betrokkenheid van de Staatsveiligheid bij het dwarsbomen van Attac Congres by Potsed by han Tuesday March 20, 2001 at 05:42 PM |
Verslag van de discussie in de Kamer over de betrokkenheid van de Staatsveiligheid bij het dwarsbomen van Attac Congres.
09 Samengevoegde mondelinge vragen van - mevrouw Els Van Weert aan de minister van Justitie over "de betrokkenheid van de Belgische Staatsveiligheid bij het dwarsbomen van het derde Vlaamse Attack-congres op zaterdag 10 maart 2001" (nr. 4166) - de heer Jef Tavernier aan de minister van Justitie over "de inlichtingen verstrekt door de Staatsveiligheid over de organisatie Attack" (nr. 4182) - de heer Dirk Van der Maelen aan de minister van Justitie over "het Attack-congres in Gent over de Tobin-taks en de Staatsveiligheid" (nr. 4187) 09 Questions orales jointes de - Mme Els Van Weert au ministre de la Justice sur "l'implication de la Sûreté de l'Etat belge dans l'annulation du troisième congrès flamand d'Attac du 10 mars 2001" (n° 4166) - M. Jef Tavernier au ministre de la Justice sur "les informations diffusées par la Sûreté de l'Etat à propos de l'organisation Attac" (n° 4182) - M. Dirk Van der Maelen au ministre de la Justice sur "l'organisation, à Gand, d'un congrès de l'association Attac sur la taxe Tobin et la Sûreté de l'Etat" (n° 4187) 09.01 Els Van Weert (VU&ID): Mijnheer de voorzitter, mijnheer de
minister, zoals u weet, heeft het derde congres van
Attack-Vlaanderen vorige zaterdag, 10 maart 2001,
in de zaal van het Onderling Beroepskrediet in Gent
niet plaats kunnen vinden. Naar verluidt had
de eigenaar van de zaal op 7 maart 2001 zijn
instemmening ingetrokken omdat hij informatie
had gekregen van de Belgische Veiligheid van
de Staat met betrekking tot de organisatie
Attack. Attack is een van voortrekkers
in het debat over de Tobin-taks en nam reeds deel
aan een intergroep van het Europees
Parlement over dit thema. Bovendien is Attack geen
onbekende organisatie, ze is zelfs
internationaal georganiseerd en ontleent haar
bekendheid onder andere aan het feit dat zij werd
opgericht na een oproep van de hoofdredacteur van
het overdachte en gerenommeerde Le
Monde Diplomatique. Het is perfect mogelijk om de
doelstellingen van Attack na te lezen op hun
website. Via hun elektronische nieuwsbrief kan
men ook informatie bekomen over geplande acties.
Volgens ons is het dus uitgesloten dat de
Veiligheid van de Staat niet weet dat Attack niet de
bedoeling heeft illegale methodes te gebruiken voor de
verwezenlijking van haar programma. Bovendien
heeft elke vereniging nog altijd het
grondwettelijk recht op vrije meningsuiting. Over dit
thema zijn overigens ook al door minister Reynders en
de Europese commissie standpunten ingenomen. Bijeenkomsten van organisaties
zoals Attack dragen bij tot het publieke
debat over een evenwichtige belasting van
inkomsten uit arbeid en kapitaal. Daarom vinden wij
het belangrijk dat er zo snel mogelijk duidelijkheid
komt over de mogelijke betrokkenheid van de
Veiligheid van de Staat bij het verhinderen van
deze bijeenkomst. Daarom stel ik u nu deze
concrete vragen. Ten eerste, heeft de Belgische
Veiligheid van de Staat contact opgenomen met de
uitbater van de zaal van het Onderling
Beroepskrediet in Gent met betrekking tot de
organisatie van het derde Vlaamse
Attack-congres? Zo
ja, met welke mededeling of met welk verzoek
heeft de Belgische Veiligheid van de
Staat zich dan tot de uitbater gericht? Ten tweede, is Attack-Vlaanderen
volgens de Belgische Veiligheid van de
Staat een organisatie waarvan de activiteiten en/of de
leden nauwgezet moeten worden opgevolgd en
gecontroleerd? Zo ja, op basis van welke criteria
en informatie behandelt de Belgische Veiligheid
van de Staat Attack-Vlaanderen op deze wijze?
