"Rascist !!" Het is gauw gezegd "Pim is een racist", "de politie van Schaarbeek is racistisch", "Jij bent een racist omdat je tegen de islam bent".... Dikwijls zijn die mensen dan boos : "Maar ik ben helemaal geen racist". Misschien hebben die mensen wel gelijk en zijn ze inderdaad helemaal geen racisten. racisme (o), 1 (g.m.v.) de opvatting dat het ene ras superieur is aan het andere en daaruit voortvloeiend, dat ten aanzien van het ene ras andere maatstaven kunnnen (mogen) worden aangelegd dan te aanzien van het andere. Dit is de defintie die we in de Van Dale vinden. Wel, ik denk dat er vandaag geen enkele politieke formatie is die zich openlijk op deze theorie baseert (op enkele gekken na ...). Nazi Duitsland was een regime waar het racisme een onderdeel was om de maatschappij te organiseren. De mensen in nazi Duitsland waren zich werkelijk van geen kwaad bewust als de joden werden vergast, verhongert. Voor hen waren joden immers geen mensen, net zo min als de Slaven (Oost Europeanen) mensen waren. Er was voor die mensen niets mis mee om de Russen en de joden op te sluiten in werkkampen. Het ging immers niet om mensen, het ging niet over gelijken. Diezelfde theorie vinden we terug bij de kolonialen en de slavenhouders. De kolonialen hadden er geen moeite mee om het inheemse volk op de meest vreselijke manier te behandelen (de Belgische kolonialen hakten van honderduizenden Afrikanen de handen af en moordden er paar miljoen uit). Voor de kolonisten van de nieuwe wereld hadden de Indianen en de Afrikanen geen ziel. Het waren geen mensen. Ze hadden er dan ook geen schroom om nagenoeg de gehele inheemse bevolking (de Indianen) uit te moorden en om gevangen genomen Afrikanen te importeren. De racistische theorie vindt haar oorsprong in de ontdekking van Amerika. Vele kolonisten waren immers niet zo maar bereid om hun gelijken op te sluiten en ze te behandelen als slaven of vee. De katholieke kerk bood welliswaar een oplossing :"Indianen en Afrikanen hebben geen ziel" poneerde de kerk. En ja, mensen zonder ziel, dat zijn geen mensen. Dus die mag je behandelen als vee. Voordien waren er wel al godsdienstoorlogen gevoerd en oorlogen tussen staten. Denk maar aan de kruistochten. Maar de theorie dat er ook mensenrassen bestaan die eigenlijk geen mensen zijn, ontstond min of meer gelijklopend met de kolonisering van Amerika. De nazis werkten deze theorie uit en trachtten zelfs een klassifikatie te maken van de menselijke rassen, waarbij de joden het laagste ras der mensen zou zijn. We kennen allemaal de gevolgen van deze theorie. Vandaag is er hier en daar nog een pseudowetenschapper die via genetica het bestaan van rassen tracht te bewijzen, maar precies die genetica is ons momenteel aan het bewijzen dat de hele rassentheorie larie en apenkool is. Er zijn nagenoeg geen en ook geen extreem rechtse partijen die deze theorie nog openlijk verdedigen. Partijen als het Vlaams Blok hebben natuurlijk een probleem om dat men kan aantonen dat ze de erfgenamen zijn van de oude Nazi partijen. Die partijen hebben dikwijls ook mensen in hun rangen die nog die rassen theorie verkondigen, de holocoust ontkennen, ..... Maar iemand als Pim Foruyn had daar absoluut geen relaties mee. # Laten we eens proberen een moderne defintie te geven van racisme: We vervangen in de definitie van Van Dale het woord "ras" door "cultuur": de opvatting dat de ene cultuur superieur is boven de andere en daaruit voortvloeiend, dat ten aanzien van de ene cultuur andere maatstaven kunnen (mogen) worden aangelegd dan ten opzichte van de andere. Het resultaat van dit moderne racisme is hetzelfde: de andere wordt dehumaniseerd ; het is niet langer een mens. Dit hebben we bijvoorbeeld in Rwanda gezien. Daar werden op enkel weken tijd 500.000 tot 1.000.000 mensen vermoord omdat de moordenaars vonden dat dit geen mensen waren. De Hutu's vonden dat Tutsi's ratten waren en geen mensen. Er zijn nochthans geen fysieke verschillen tussen deze twee bevolkingsgroepen. De verschillen zijn enkel cutureel, het is zelfs mogelijk om van de ene groep naar de andere over te gaan. Wie ooit in debat trad met De Winter van het Vlaams Blok met de idee dat die man meteen de meest flagrante racistische praat zou verkopen, die was reeds op voorhand verloren. Je zal bijvoorbeeld in de Vlaams Blok propaganda niet lezen dat ons "ras"superieur is aan het andere ras, maar wel dat westerse cultuur superieur is aan de islam. Dat was ook het discours van Pim Fortuyn : "De islam kende geen verlichting"heette het. Zo wilde Pim Fortuyn ook de eerste regel van de Nederlandse grondwet wijzigen. Die eerste regel maakt het onmogelijk om te discrimineren op basis van geloof. Wel, Pim vond dat er wel mag, of betere gezegd moet, gediscrimineerd worden op basis van geloof, want de islam was volgens Foruyn immers een achterlijke godsdienst. In dat opzicht mag je Fortuyn en De Winter perfect met elkaar vergelijken : beiden zijn ze aanhangers van het moderne racisme. (noot : zowel het Vlaams blok als de lijst Fortuyn hebben kleurlingen in hun rangen) De mensen van het Vlaams Blok hebben welliswaar een probleem. Je kan duidelijk zien dat er een continuïteit is, dat zij zijn overgaan van de klassieke rassentheorie naar de moderne cultuurtheorie. Iemand als Fortuyn heeft niet af te rekenen met een dergelijk verleden, daarom ook dat zijn racisme niet onmiddelijk als racisme wordt herkend. Dat heeft hij ook deels te danken gehad aan schrijvers als Samuel Huntington, die met zijn boek "De clash der beschavingen" het onderwerp weer erg bespreekbaar heeft gemaakt.