arch/ive/ief (2000 - 2005)

Rally is a crime! (persbericht)
by Anti Rally Koepel Friday June 29, 2001 at 01:48 PM
057/36.65.22 jan ypermanstraat 26, 8900 Ieper

Het laatste weekend van juni wordt de Westhoek telkens weer opgeschrikt door de 24 urenrally van Ieper. Op milieu-, veiligheids- en politiek vlak is er vanalles niet in de haak. Elk jaar is er ook een actiekamp tegen deze waanzin.

Het is weer zover, vandaag 29 juni start voor de 37ste maal de Belgium Ypres Westhoek Rally. Deze rally raast gedurende drie dagen door één van de weinige ongerepte streken van Vlaanderen.
Het laten doorgaan van deze rally druist volledig in tegen de prioriteiten gelegd door de verschillende overheden, prioriteiten die ook de bevolking nauw aan het hart liggen.
De rally is immers het toonbeeld van verkeersonveiligheid die - de miljarden gepompt in verkeersveiligheidcampagnes ten spijt - de weggebruiker aanmoedigt te snel en te agressief te rijden met vele doden en gewonden per jaar tot gevolg. Naast het aspect verkeersveiligheid, wordt ook de milieuwetgeving in het gezicht uitgelachen. Zo passeert de rally langs verschillende natuurgebieden en kreeg ze opnieuw toestemming om over de beschermde Kemmelberg heen te gaan. Kyoto, het wegbermbeheer, en de politiek inzake openbaar vervoer en aanmoedigen van verminderd autogebruik worden in één weekend in de papiermand gegooid. Of eet u graag te veel zout bij uw eten ?

Zoals elk jaar is de ARK weer present om een alternatieve stem te laten horen tegen het autogeweld. Dit weekend worden verschillende acties gepland. U wordt ruim op tijd verwittigd omtrent plaats en tijdstip van de verschillende activiteiten.


ARGUMENTEN

a) Veiligheid (bevoegdheid federale ministers Duquesne en Durant)

§ Aantal verkeersdoden in Vlaanderen : 1500 doden per jaar en 11000 zwaar gewonden per jaar
§ Verkeersopvoeding wordt volledig teniet gedaan
§ Verbindingswegen zijn openbare weg, wat tot gevaarlijke situaties leidt
§ Het onveiligheidgevoel van de bevolking is het grootst in het verkeer

b) milieu

§ Rally verrijdt 1 235 000 liter benzine op drie dagen, terwijl het verdrag van Kyoto pleit voor een verminderde uitstoot van gevaarlijke stoffen. Daarnaast werd maandag en dinsdag de toegelaten hoeveelheid ozonconcentratie overschreden. De ozonconcentratie stijgt door de combinatie van uitlaatgassen en extreme warmte.
§ Overheid zorgt voor een goed uitgebouwd wegbermbeheer waarvan de resultaten op één weekend tijd ongedaan gemaakt worden
§ Ondanks het verbod op trainingen in de weken voorafgaand aan de rally, houdt geluidshinder van trainende piloten en supporters de streek weken uit de slaap.
§ Richtlijnen met betrekking tot beschermde landschappen en natuurreservaten (bevoegdheid van Vlaams minister Van Grimbergen) worden met de voeten getreden. Zo kreeg de rally opnieuw de toestemming om over de Kemmelberg te passeren.