Ik heb immers zonet toegelicht dat dit zeer
verwonderlijk kan worden genoemd. Ten derde, als inderdaad blijkt
dat dit een onterechte tussenkomst was, zal
de minister zich dan bij Attack-Vlaanderen
verontschuldigen voor het initiatief van de Belgische
Veiligheid van de Staat? Zal hij er ook voor
zorgen dat een volgend congres niet meer op deze wijze
zal worden gedwarsboomd? 09.02 Jef Tavernier (AGALEV-ECOLO): Mijnheer de voorzitter, mijnheer
de minister, collega's, de feiten zijn
ondertussen bekend, althans wat het afgelasten van
het congres door het niet ter beschikking stellen
van de zaal betreft. De belangrijkste vraag is
natuurlijk wat de Veiligheid van de Staat nu
precies heeft gedaan. Men vertaalt het als heeft de
Belgische Veiligheid van de Staat informatie gegeven.
Ten eerste is dat duidelijk een actieve daad. Ten
tweede, wat wordt bedoeld met informatie geven? Ik
heb nog nooit van de Veiligheid van de Staat
informatie gekregen, noch in de ene, noch in
de andere zin. Ik veronderstel dat als de
Belgische Veiligheid van de Staat vindt dat zij mij
informatie moet geven, zij dat met een zeker doel doet. Ik
versta daaronder dat men zegt dat er best niet
wordt samengewerkt met die organisatie of met die
persoon. Hierover vraag ik mij dus
volgende zaken af. Ten eerste, wat is de draagwijdte
van het geven van informatie? Ten tweede, welke
informatie geeft men? Hoe wordt met andere
woorden die organisatie door de Belgische
Veiligheid van de Staat in het kader van haar
opdracht, het waken over de veiligheid van de Staat,
geapprecieerd? Deze organisatie heeft voor het
organiseren van dit congres honderden mails
rondgestuurd, zij is internationaal georganiseerd en
maakt geen geheim van haar doelstellingen.
Kan men een dergelijke organisatie als
gevaarlijk voor de Staat beschouwen? Wat de methode betreft, ben ik
van mening dat de organisatie van een congres
waarop iedereen wordt uitgenodigd moeilijk
subversief en staatsgevaarlijk worden genoemd. Over de actiemiddelen en de
inhoud wens ik nog het volgende te zeggen. Ik nam
deel aan het eerste Attack-congres en ik weet
dat sommige parlementsleden aanwezig waren
op het tweede congres en dat er nog meer
aanwezig waren op het derde congres. Het is
mogelijk dat sommigen onder ons daar optraden als
informanten voor de Veiligheid van de Staat, al
geloof ik dat niet. Volgens mij ging het veeleer om
participatie, omwille van een bepaalde
sympathie voor de doelstellingen van Attack,
waarbij men onder andere vragen heeft bij globalisering-
en mondialiseringtendensen,
weliswaar vooral inzake neoliberale aspecten. Het feit
dat dit in vraag wordt gesteld brengt volgens mij
de Staat niet in gevaar, evenmin als vragen
stellen naar de invoering van de Tobin-taks of
naar de controle op de internationale
kapitaalbewegingen, meer bepaald de speculatieve aard.
Bovendien werd zowel in de Kamer als in de
Senaat een resolutie goedgekeurd waarin werd bepaald
dat deze aangelegenheden in deze
assemblees moeten worden besproken en dat daarover
een standpunt moet worden ingenomen. Ik stel overigens vast dat ook
een liberale Œ eventueel neoliberale Œ
minister, zoals de heer Reynders, van mening is dat het
probleem omtrent de Tobin-taks moet
worden aangekaart op Europees niveau. Moet men dan
zover gaan te veronderstellen dat zulks
gevaarlijk is voor de Staat? 09.03 Dirk Van der Maelen (SP): Mijnheer de voorzitter, mijnheer de
minister, ik nam deel zowel aan het eerste als aan het
tweede Attack-congres en ik ben zelfs lid van Attack. Ik ben de stichter van een
parlementaire Tobin- club in onze assemblee, waarvan
Attack deel uitmaakt, wat betekent dat
Attack hier regelmatig aanwezig is. Moet ik mij nu zorgen maken? Ik
meen van niet, maar ik stel vast dat de
Veiligheid van de Staat er anders erover denkt. Mijnheer de minister, aangezien
sommige vragen die ik wou stellen reeds werden
geformuleerd, zal ik bondig zijn. Ten eerste, op welke basis en
