Intervieuw met Bernard Cassen (Attac) by Dirk & han Monday March 12, 2001 at 01:47 AM |
han@skynet.be |
Intervieuw met Bernard Cassen (Attac) afgenomen op het wereld sociaal forum in Porto Alegre.
Wat is
globalisering en wat zijn de nadelen ervan?
Alvorens te zeggen wat het is, beter eerst zeggen wat het
niet is. Globalisering is niet internationalisme, het is zelfs de negatie
ervan. De reëel bestaande globalisering is een puur financieel mechanisme, het
is de mogelijkheid voor het financieel kapitaal om zich maximaal te
reproduceren, overal. Het is een puur financiële logica vergemakkelijkt door de
informaticatechnologie maar het is een mechanisme dat heengaat om alle georganiseerde
collectiviteiten en ze ontkent, of het gaat om naties, of regionale groepen, of
entiteiten binnen staten, regio’s en zo meer. Het objectief van de financiële
globalisering is elke collectiviteit te supprimeren, alle collectiviteiten te
ontmantelen zoals Pierre Bourdieu dat zei en de samenleving te reduceren of
terug te brengen tot individuen. Dat is het fantasme van Margaret Thatcher toen
ze zei: samenleving, ik weet niet wat dat wil zeggen, ik ken alleen maar
individuen. Dat is het objectief van de financiële globalisering, wat wij de
liberale mondialisering noemen.
Wij zijn internationalisten, wij zijn niet allemaal
teruggeplooid op onze kleine hoek, wij hebben een internationale visie en hier
in Porto Alegre, er zijn 120 landen vertegenwoordigd, min of meer natuurlijk,
maar wij proberen voorstellen uit te werken die vertrekken vanuit elk van die
realiteiten (vanuit onze situatie). Wat wij hier tenslotte gezamenlijk hebben
zijn waarden, maar binnen die waarden kunnen we verschillende hiërarchieën hebben,
verschillende agenda’s. Bijvoorbeeld hier in Latijns-Amerika is de grote
prioriteit de schuld want die is bezig deze landen te doden. Wij in Frankrijk
of Europa zijn ook landen met schulden maar niet van hetzelfde type. Wij
ijveren eerder voor een belasting op de financiële speculatie. Wij nemen ook
deel aan de campagne tegen de schuld maar de gevoeligheid van het Belgische
publiek, Vlaams of Frans, ligt niet zozeer bij de schuld omdat we die niet zo
voelen door dictaten van IMF of WB. Wij ondergaan de Europese Centrale Bank,
dat is anders en minder zichtbaar.
Dus, binnen dezelfde waarden hebben we andere prioriteiten
(antwoorden?) en het gaat erom die te harmoniseren en vervolgens gezamenlijke
campagnes te voeren.
Als u mij vraagt wat er goed is aan de globalisering,
antwoord ik : niets. Van die globalisering heb ik nog geen één goed voorbeeld
gezien.
Wat zijn
dan de alternatieven en hoe ze realiseren?
Wij hebben geen rode boekje van de anti-liberale
mondialisering, wij hebben geen gezamenlijk programma voor een wereldregering.
De alternatieven die hebben bestaan, het fameuze reëel bestaande socialisme dat
ineengestort is eind jaren tachtig, heeft de onmogelijkheid getoond om alles op
te leggen.
Onze werkwijze / houding is heel anders. Ze bestaat erin
de samenlevingen terug op weg te krijgen, aan te tonen – zoals we in LMD
schreven en wat nu thema is van dit forum – dat een andere wereld mogelijk is.
Wij zijn niet veroordeeld tot deze barbaarse wereld die zich aan het opdringen
is. Er zijn andere wegen, die als men ze samen neemt nog geen programma vormen,
maar over misschien vijf of tien jaar hebben we geheel van maatregelen op
internationaal vlak maar wij beweren niet dit forum of wat ervan komt in een
rigied kader op te sluiten.
