arch/ive/ief (2000 - 2005)

Restyle Che Guevara en vlieg naar Cuba
by Posted by han Thursday November 09, 2000 at 03:56 PM

Antwerpen, 6 november 2000. Steek de klassieke Che Guevara-poster in een nieuw ­ hedendaags - jasje en maak kans op een ticket naar Cuba. Daar komt de oproep van de redactie van Taco Loco, het blad van SAGO Jongeren & Latijns-Amerika, zowat op neer. Met de inzendingen plant Taco Loco een tentoonstelling in het voorjaar van 2001.

Antwerpen, 6 november 2000. Steek de klassieke Che Guevara-poster in een nieuw ­ hedendaags - jasje en maak kans op een ticket naar Cuba. Daar komt de oproep van de redactie van Taco Loco, het blad van SAGO Jongeren & Latijns-Amerika, zowat op neer. Met de inzendingen plant Taco Loco een tentoonstelling in het voorjaar van 2001.
Wil je meedoen? Vraag dan een wedstrijdreglement aan en stuur vòòr 15 december je ontwerp op A3 formaat binnen bij Taco Loco, p/a SAGO Jongeren & Latijns-Amerika, Lange Lozanastraat 14, 2018 Antwerpen.


De Che Guevara-poster is een klassieker, om niet te zeggen een icoon van de 20ste eeuw. Hoewel we aan de vooravond van de 21ste eeuw nog altijd te vinden zijn voor zijn aansporingen, vindt de redactie van Taco Loco dat Che wel wat moet meegaan met zijn tijd. Daarom doet Taco Loco een beroep op alle creatievellingen om Che te restylen. Met de inzendingen wordt in het voorjaar van 2001 een tentoonstelling opgebouwd, waaraan ook enkele gerenommeerde cartoonisten hun medewerking verlenen. Daar worden de inzendingen beoordeelt en krijgt de meest originele inzending een ticket heen en ook terug naar Cuba, aangeboden door Joker Toerisme.

Sinds de jaren ¹70 roept Che Guevara met zijn poster op tot strijd en verzet. Maar de laatste jaren is zijn foto uit de slaapkamers van tieners en twintigers verdwenen. Niet verwonderlijk: de idealen van de jongeren van vandaag zijn niet meer dezelfde als die van de jongerengeneratie van de jaren ¹70. Het militante activisme is stilaan weggeëbd.
Maar de achterliggende gedachte van revolte leeft nog wel. Daarom wil Taco Loco Che nieuw leven inblazen, door hem een hedendaags jasje aan te trekken. Daarom roepen wij alle creatievellingen op om ons bij die restyling te helpen.
Let wel: de gerestylde Che moet jongeren van de 21ste eeuw aanspreken en toch nog steeds ergens die boodschap van revolte of onvrede met de gang van zaken in de wereld in zich houden.

Taco Loco is het blad van SAGO Jongeren en Latijns-Amerika. Het bevat gek en ernstig nieuws over de toestand van Latijns-Amerika, ernstig maar nooit hopeloos! Taco Loco vertrekt vanuit de gekende clichés om onderhuids ons beeld over Latijns-Amerika bij te schaven. Het blad mikt op een doelgroep van 15 à 25 jarigen.
SAGO Jongeren & Latijns-Amerika is een jongerenorganisatie die op allerlei manieren interculturele uitwisseling organiseert met de bedoeling internationale verstandhouding te bevorderen.


Meer informatie: Koen Van den Broeck, communicatieverantwoordelijke SAGO Jongeren & Latijns-Amerika, 03/238 51 81