c) Politiek

§ De onpartijdigheid van de federale politie wordt in twijfel getrokken door het lidmaatschap van het Erecomité van de Rally van de commissaris van de rijkswacht, dhr. Vereecke en de commissaris van de politie, dhr Aeck.
§ De gouverneur van West – Vlaanderen verklaarde in zijn nieuwjaarsspeech dat de verkeersveiligheid een topprioriteit dient te zijn en dat het niet kan dat een Rally als deze in Ieper steeds opnieuw toestemming krijgt om door de dorpskommen te gaan. Toch werden er ook dit jaar weer uitzonderingen aangevraagd die werden goedgekeurd door de gouverneur. Dhr. Breyne is ook lid van het voornoemde erecomité.
§ De commissie veiligheid (onder federale ministerie van binnenlandse zaken), die eveneens uitzonderingen op het KB – Peeters moet goedkeuren, heeft acht leden. Vijf leden van deze commissie hebben rechtstreekse belangen in de Rally van Ieper. Drie zijn lid van het Erecomité van de rally, daarnaast is ook de voorzitter veiligheid van de rally en de voorzitter van Targa Floria. Van objectieve besluitvorming gesproken !!!!

meer uitgebreide info vind je op volgende site: http://www.jnm.be (klik op activiteiten, dan op anti-rally en dan zie je wel)

Weg met alle rally's!
by ufo Friday June 29, 2001 at 02:33 PM
ufotds@ziplip.com

Het gaat hier niet alleen over rally's, verkeersveiligheid... Ook de hele "auto is koning" maatschappij moet in vraag gesteld worden. Er zijn zovele reden om de auto als vervoersmiddel terug te dringen.

Het automobilisme, ja want het is een isme (er zijn geen voetisten of fietsisten), een sekte, veroorzaakt zoveel ongemak, ergernis, leed en zelf discriminatie (moeilijker om een job te vinden), dat het tijd wordt het zogoed als volledig af te schaffen.

Als fietser of voetganger, vrees ik voor mijn leven telkens ik buitenkom, krijg ik longkanker door de uitlaatgassen, kan ik niet slapen door het nonstop 24/7 geraas en ga zo maar door.

Denk maar eens aan het geld van de hele gemeenschap dat wordt gebruikt om een deel van de bevolking, en vooral de industrie, als goden te behandelen en anderen het leven zuur te maken (denk maar aan de massa's vrachtwagens die ons land als doorgang gebruiken, onze lucht vervuilen, onze kinderen doodrijden, onze wegen verslijten, terwijl de achtergelaten rotzooi en de onderhoudskosten voor wegen door de gemeenschap moeten gedragen worden.

Misschien kan hier een péage voor een deel verlichting brengen, maar kinderen zullen nog steeds doodgereden worden en lucht nog steeds vervuild. Misschien is het wel eens tijd om naar alternatieven te zoeken die minder belastend zijn, zoals scheepvaart, spoorverkeer. In Zwitserland bijvoorbeeld worden vrachtwagens aan de ene kant van de grens op een trein gezet tot ze het land door zijn. Een oplossing die niet alleen veiliger en milieuvriendelijker is, maar bovendien ook sneller en een oplossing voor het file-probleem, integenstelling met het bouwen van nieuwe wegen die na x-aantal tijd weer dichtslibben.

Om daarna nog eens terug te komen op het personenvervoer zouden we ons kunnen voorstellen hoelang we gratis met een degelijk uitgebouwd openbaar vervoer zouden kunnen rijden met het geld dat de laatste decennia uitgegeven is aan onzinnige dingen zoals nieuwe wegen, onderhoudskosten, ondergrondse parkings, de belgische blunders, maar ook even onzinnige dingen als het leger, de politie, spionagesatelieten, enz.

Stel dat we daarbij voor het eventuele tekort nog een vervoersbelasting invoeren afhankelijk van het inkomen, dan zouden we eindelijk in het basisrecht van iedereen om zich te verplaatsen kunnen voorzien en zou vervoer niet langer het voorrecht zijn van een rijkere klasse die daarmee ook nog ons leven vergalt.

Denkt u daarbij ook nog eens dat een jaarlijkse belasting van bv 15.000 BEF voor een gemiddeld inkomen, waarschijnlijk in de verste verte niet in de buurt komt van wat de meeste mensen uitgeven aan benzine, om nog maar te zwijgen van de onderhoudskosten en vooral de aankoopprijs van een auto.