Het belangrijkste is en dat is werkelijk een tweesprong:
reeds zeggen dat een andere wereld mogelijk is, is al een tweesprong, wij
stellen ons niet tevreden met neen te zeggen aan die wereld, we kunnen er een
ander maken. En er zijn al enkele wegen naartoe, dat is de betekenis van dit
forum.
Het is niet meer tevreden zijn met nee te zeggen aan IMF,
neen aan de wereldbank, neen aan de wto, wat we natuurlijk gaan blijven doen;
WTO heeft besloten zijn ministeriële conferentie in Quatar te houden, dat is
een heel programma, zoals vandaag Davos dat in een concentratiekamp met
prikkeldraad en politie is omgevormd, in Quatar zal er zelfs geen behoefte zijn
aan prikkeldraad omdat niemand er heen kan maar dat regeringen aanvaarden om in
Quatar te gaan vergaderen is een volledige karikatuur. We gaan trouwens fel
protesteren bij de Franse regering om niet naar Quatar te gaan (ramonet: het is
een Quatastrofe)
Wij hebben dus een andere houding / werkwijze en ik denk
dat we mogen zeggen dat het om een tweesprong gaat waar we voor komen te staan:
gaan naar een positief alternatief met wegen die reeds in hoofdlijnen zijn
aangegeven. Meest dringend van al is de kwijtschelding van de schuldenlast van
de derde wereld, ik denk dat er unanimiteit is om dat te vragen evenals voor de
opheffing van de fiscale paradijzen en voor de tobintaks en andere vormen van
kapitaalcontrole. Er zijn pak andere thema’s. Hier zijn we zeker gebaat bij
landhervorming.
Er zijn aantal economische thema’s die in laatste
instantie neerkomen op het volgende: de politiek heeft zichzelf verminkt en
alle macht gegeven aan de financiële wereld. Die heeft niet zelf de macht
gegrepen of een staatsgreep gepleegd, dat is gebeurd via de wettelijke weg, het
is de politiek die zich in een vinger heeft gesneden, dan een arm en zelfs het
hoofd, er rest zelfs niet veel meer van het hoofd. Indien de politici
maatregelen beginnen nemen, zelfs beperkte want de tobintaks is heel beperkt,
dan wil dat zeggen dat ze opnieuw wat de hand leggen op de financiële wereld en
een beetje terrein terugwinnen. Dat is het wat de financiers niet verdragen,
niet zozeer de hoogte van die tobintaks – dat laat hen volkomen koud, 40 of 100
miljard, dat doet wel een beetje pijn maar stelt het systeem niet in vraag –
maar wanneer de burgers via hun vertegenwoordigers zeggen tegen de financiers,
terug naar uw plaats die een ondergeschikte plaats is, je bent er om de
samenleving te dienen en niet om u van de samenleving te bedienen, dat is zeer
ernstig. Dus de weigering van de financiers en van hun woordvoerders de ministers
van financiën zoals onze Laurent Fabius is omdat dat hen stoort, de symboliek.
Omdat ze vrezen dat als er wat wordt gedaan tegen die financiële wereld dat de
appetijt zal aanscherpen, dat er veel meer zal worden gevraagd, en ze hebben
daarin overigens volledig gelijk.
Wat doen
om die alternatieven echt te realiseren?
