting. Deze hervatting kan slechts 1 maal gebeuren en het bureau mag in geen geval kosten aanrekenen.
De ondernemingsraad heeft een zeer belangrijke bevoegdheid in deze materie. In de gids van het Ministerie Van Tewerkstelling; Gids voor leden van de ondernemingsraad” vind je alle details.
17. Einde
Wil je persoonlijk deze tweewekelijkse nieuwsbrief voor syndicalisten ontvangen? Mail als de bliksem naar dany.van.cauwenbergh@pandora.be