Rwandees "geraffineerd" negationisme of "Aangaande het proces van de 4 Rwandezen by han Friday June 08, 2001 at 06:59 PM |
han@indymedia.org |
In Le Soir verscheen een lezersbrief "Aangaande het proces van de 4 Rwandezen", de auteurs postten deze brief ook op deze website [weliswaar onder een andere naam]. Daar de brief een geraffineerde vorm van negationisme is werd de brief van de nieuwslijn gehaald. Toch is het meer dan interessant om er op in te gaan.
Rwandees “geraffineerd” negationisme
of Aangaande het proces van de 4 Rwandezen In Le Soir verscheen een lezersbrief
“Aangaande
het proces van de 4 Rwandezen”, de auteurs postten deze brief ook op deze
website [weliswaar onder een andere naam]. han Laat ons eerst eens in herinnering
brengen over wat we het eigenlijk hebben.
Het is ook interessant om te
vergelijken met de Vlaamsche extreem rechtse groepen als het Sint
Maertensfonds. Hun centrale eis is
steeds geweest : “Amnestie”. Mijn stelling is dat precies
hetzelfde gebeurt inzake de genocide in Rwanda, en dat veel “democraten” zich
laten vangen. Ik wil dat proberen te
demonstreren aan de hand van het artikel dat ook op deze website werd gepost en
dat als lezersbrief in Le Soir verscheen. Het is belangrijk om de verantwoordelijken, en meer
bepaald de planners, van de genocide te berechten. Dit is een onontbeerlijke
erkenning van het lijden van de overlevenden, een les in gerechtigheid voor de
mensheid. De auteurs kunnen natuurlijk niet
anders dan de “genocide” te verwerpen.
Zoals beschaafd Vlaamsch extreem rechts ook Neurenberg niet “openlijk”
vraag stelt, en “publiekelijk” niets te maken wil hebben met de
concentratiekampen. Maar het proces heeft plaats in een weinig
serene context. Vanaf het begin werd het
vermoeden van onschuld zwaar geschonden. Erger: het anti-hutu racisme wordt op
de spits gedreven! Hebt U al eens gelezen in welke taal
Vlaamsch extreem rechts over “de periode van de repressie” spreekt. Het zou volgens hen gaan om een “Anti-Vlaamsche”
repressie. Beseft men wel hoe moeilijk
Rwandezen zich blootgeven, hoezeer de angst hen doet verstommen – simpelweg om
te kunnen overleven. Niet elke getuige is vrij om naar waarheid te getuigen als
hij weet dat hij daarna terug naar zijn land moet. In dit proces bleken een
aantal rechtstreekse getuigenissen vals en volledig verzonnen. In welke mate is
het gerechtvaardigd om zoveel tamtam te maken rond getuigenissen die soms zo
onzeker zijn? Anderzijds, geeft men wel genoeg ruchtbaarheid aan het feit dat
getuigen à décharge worden geïntimideerd, zelfs hier in België? Dit is natuurlijk zuiver stemming
makerij. Bovendien halen ze de oude truc boven
van Vlaamsch extreem rechts : de getuigen in twijfel trekken “getuigen die zo
onzeker zijn. Heh,…. Als je heel je familie
voor je neus hebt zien vermoorden dan zal je wel wat “onzeker” zijn. Is men trouwens niet aan het
meeheulen met de huidige machthebbers in Rwanda? Het huidige regime kwam met
wapens aan de macht en houdt stand door geweld. Zegt men wel dat er
tegenwoordig Hutu’s en Tutsi’s zijn die hun land ontvluchten omdat ze worden
bedreigd door een regime dat hen vijandig gezind is? Zeer slim. Ze weten allemaal dat er dingen
scheef lopen in Rwanda, en daar speel de auteur hier op in. Dit proces draagt er trouwens toe bij dat de Hutu’s
en de gematigde Tutsi’s het zwijgen wordt opgelegd, ze worden al te gemakkelijk
beschouwd als verraders, volkenmoordenaars of revisionisten. Dit is natuurlijk de realiteit op
zijn kop. In Rwanda werden +/- 800.0000
mensen vermoord, het ging om zogenaamde Tutsi’s en gematigde Hutu’s (zij werden
door genocidairs al volksverraders gezien).