uitgaande van wiens beslissing wordt Attack
door de Veiligheid van de Staat gevolgd? Gebeurt
zulks op basis van artikel 7 van de wet van 1998,
als een soort van algemene opdracht van de
Veiligheid van de Staat om inlichtingen in te winnen, of
op basis van een vordering van de minister van
Binnenlandse Zaken ingevolge de bepalingen
van artikel 5 van de wet van 1998? Ten tweede, ik ben geen
specialist inzake Veiligheid van de Staat, maar
uit mijn studententijd en ook later,
herinner ik mij dat bepaalde figuren geregeld
deelnamen aan vergaderingen en er notities
namen en informatie doorgaven. In deze zaak stel ik
evenwel vast dat er niet passief inlichtingen
werden ingewonnen, maar dat actief werd opgetreden
door zich tot de eigenaar van de zaal te wenden
met wie weet welke informatie. Het was in elk
geval informatie van die aard dat de eigenaar van
de zaal ervan schrok en besliste om het derde
congres af te gelasten. In dat verband sluit
ik mij trouwens volledig aan bij de vragen van
de heer Tavernier. Ten derde, we leven in een vrij
land. Iedereen mag ijveren voor de inrichting
van onze economie volgens een model dat hij of zij
verkiest. In dit geval kiest men een beetje voor
antiglobalisering. Ik ben geen antiglobalist, maar
er moeten wel sociale, ecologische en
culturele correcties komen. Sommige mensen binnen
Attack verdedigen die lijn. Anderen
zijn radicaler. Dat is nu eenmaal zo. Wilt u nota nemen van het feit
dat ik een brief zal schrijven naar de voorzitter van
het begeleidingscomité van het
comité-I? Aan de voorzitter van de Kamer zal ik
vragen om een onderzoek in te stellen naar het
optreden van de Veiligheid van de Staat in deze
aangelegenheid. Mijn vraag heeft betrekking op
artikel 40 van de wet op het toezicht op de
politie- en inlichtingendiensten, dat ook
voor een privé- persoon in de mogelijkheid
voorziet om zich te beklagen over het optreden van
de Veiligheid van de Staat. Hoe verhouden die twee
zich tot elkaar? Ik zal in elk geval het
initiatief nemen om het begeleidingscomité te verzoeken
een onderzoek in te stellen. Sluit dit uit dat
een privaat persoon ook nog een klacht kan indienen
of niet? 09.04 Minister Marc Verwilghen: Mijnheer de voorzitter, collega™s Van Weert,
Tavernier en Van der Maelen, wij stellen in het
algemeen vast dat problemen rond de mondialisering
en de globalisering in deze wereld
steeds op sterkere tegenstromen stuiten. Ik denk
dat ik een open deur intrap als ik verwijs naar
de verschillende internationale activiteiten die
in de laatste jaren, vooral sedert Seattle, hebben
plaatsgevonden. We hebben effectief gezien dat
daar soms harde reacties, die tot straatgeweld
kunnen leiden, voorkwamen. Om uw vragen te kunnen
beantwoorden, heb ik mij in eerste instantie gewend
tot de verantwoordelijke
administrateur-generaal van de Veiligheid van de Staat, mevrouw
Timmermans. Ik zal proberen in detail in te
gaan op de vragen die u hebt gesteld. Ik zal ze in drie
categorieën indelen. Hoe komt het dat de Veiligheid
van de Staat zich in dit dossier interesseert en
binnen welke context is dat gebeurd? De Veiligheid van de Staat heeft
een publicatie onder ogen gekregen in het
PVDA-blad Solidair. Daarin verneemt ze dat een
bijeenkomst van de groep Attack zou plaatsvinden in
de zaal van het Beroepskrediet in Gent. Dat is
de start. De mededeling in het blad, de
situering in een financiële instelling en de
wetenschap van vroegere recuperaties van
anti-mondialistische activiteiten door extremistische
groeperingen, vormden de aanleiding om contact
op te nemen met deze financiële instelling
om een aantal inlichtingen te verkrijgen. Het
was de bedoeling om na te gaan of de informatie
van het blad met de werkelijkheid overeenstemde.
De Veiligheid van de Staat heeft hierbij nooit
een negatieve omschrijving gegeven, noch van
de anti- globaliseringsbeweging, noch van
Attack. Daarin is mevrouw Timmermans formeel.
