Mao en Groovy by Ho Thursday April 12, 2001 at 12:38 PM |
Vandaag is het eerste gedrukte nummer van Maomagazine verspreid. Dit product van Concentra, verkoopt zoals elk medium tegenwoordig, doelgroepen aan adverteerders. Tegelijkertijd geeft Concentra het nieuwe magazine ‘Groovy' uit.
Het nieuwe gratis Maomagazine, een product van Concentra, wordt vanaf vandaag gratis verspreid. Concentra geeft ook het gratis blad Metro uit en drukt bovendien Het Belang van Limburg en de Gazet van Antwerpen. Met Maomagazine wil men « aan onderzoeksjournalistiek doen met een pittig humoristisch sausje ». Aanvankelijk was het de bedoeling om alleen op internet aan berichtgeving te doen, maar de groep Concentra zag in dat via internet alleen, onvoldoende reclame-inkomten kunnen worden verzekerd.
Als Maomagazine gratis is voor de lezer, wat verkoopt het dan in feite? Maomagazine verkoopt de lezer als doelgroep aan de adverteerders. De beoogde doelgroep van Maomagazine is 18-40 jaar, hogere sociale groepen en heeft hoger onderwijs genoten. Bovendien ijvert de beoogde lezer voor een meer open maatschappij. Maomagzine wordt naar de adverteerdersmarkt gecommercialiseerd door RMB. RMB en Concentra zien in dat ze zo over een heel interessante doelgroep beschikken, dat in de toekomst zelfs heel koopkrachtig kan worden… . Een quadri advertentie in Maomagazine, kost 95.000 frank. Het wordt met een oplage van 50.000 exemplaren verspreid. Gezien de oplage is het in vergelijking met Humo of Knack zelfs een vrij duur magazine voor de adverteerders. Maar deze zijn over het algemeen bereid om veel geld uit te geven om de 'juiste' doelgroep te bereiken.
Tegelijkertijd wordt door dezelfde groep het magazine ‘Groovy' gelanceerd. Het concept van dit magazine is « Wannahave » , of vrij vertaald «Wilikhebben ». Dit magazine bespreekt de allernieuwste, hypste en hoog- technologische producten. De doelgroep die hier te koop staat zijn de 18-44 jarigen, early adopters en big spenders. Deze doelgroep is uiteraard nog interessanter voor bepaalde adverteerders. Gezien het type doelgroep, wordt dit magazine wel verkocht aan de lezers. De kost van 1 pagina quadri is hier ook 95.000 frank, met een oplage van 35.000 exemplaren.
MAO mag er best zijn! by Cromang2001 Friday April 13, 2001 at 02:54 PM |
cromang2001@yahoo.com |
Na het lezen van het eerste nummer van MAO moet ik toegeven dat het zowel qua inhoud als qua vorm gezien mag worden. Dat Mao een specifieke doelgroep wil 'verkopen' aan adverteerders zal wel waar zijn. Maar het hangt nog altijd van de lezer zelf af of hij ingaat op de gepubliceerde reclame.
In een bepaald extreem-links discours wordt de mens voorgesteld als een behaviouristisch wezen dat instinctief reageert op stimuli uit zijn omgeving. De aanhangers van dit discours zien zichzelf dan als verlichte geesten die de 'massa' moeten behoeden en waarschuwen voor allerlei commercieel onheil.
En ja, ik weet wel dat heel wat mensen minder kritische zin hebben en er niet echt bij stilstaan waarom MAO gratis is. Maar laten we ermee ophouden mensen te concipiëren als willloze slachtoffers in de handen van kapitalistische mechanismen. Het zou wel eens een self-fulfilling prophecy kunnen worden ... . (Toch bedankt voor de info.)
Ik begrijp je opmerking niet by Ho Friday April 13, 2001 at 06:59 PM |
Bovenstaand artikel geeft louter objectieve feiten weer. Ik geef zelfs geen inhoudelijke kritiek op Maomagazine, hetgeen JP Everaerts wel doet op een niet te evenaren manier.
Wel heb ik willen aangeven dat er een verschil is tussen 'informeren' en 'winst maken'. Concentra wil in de eerste plaats winst maken. En dat dit de kans geeft aan jonge journalisten om hun ding te doen, is fantastisch. Maar in hoeverre zullen ze aan onthullende onderzoeks-journalistiek kunnen doen? Lees daarvoor het artikel van JP Everaerts.
Bovendien heb ik wel genoeg vertrouwen in de lezer, maar niet in de uitgever. Ik meen niet te hebben geschreven dat 'de massa' als weerloze schaapjes in de val zullen tuimelen en dat wij'linksen' hen moeten beschermen. Dat heb je er zelf van gemaakt. Ik meen alleen cijfergegevens en feiten te hebben vrijgegeven. Als dit te schokkend overkomt, dan ligt dat aan je eigen interpretatie.. .
Toch nog mijn felicitaties voor het fantastische marketingconcept van Maomagazine. Het heeft dan ook het nodige "onderzoek" (of heet dat benchmarking?) gedaan. Het heeft o.a. bij het IMC komen kijken, hoe het nu moet, maar ook hoe het niet moet... .
Misschien was de naam Hiroitomagazine wel meer gepast geweest..
We mogen toch eens lachen hé, ..tenzij je aandelen hebt bij Concentra?