Actie tegen kerntransport in Dodewaard by Joeri Coppens Friday December 22, 2000 at 03:15 PM |
joericoppens@pandora.be |
Donderdag 14-12-00 had het eerste kerntransport plaats tussen de voormalige kerncentrale Dodewaard (Nederland) en de omstreden opwerkingsfabriek Sellafield (UK). Groen Front, Onkruit vergaat niet en Greenpeace voerden actie hiertegen, een verslag
Donderdag 14/12/00 om 10 u. was het eerste kerntransport
gepland tussen het Nederlandse Dodewaard en Sellafield (UK), georganiseerd door
GKN en BFNL. De bedoeling was om 10 splijtstofstaven
vanuit de (drie jaar geleden stilgelegde) kerncentrale in Dodewaard naar de
omstreden opwerkingsfabriek in Sellafield te brengen. In Sellafield worden de splijtstofstaven opgewerkt,
recyclage zou je kunnen zeggen, maar dan wel met het resultaat dat het meer en
sterker radioactief afval wordt, dus nog gevaarlijker en moeilijker af te
breken dan het nu al is. En bovendien moet het afval na opwerking uiteindelijk
terug naar Nederland getransporteerd worden. Sellafield verworf eerder al bekendheid voor zn slechte
beheer en zn slechte invloed op het milieu en de volksgezondheid (in de
omgeving zijn er een schrikwekkend hoog aantal mensen met kanker vastgesteld). Hiertegen werd geprotesteerd door “Groen Front”, “Onkruit
vergaat niet” en “Greenpeace”. Op de 14de waren, s’ morgens vroeg, lang voordat het
transport zou vertrekken, alle wegen in de omtrek van de kerncentrale in
Dodewaard afgezet om actievoerders zo ver mogelijk hiervandaan te houden. Omstreeks 8u.30 trokken actievoerders van “Groen Front” en “Onkruit
vergaat niet” 2 wegblokkades op, op mogelijke routes van het
kerntransport. Dit door middel van
actievoerders die zichzelf vastketenden aan gebetonneerde olievaten. Beide blokkades slaagden, en moesten
ontruimd worden door enkele ME-peletons door middel van slijpschijven en
voorhamers. Opvallend daarbij was dat
deze ME’ers niet altijd even vredevol waren als de actievoerders, nodeloos
geweld werd toegepast. Enkele
activisten werden hierbij licht gewond.
Omstreeks 10u.30 werden alle actievoerders “bevrijd” en opgepakt, 11 in
totaal, en kregen allen een rechtzaak aan hun broek wegens “het niet opvolgen
van politieorders tot het vrijmaken van de openbare weg”. Deze orders werden echter niet gegeven aan
een van de twee groepen actievoerders, en de openbare weg was tijdens deze
wegblokkade nog steeds toegankelijk voor personenwagens, tot de
politie-eenheden de weg afgezet hadden. Omstreeks 10 u. 30 vertrok het kerntransport dan toch
richting Vlissingen, begeleid door een colonne politiewagens. Rond dezelfde tijd enterde een groep Greenpeace-activisten
het schip waar de splijtstofstaven zouden worden op geladen. Ook hier lukte de actie. Enkele uren later echter werden ook deze
activisten opgepakt. Het transport zette zijn tocht verder naar Sellafield, … Binnen een zestal weken heeft het volgende transport plaats
tussen Dodewaard en Sellafield, … wordt vervolgd… Weken voor het transport
hadden GKN en BFNL een rechtzaak aangespannen tegen WISE en Greenpeace
om hen te laten verbieden enige acties te organiseren en/of op te roepen tot
actie. Moment van uitspraak in dit
kortgeding was, jawel, op de dag van transport, doch uren later dan het
transport Dodewaard zou verlaten. Om
deze reden organiseerde WISE zelf geen acties, Greenpeace organiseerde een
actie in Vlissingen. WISE en Greenpeace kregen hun gelijk in deze zaak, en kunnen
bij latere transporten op voorhand niet worden verboden actie te voeren.