Evenmin heeft de Veiligheid van de Staat
vooropgesteld of aangedrongen om de verhuring Œ
en de bijeenkomst Œ niet te laten
plaatsvinden. Tijdens het gesprek is wel
gebleken dat de personen die normaliter instaan
voor de verhuring van de zaal, niet op de hoogte
waren van de reservering en ook niet van de
verhuring als dusdanig. Klaarblijkelijk heeft
Attack de optie en huur via een ander kanaal dan
het normale laten verlopen. Indien de verantwoordelijken
voor de verhuring of het management van de verhuurder
om deze redenen de
terbeschikkingstelling van de zaal hebben ingetrokken, is dit om
een interne - mijns inziens, begrijpbare - reden. De
gebruikelijke procedure werd immers niet
gevolgd. Als de normale geplogenheden inzake de
reservatie en de verhuurovereenkomsten waren
gevolgd, ben ik ervan overtuigd dat er zich geen
problemen zouden hebben voorgedaan.
Volgens de Veiligheid van de Staat vloeien
de huidige problemen voort uit de wijze waarop Attack dit dossier heeft aangepakt. Noch Attack, noch de antimondialiseringsbeweging
vormen het voorwerp van een onderzoek van
de Veiligheid van de Staat. De recuperatie of
de infiltratie geven wel aanleiding tot bezorgdheid
van de overheid. Recuperatie en infiltratie
spelen zich af in de rand van het fenomeen. Ze worden niet
veroorzaakt door Attack of de
antimondialiseringsbeweging. Ze worden wel mogelijk gemaakt door
degenen die zich in de rand begeven. Ik neem
aan dat dit aanleiding zal zijn voor
bezorgdheid van de verantwoordelijken, ook van de antimondialiseringbeweging. Hun
recht op vereniging en op vrije
meningsuiting gekoppeld aan de weerklank van hun actie,
hebben de aandacht van wellicht niet
goeddoelende organisaties van extreem links
en extreem rechts opgewekt. Deze laatsten pogen de
weerklank van de eersten te misbruiken voor
eigen motieven. Dit is reeds meer dan eens ontaard
in brutaal straatgeweld. Dit kan niet de
bedoeling zijn van de organisatoren. Bovendien stelt
straatgeweld de democratische actiemiddelen die
ze willen aanwenden in een slecht
daglicht. De heer Van der Maelen heeft een
vraag gesteld over de context. Het gaat, mijns
inziens, duidelijk om artikel 7. De wet van 30
november 1998 houdende de regeling van de
inlichtingen- en veiligheidsdienst beschrijft
duidelijk het opdrachtenpakket van de
Veiligheid van de Staat, onder meer het inwinnen,
analyseren en verwerken van inlichtingen die
betrekking hebben op het extremisme en de
vrijwaring van de internationale betrekkingen in
België. Waarom heeft de verhuring niet
plaatsgevonden. Als Attack de reglementen inzake
de verhuring strikt en in alle openheid
volgt, mag de vereniging geen probleem ontmoeten zoals
dit wel gebeurd is. Zelfs al heeft de Veiligheid
van de Staat geen negatieve klanken geuit - ik heb
geen reden om hieraan te twijfelen - zal de
organisatie open kaart moeten spelen en geen indirecte
wegen bewandelen om de verhuring af te
sluiten, wil zij in de toekomst een derde
vergadering organiseren. Op die manier wordt elk
misverstand onmogelijk gemaakt. De derde vergadering
van Attack heeft immers niet kunnen plaatsvinden
omdat de verhuurders van de zaal hun
aanvankelijke instemming hebben ingetrokken. 09.05 Els Van Weert (VU&ID): Mijnheer de voorzitter, ik dank de minister
voor zijn antwoord. Ik blijf er echter bij dat een
organisator of verhuurder van lokalen opschrikt
als de Veiligheid van de Staat contact opneemt. U
zegt dat de Veiligheid van de Staat geen
negatieve klanken heeft geuit. Ik vraag me af wat
er wel gezegd is. Het bezoek van de Veiligheid van
de Staat en een waarschuwing voor mogelijke
problemen in de rand zijn niet niets. Ik vraag mij ook af waarom men
de organisatie van het congres door Attack in
verband brengt met zaken die gebeurd zijn in
Seattle. Bij mijn weten is er nooit geweld geweest
op evenementen die door Attack georganiseerd
werden. Ik vraag mij af waarom men daar nu
precies mee op de proppen komt. Is dat omdat het