Wij zijn geen liefhebbers van staatsgrepen, zelfs geen
guerrillero’s, wij leven in rechtstaten waar er verkozen parlementen zijn. Heel
onze actie is bedoeld om politieke machtsverhoudingen te scheppen in elk van
onze landen en op Europees niveau opdat de politiek zich genoodzaakt zou zien
om maatregelen te nemen. En er is een sanctie, de verkiezingen. Het werk van
Attac in Frankrijk is een werk van volkseducatie, om onze medeburgers uit te
leggen dat er inderdaad dingen mogelijk zijn en om ze te realiseren moet je
eerst begrijpen hoe de wereld ineen zit. Dat doen we met veel initiatieven,
informatiesessies, zomeruniversiteiten, uitgave van boeken en brochures opdat
iedereen zou begrijpen dat de economie in het bereik van elkeen ligt. Men wil
ons in verwarring brengen met wiskundige formules edgl. maar in feite is het
veel eenvoudiger dan dat. Doel is van te zeggen dat ipv de samenleving ten
dienste staat van de economie – en het is zelfs niet de economie, zelfs niet de
financiële wereld, het is de financiële speculatie, het is karikaturaal dat de
mega beroepsspeculant Soros ons gaat vertellen over de samenleving, hij bekijkt
die vanuit het standpunt van de speculatie – wij vinden dat het standpunt van
de samenleving zich moet opdringen aan dat van de speculant. Wij handelen, in
elk van onze landen, op een democratische manier opdat er politieke
beslissingen zouden worden genomen.
Hoe is
het forum ontstaan?
Dit forum is ontstaan uit een discussie bij Le Monde
Diplomatique, in mijn bureau. In februari 2000 kreeg ik bezoek van de
Braziliaan Oded Grajew die animator is van een associatie van ondernemers voor
het burgerschap. Hij was aanbevolen door mijn vriend Francisco Whitaker
secretaris van de commissie rechtvaardigheid en vrede van de Braziliaanse
episcopale commissie, iemand van dicht bij de Braziliaanse kerk. Hij bezocht me
als voorzitter van Attac, kwam van Davos en zei: je moet een tegenDavos
organiseren en jullie van Attac moeten dat doen. Zijn idee was dat we het in
Frankrijk zouden doen. We discussieerden en ik argumenteerde dat een tegenDavos
in Frankrijk niet zo interessant was, er zou geen symbolische breuk zijn en zo
dachten we hardop verder. Volgens mij moest dat gebeuren in het Zuiden op
hetzelfde tijdstip als Davos en als naam gebruiken wereld sociaal forum terwijl
in davos het wereld economisch forum plaatsgrijpt. Men moet het verschil maken
geografisch, symbolisch ook maar op dezelfde datum, dat is een actie van
journalisten, het ervoor of erna doen is niet hetzelfde, het op het zelfde
ogenblik doen is verplichten om te kiezen. En bij nader toezien zag ik geen
ander land dat het kon doen dan Brazilië en meer nog Rio Grande do Sul en Porto
Alegre, daar moest het gebeuren omdat Porto Alegre al een referentie is voor
zijn democratische experimenten met participatief budget, ook voor de beweging
van de landlozen die hier is geboren, voor het verbod op GGO’s dat de deelstaat
uitgevaardigd heeft. Er zijn hier lokale realisaties die reeds symbolisch zijn.
En daar is de discussie geëindigd, en heb ik gezegd, wanneer men vooruitgang
boekt in Brazilië kom ik over om erover te praten. En inderdaad, in mei ben ik
gekomen, was er veel vooruitgang, was ik in Sao Paulo en hier, ontmoetten we de
gouverneur?? Olívio Dutra?? en de toenmalige burgermeester Raul Pont die ons
heel hun logistieke steun hebben beloofd en vervolgens was er de vraag naar de
organisator. De Brazilianen dachten aan een internationale organisatie om dat
te doen, ik was ertegen met het argument dat op die manier het forum er niet
zou komen, als men met 14 landen overeenstemming moet vinden. Neen, het is aan
jullie Brazilianen om het te organiseren. En, heel bescheiden, zeiden ze,
waarom wij? hebben wij daartoe de legitimiteit? ik antwoordde dat ze die
hadden, dit land heeft een grote kracht om bijeen te roepen, wegens de sociale
strijd die er wordt gevoerd en ook een politieke basis. Die suggestie hebben ze
aanvaard en het is een organisatiecomité van acht Braziliaanse organisaties
waaronder Braziliaanse LMD en Attac, welteverstaan dat anderen uit rest van de
wereld het ondersteunen, maar zij beslissen over alles.
