arch/ive/ief (2000 - 2005)

"De Lijn" wil de baas de bus laten betalen
by De Morgen Monday July 02, 2001 at 03:55 PM

Brussel, 27-06-01

Binnen een jaar, vanaf 1 juli 2002 om precies te zijn, zullen na de jongeren, de jongvolwassenen en de senioren ook de 25- tot 65-jarigen een goedkoop of zelfs een gratis bus abonnement kunnen krijgen. Op die dag worden alle bestaande abonnementen van De Lijn vervangen door een netabonnement waarmee de reiziger voor een vast bedrag onbeperkt op de bus mag in heel Vlaanderen. De prijs zal veel lager zijn dan die van de bestaande stads-, of voorstadsabonnementen of de punt-tot-punt passen, maar een bedrag wil en kan Vlaams minister van Mobiliteit Steve Stevaert (SP) er niet op plakken. "Wij streven ernaar dat de busgebruiker uiteindelijk niets moet betalen. Om dat te bereiken, wordt binnen De Lijn een verkoopdienst opgericht die onze "producten" moet verkopen aan bedrijven. Wij willen hun abonnementen voor hun werknemers aanbieden aan echte bodemprijzen. Het bedrijf treedt dan op als derde betaler, zoals de Vlaamse Gemeenschap of de gemeenten dat nu al doen voor de jongeren en de senioren. Wij stellen wel als voorwaarde dat het bedrijf de abonnementen moet aanbieden aan àl zijn werknemers, ook aan diegenen die nu niet met de bus naar het werk komen."


Stevaert hoopt dat het netabonnement mee opgenomen wordt in de eisenbundels waarmee de vakbonden de tweejaarlijkse CAO-onderhandelingen aanvatten. "Voor een bedrijf is zo'n netabonnement trouwens veel voordeliger dan loonsverhoging : er moeten immers geen patronale lasten op betaald worden", merkt de minister op. "Voor de werknemers is gratis openbaar vervoer een belangrijk sociaal voordeel." Van cruciaal belang is volgens Stevaert ook dat de werknemers een zogenaamd "abonnement-plus" krijgen, dat geldig is voor twee personen. "Een werknemer die een busabonnement heeft voor zichzelf maar niet voor zijn vrouw zal in het week-einde toch nog altijd de auto nemen."


Het netabonnement voor 25- tot 65-jarigen is het sluitstuk van het openbaarvervoerbeleid van Steve Stevaert. "De gratis bussen voor jongeren en senioren waren al mooi, maar als we echt willen dat de mensen hun auto laten staan, dan moeten we de grote groep volwassenen bereiken."


Volgende week, op 1 juli, wordt overigens al de Buzzy Pass ingevoerd. Dat is een gelijkaardig netabonnement voor min 25-jarigen. Zo'n abonnement kost 780 frank voor een maand, 2145 voor drie maanden en 6045 voor een jaar. Een tweede binnen het gezin die een abonnement neemt, krijgt nog eens 20 procent korting, drie of meer abonnementen zijn gratis.