in "Solidair" gelezen werd? Waar trekt men de
grens? Ik meen dat het nuttig zou zijn om dat
verder te onderzoeken zoals de heer Van
der Maelen heeft gevraagd. 09.06 Jef Tavernier (AGALEV-ECOLO): Mijnheer de minister, wat het
verhuren van de zaal betreft, kan men zich afvragen
of dat niet op de geëigende manier gebeurd is. Aan
de andere kant moet het duidelijk zijn dat het
niet ging om een geheime bijeenkomst waarvan men
op de hoogte moest worden gebracht via
obscure kanalen. Het blad van de PvdA wordt immers
ook op straat verkocht. Ik word zeer
regelmatig aangeklampt om zoiets te kopen. Men kon op
honderden manieren te weten komen dat dit
congres doorging. Ik meen dan ook dat de
verhuurders ernstige problemen hebben als zij
nu stellen dat zij niet op de hoogte waren van de
aard van de zaak. De Veiligheid van de Staat geeft
informatie door in het kader van het volgen van een
aantal verenigingen waarin volgens u
extreem-links infiltreert. Ik ken een aantal
koepelorganisaties waarvan men zou kunnen zeggen
dat bepaalde groepen er proberen binnen te
dringen en de zaak naar hun hand proberen te
zetten. Als de Veiligheid van de Staat voor al
die groepen tegen organisatoren of verhuurders
moet zeggen dat er enkele individuen bij zijn van
dat slag, dan zullen we veel moeten beginnen
verbieden. Ik meen dat dit zeer gevaarlijk is. Men kan
een uitzondering maken voor bepaalde specifieke
groepen die men staatsgevaarlijk vindt maar dat
kan niet voor organisaties waar eventueel
dergelijke mensen bij zitten. Men neemt dan immers een
hele dynamiek weg, wat echt niet de bedoeling
kan zijn. Een gezonde democratische discussie
zoals wij die voor ogen hebben is gebaat bij
het organiseren van congressen zoals dat van
Attack. 09.07 Dirk Van der Maelen (SP): Mijnheer de voorzitter, ik ben verwonderd.
Attack huurt deze zaal voor de derde maal. De twee
voorgaande keren dat zij de zaal hebben
gehuurd, was er met de procedure geen probleem. Dat
is nu wel het geval. Ik vermoed dat dit het
excuus is dat de Veiligheid van de Staat pour les
besoins de la cause gebruikt. Daarom moet men
nagaan waarom de Veiligheid van de
Staat naar een organisator van een activiteit
stapt die in het verleden steeds vreedzaam en
probleemloos verliep. Ik ben ook verwonderd inzake de
kwestie van de PvdA. Ik ken Solidair ook. Het
enige geweld dat de PvdA mij aandoet, is de
vermoeidheid van mijn ogen als ik Solidair lees of de
pijn in mijn oren als ze mij iets vertellen. Het feit
dat iets in een magazine van de PvdA staat, is
niet voldoende om met de eigenaar van een zaal te
praten over een activiteit die in zijn zaal
plaatsvindt. 09.08 Minister Marc Verwilghen: Mijnheer de voorzitter, voor de volledigheid
van het debat wil ik nog twee zaken opmerken. Ten eerste, de heer Van der Maelen
zegt terecht dat de inlichtingendiensten aan
een parlementaire controle zijn onderworpen. Men
kan het geëigende kanaal raadplegen om te zien wat
er precies is gebeurd en of er een
proportionaliteit met betrekking tot de inmenging
bestaat. De parlementsleden beschikken dus
in elk geval nog over een controlemiddel, naast
het stellen van de vraag. Ten tweede, als wij van de
hypothese uitgaan dat zich wel incidenten hebben
voorgedaan zou het gemakkelijk zijn om te zeggen
dat de Veiligheid van de Staat zich hier niet over
gebogen heeft. Men kan geen omelet bakken
zonder eieren te breken. Daarmee moet rekening
worden gehouden. De vraag rijst of de
proportionaliteit hier werd gerespecteerd. Ik heb één bedenking. Ik kan
aannemen dat men zich tot de verhuurder van de
zaal wendt, maar men kan zich evengoed tot de
huurder van de zaal wenden om bijkomende
inlichtingen te bekomen. Ik heb geen duidelijkheid
terzake, maar u zult hierover via het door u
vooropgestelde kanaal kunnen beschikken. De voorzitter:
In uw logica zullen wij in het vervolg alle voetbalwedstrijden
aflassen. Het incident is gesloten.