Wie
heeft het programma uitgewerkt?
Het programma is uitgewerkt door het Braziliaans comité en
de basis is verschaft door één van de acht, Candido?? Grabowski, directeur van
instituut Ibase in Rio met grote internationale reputatie, een instituut van
economisch en sociaal onderzoek. Hij heeft eerste voorstel gedaan, is
bediscussieerd en zo is het vertrokken. Het is allemaal gebeurd in
improvisatie, haast, dringendheid wat sommige onvolkomenheden verklaart. Wij
spreken van het nulnummer van het forum, nummer één is voor volgend jaar.
En waar
zal dat forum nummer één plaats grijpen.
Dat wordt vandaag beslist meen ik. Wij denken dat het in
Brazilië moet om redenen van efficiëntie en omdat de Brazilianen hebben
bewezen, het comité en ook het comité Gaucho, te kunnen mobiliseren o.a.
tweehonderd vrijwilligersorganisaties. Het is waar dat het goed zou zijn als
het elders zou gebeuren om Afrikanen en Aziaten te mobiliseren maar ik denk dat
we de eerstvolgende jaren best kunnen garanderen dat het inderdaad
plaatsgrijpt. Als het hier niet gebeurt, kunnen we daarvan niet zeker zijn in
2002. Maar dat is mijn persoonlijke opinie, de beslissing is aan het comité,
maar attac en LMD opteren daarvoor volgend jaar.
Er is ook de dimensie van de merknaam, Porto Alegre heeft
zich geïnstalleerd in het mondiale landschap in achtenveertig uur, dat is een
absoluut record. En onze vrienden in Davos hebben daarvoor veel gedaan, dat
moet gezegd, met hun prikkeldraad en hun concentratiekamp zoals Fidel Castro
zei.
Ik heb daarover nagedacht, het is een concentratiekamp
waarin primaire marxisten opgesloten zitten. Zij geloven werkelijk aan het
overwicht van de structuren, zij denken dat de financiën al de rest moet
bepalen, dus de echte primaire marxisten zijn in davos… en ze hebben zich er
zelfs opgesloten in een goelag.
Wanneer
zal voor u dit wereld sociaal forum een succes zijn?
Maar het is al een succes, dank zij jullie overigens. Er
is een mediatieke logica die maakt dat door het op hetzelfde ogenblik te doen,
met het contrasteffect, er goede kans is dat het lukt… want de journalisten die
zijn gekomen. Wat merkwaardig is, is dat er hier meer beeld is, dat er geluid
te maken is hier, het beweegt hier. Het feit dat het gelijktijdig gebeurt met
davos maakt dat we zelfs publiciteit hebben gemaakt op de rug van davos. Le
Figaro had zelfs een titel beter dan Le Monde: ipv Porto Alegre contre Davos
was het in Le Figaro Davos contre Porto Alegre. Dat is juist onze stelling,
Davos is een anti Porto Alegre: hier zijn de vertegenwoordigers van de
samenleving, de sociale bewegingen, vakbonden, bij algemeen stemrecht verkozen
vertegenwoordigers die dus iets vertegenwoordigen, in Davos is het een
sectoriële bijeenkomst die particuliere belangen verdedigt en die de wereld
bekijkt door de bril van de financiën. De heer Soros heeft de bril van een
speculant en bekijkt de wereld zo; wij bekijken de wereld via de noden van de
samenleving.
Velen zijn het er mee eens dat het al een succes is. Maar
te veel enthousiasme is toch niet gepast, het werk is niet af?
