Te grote macht van platenmaatschappijen op samenleving by Mark Thur Monday February 26, 2001 at 02:43 PM |
Mark_Thur@hotmail.com |
Muziek is ten prooi gevallen aan de commercie, platenmaatschappijen krijgen te veel grip op de samenleving en hechten te veel waarde aan eigenbelang.
Vanavond is mijn spreekwoordelijke klomp gebroken. De VPRO is aan de commercie ten prooi gevallen. Spring op de barricades, hijs de krakersvlag, doe iets. Jaren lang was de VPRO mijn station. Woensdagavond Club Lek met mijn held Jaap Boots, de man die me in aanraking bracht met de muziek die nu mijn platenkast voor het overgrote deel vult. Het uur van de wolf op tv en Lars von Trier met zijn cult films, heerlijk. De moordlijst beschouwde ik dan ook een beetje als "mijn" lijst ook al heeft het door de platenmaatschappijen beheerste blad "oor" er een groot aandeel in. Een keer niet een lijst die bepaald wordt door wat de meerderheid van de puistige puberjeugd, gemanipuleerd door TMF, MTV en reclame twee weken eerder aangeschaft heeft. Nee, een lijst die kleine bandjes groot of tenminste groter kon maken en "mijn" muziek onder de aandacht kon brengen.
Maar nou hoorde ik vanavond dat "eigen beheer" cd's uit de lijst geweerd zouden worden!!! Je kan nu alleen nog maar in de moordlijst komen als je al een platendeal hebt. Weg ideologisch idee achter de lijst.
De samenstellers van de moordlijst doen nu in feite hetzelfde als de Nederlandse regering. Door het nieuwe belastingstelsel wordt de band uit het amateurcircuit geweerd (tenzij je minder dan 1470,- per jaar verdient) en de grote band (die met een platendeal en groot inkomen) wordt niet harder aangepakt. Waar zijn we nou mee bezig. Schrijf een protest song laat zien dat we nog wat pit in onze kloten hebben en niet tot de overmatig consumerende, vastgeroeste burgertrut geworden zijn, laat horen dat je er bent en sla genadeloos toe.
Een platenmaatschappij is handig als ze een bult met geld in je reed willen stoppen maar verder zijn ze 1 grote "pain in the ass" die er van profiteren als iedereen hetzelfde denkt omdat ze dan hun "produkt" (ons ziellekind het lied) makkelijker kunnen marketen.
Spring op de barricades, hijs de krakersvlag, doe iets, maar besef dat als je een overmatig consumerende, vastgeroeste burgertrut geworden bent het nog niet te laat is.