Dat de bewering van de auteurs weinig mensen shockeert heeft er
voornamelijk mee te maken dat realiteit van de genocide in Rwanda veel te weinig gekend is. Men moet
het niet hebben over een “genocideproces”, noch over een Rwandees “Neurenberg”:
hier worden 4 personen berecht, en het gaat niet bepaald om planners. De
berichtgeving erover schokt ons omdat ze de waarheid verdoezelt en bijgevolg de
vrede niet dient. Hier word een oude truc bovengehaald
van Vlaamsch extreem rechts. Men
banaliseert de daden van de medeplichtigen (de bakker of beenhouwer die
toevallig aan de verkeerde verkocht). De 4 beklaagden zijn wel niet de
eerste de besten : een Minister / fabrieks directeur, een professor aan de universiteit,
twee geestelijke verantwoordelijken,…. Ze staan ook niet terecht omdat ze
toevallig op de verkeerde moment op de verkeerd plaats waren. Deze mensen staan
terecht omdat ze “medeplichtig” zouden zijn, en samen rechtsreeks of
onrechtstreeks verantwoordelijk voor meerdere duizenden doden. De oorlogscontext die sinds 1990
woedt wordt zelden onderstreept. Men verwijt de beschuldigden bijvoorbeeld dat
ze mensen die gevaar liepen niet hebben geholpen. Maar wie van ons zou het,
tijdens de oorlog van 40-45, hebben aangedurfd om tientallen bedreigde joden
met open armen te ontvangen? De meesten van hen die het deden zijn samen met
hen omgekomen. Dit is grotesk. De twee groepen worden geglobaliseerd et de Rwandezen
worden in twee kampen onderverdeeld: enerzijds de goeden, de
Tutsi-slachtoffers, de volmaakt onschuldigen, en anderzijds een volk van
slechte, genicidaire Hutu-beulen. (Uiteraard zijn wij de redders!) De waarheid
is zoveel complexer. Laten we stoppen met verdeeldheid te zaaien onder de
Rwandezen! Laten we stoppen met oorlogvoeren! En hier komen we tot de kern van het
betoog. Maar er staat meer dan dat. In de logica van de auteurs zou er
geen enkel proces mogen plaatsvinden tegen moordenaars, vechtersbazen,…. “Want
het proces op zich is een verzetting van de vechtpartij” En toch hebben de auteurs een beetje
gelijk, want inderdaad met deze rechtszaak wil men een duidelijk signaal
geven. Heeft de Belgische politiek in de Rwandese
geschiedenis nog niet genoeg etnische verdeeldheid gezaaid? Daarbij, na de dood
van onze tien para’s hebben onze politici ook gekozen voor het niet verlenen
van hulp aan honderdduizenden personen in nood. Inderdaad, nog meer dan dat. Het is het Belgisch en Frans kolonialisme en neokolonialisme dat
rechtstreeks verantwoordelijk is voor de genocide. Men kan er inderdaad terecht voor
pleiten opdat deze politiek verantwoordelijk ook berecht zouden worden. Maar mij lijkt het niet dat dat is waar de
auteurs om vragen. Ik heb dan ook een oprechte vraag aan
de auteurs, dat ze me corrigeren als ik hen verkeerd begrijp. We vinden eigenlijk dat de
berichtgeving van de verantwoordelijken en medeplichtigen van de moord op 800.000
mensen niet kan plaatsvinden. Omdat
deze slachtpartij eigenlijk niet echt heeft plaatsgevonden en of werd
uitgevoerd door “gematigde hutu’s en tutsi’s, die je vandaag in bescherming
moet nemen.
Daar de brief een geraffineerde vorm van negationisme is werd de brief van de
nieuwslijn gehaald. Toch is het meer
dan interessant om er op in te gaan.
De genocide in Rwanda kostte op enkele weken tijd aan meer dan 800.000 mensen
het leven [de ene bron zegt 1.000.000 de andere spreekt over + 500.000]. Dit is een genocide op schaal die de
mensheid nooit tevoren heeft gekend, zelfs het Nazi regime kon haar genocide
niet aan dergelijk tempo voltrekken.
Extreem rechts heeft de collaboratie met het Nazi regime steeds gebanaliseerd
(en daarbij ook de misdaden van Nazi regime) en weigert nog steeds om die
collaboratie ter verwerpen.
Indien dat het zo zou zijn dat de getuien niet vrijuit kunnen spreken dan, zou
het nuttig zijn dat aan te tonen. Maar dat doen de auteurs hier niet. Het is niet meer dan stemmingmakerij. Als je weet dat een van de beklaagden in de
loop van het proces van het ministerie van binnenlandse zaken “politiek asiel”
heeft gekregen, kan je je toch wel vragen stelen bij deze bewering.
Het proces speelt zich niet af in Rwanda, de beklaagden zullen niet uitgeleverd
worden (althans dat is niet de vraag van de aanklagers).
De enige reden waarom de auteurs dat erbij slepen, is om iets verder te doen
aanvaarden dat er eigenlijk geen processen mogen plaatsvinden tegen de
verantwoordelijken en medeplichtigen aan de genocide.
De beklaagden zouden samen medeplichtigen zijn en zelf hebben deelgenomen aan
de moord op meerdere duizenden mensen.
Hoe kan je dat vergelijken met duizenden Belgen die WOII het niet
aandurven om een Joods gezin te verbergen.
Misschien nuttig om op te merken dat België precies een land is waar
duizenden joden wel mensen berijd vonden om hen te verbergen. Hoe durven de auteurs mijn grootvader die
het inderdaad niet aandurfde om een joods gezin te verbergen, te vergelijken
met mensen die terecht staan voor de moord en de medeplichtigheid aan moord op
honderden mensen.
“Amnestie”, stop het proces, stop alle processen tegen de genocidairs, stop de
oorlog,…..
Er werden in Rwanda 800.000 mensen vermoord, de auteurs bannaliseren dat hier
volledig. Voor de auteurs is het niet
nodig dat zij die verantwoordelijk zijn en nog minder zij die medeplichtig zijn
hiervoor worden berecht. Want het
berechten van de beulen zou de verderzetting zijn van de oorlog.“Medeplichtigheid aan volkerenmoord is een misdaad”
Zij fabriceerden immers de begrippen Hutu en Tutsi en maakten er “rassen” van.
Kort samengevat begrijp ik ze (en het zijn Belgen) als volgt.