Wij moeten nu dat succes verdienen. Dat hebben we nog niet
gedaan. Het succes is er maar wij moeten dat succes waard zijn. Vanaf dit forum
moeten we dat doen door concrete voorstellen te doen en uit te werken maar maak
u geen illusies, er zal nu niet te veel uitkomen, wegens redenen van
desorganisatie, improvisatie. Maar na het forum moeten we daar meteen aan
werken om dat succes waard te zijn en ik geloof dat dat zal gebeuren. Het spel
is niet gewonnen, het media spel is gewonnen maar kan ook snel verloren worden.
Er is
dus veel werk te doen?
Er is heel veel werk te doen maar u heeft het enthousiasme
kunnen opmerken. Wat mij opvalt, ik ben hier met nogal talrijke delegatie van
attac en velen daarvan waren nooit in Latijns-Amerika, wat hen opvalt is dat er
voor hetzelfde onderwerp totaal verschillende benaderingen kunnen zijn waaraan
ze nooit hadden gedacht. Er is hier een buitengewoon cultureel treffen aan de
gang die goed zal doen aan iedereen want ook onze Argentijnse en Braziliaanse
vrienden moeten best begrijpen hoe wij de zaken zien, we zijn akkoord over het
onderwerp, in het algemeen maar we komen er niet uit, totaal verschillende
zienswijzen, het is goed dat wij die verschillende zienswijzen en prioriteiten
van de anderen kennen.
Hier moet het gebeuren met unanimiteit, niet met
stemmingen. In Davos wordt er trouwens ook niet gestemd. Wij moeten ten
overstaan van dat echte eenheidsdenken, dat primaire marxisme uit Davos, geen
eenheidsdoctrine uitwerken. Er zijn heel verschillende samenlevingen en onze
thesis is dat elke samenleving zich moet organiseren volgens de eigen waarden
en criteria, er is geen eenheidsmodel nodig. Terwijl de neoliberale
mondialisering tracht een eenheidsmodel op te dringen. Toen José Bové zich
vergreep aan een Mc Donalds pakte hij inderdaad een symbool aan dat overal
hetzelfde is, Peking, Moskou,… het is een goed embleem van de mondialisering.
Hoe evalueert u dat afrikanen, Aziaten, Anglosaksen,
Duitsers, Oost-Europeanen niet zo aanwezig zijn?
Ze zijn er niet om
verschillende redenen. Het forum is in zes maanden uitgebouwd. Afrikanen en
Aziaten doen overkomen is duur, er moet geld ingezameld om de reis te betalen,
de Afrikanen hebben dat geld niet. Drie maanden later zouden we er veel meer
hebben gehad, er zijn er maar niet voldoende. Idem voor de Aziaten. Maar de
volgende keer zal dat wel geregeld zijn, dat is geen echt probleem. De
Afrikaanse groep wil volgende keer talrijker zijn, en dat zal zo zijn.
Voor de Anglosaksen en de Duitsers, de Duitsers hebben
inspanning gedaan, Goethe instituut is hier en dat is belangrijk, ik ben
uitgenodigd voor een debat maandag over Europa, als ik vrij ben ga ik erheen,
dit instituut heeft het belang begrepen, misschien was het nog niet in staat om
dat belang al in Duitsland duidelijk te maken. De Duitse pers is aanwezig maar
niet talrijk. Aan de andere kant is de financiële pers, Angelsaksisch, wel
aanwezig, twee journalisten van de FT, van Reuters, Dow Jones, zij ruiken iets,
vlugger en sterker dan wij. De Amerikanen zijn er maar evenmin talrijk. Hier
speelt fenomeen dat zelfs onze Amerikaanse vrienden Amerika als het centrum van
de wereld beschouwen en dit gebeurt nu net niet daar maar in Brazilië, ik denk
dat ze volgende keer veel talrijker zullen zijn. Ik denk dat het goed is dat
het eerste forum niet is gedomineerd door de Angelsaksische NGO’s. Dat is ook
een manier om multipolariteit te creëren binnen de mondiale sociale beweging.