(Huntington waarschuwt in zijn boek dat de toekomstige oorlogen cultureel geinspireerd zullen zijn en wijst vooral op het gevaar van de islam.) Maar we zouden nog verder kunnen gaan en eigenlijk stellen dat het racisme structureel is en ingebakken zit in onze samenleving. Misschien komt dat het best tot uiting in het hele integratiediscours van de West-Europese landen: "die mensen moeten zich aanpassen en inpassen in onze samenleving." Dat hele discours gaat ervan uit dat onze westerse waarden en normen superieur zijn aan die andere culturen en dat iedereen die hier wil leven zich dus moet aanpassen aan dat waardenpatroon. Indien zij zich niet kunnen aanpassen dan horen ze ook niet thuis in die samenleving. Dat komt ook tot uiting in de testjes die migranten moeten afleggen om de nationaliteit te bekomen. Het komt ook tot uiting in het ondewijsbeleid, waar men drempels heeft ingevoerd zoals een maximum aantal migranten per school. Ook de media doen daar volop aan mee : zo wordt een passionele moord tussen twee migranten een afreking binnen het milieu (Schaarbeek, april 2002). Twee jongens, één meisje,... een echt pasioneel drama zoals je dat in honderden films en romannetjes ziet of leest. Maar neen, voor de media was de dader gelijk een crimineel met een torenhoog dossier bij het gerecht. Enkele dagen later hebben diezelfde media hun fout in kleine lettertjes moeten toegeven. Die jongen was immers nog nooit in aanraking geweest met het gerecht. # Een ander voorbeeld is het inzoemen van de media op de man- vrouw relatie in de moslimwereld. Diezelfde media hebben het nagenoeg niet over het feit dat in Nederland één op de drie vrouwen het slachtoffer is van fysiek geweld. Vrouwen vedienen in Europa gemiddeld 20% minder dan mannen voor het uitoefenen van hetzelfde beroep in de privesector. Dat is nauwelijks geweten. In België wordt 1 op 10 bejaarden mishandeld door zijn blanke Belgische kinderen. Er is daar nauwelijk opvang voor en al even weinig media aandacht (op één enkel TV uitzending na). De discriminatie van de vrouw en de moslimwereld, wordt rechtsreeks met elkaar gerelateerd. Maar de discriminatie van de vouw in Europa en de westerse waarden en normen zouden niets met elkaar te maken hebben. Het feit dat 1 op 3 vrouwen in Nederland slachtoffer is van fysiek geweld, in Europa vrouwen 20% minder verdienen, dat wordt ons voorgesteld als ..... niemand die weet hoe dat komt. Is er dan geen discriminatie van de vrouw in de arabische wereld? Natuurlijk is die er, en natuurlijk is dat een probleem dat besprken moet kunnen worden, net zoals de discrimnatie van de vrouw in Europa. Maar daar knelt het schoentje, want zelfs de Belgische minister voor gelijke kansen slaagde erin op de vrouwen dag te stellen dat de strijd voor de ontvoogding van de vrouw reeds gestreden was. # Nog zo'n voorbeeld is de vermeende homofobie van moslims. Als één of andere gekke Imam een uitspraak doet over homosexualiteit dan krijgen we dat in alle media in het lang en het breed gepresenteerd. Maar voor de meeste Europese landen is homosexualieteit onbestaande. Man en vrouw kunnen een huwelijk aangaan, maar zo iets is niet mogelijk voor een homsexueel koppel in België en in de meeste Europese landen. Een man en een vrouw kunnen kinderen adopteren, maar zo iets is haast onmogelijk voor een homo of lesbish koppel. Velen in de homobeweging vergeten ook dat de verwezenlijkingen, de aanvaarding van homsexualiteit in landen als België en Nederland dateren van het laatste decennium. Tot enkele jaren geleden was in een aantal Europese landen sodomie (waaronder kontneuken) verboden volgens de wet. Ben je dan een racist als je erop wijst dat er bij veel moslims een probleem is met homsexualiteit? Natuurlijk niet. Problematisch wordt het als je dat argument gaat gebruiken om te bewijzen dat de islam of de Arabische cultuur achterlijk zou zijn. # En wat met de criminaliteit ? Het is zeker zo dat er een toenemenende straatcriminaliteit bestaat in de meeste grootsteden in België. De vraag is : Hoe komt dat? We zien het probleem zowel in Europa en als in de VS, maar ook in Oost Europa en zelfs in heel wat derde wereld landen. Die fundamentele vraag wordt nagenoeg nooit gesteld. Wel zien we dat er allerlei onderzoek wordt gepleegd naar de oorzakelijk verbanden : "Onder de Marokkanen zijn er veel straatcriminelen" is dan het besluit. Jah .... men had ook kunnen stellen : onder de armen zijn er meer criminelen, onder de werklozen, .... En wie dan naar Brazillië, Zuid Afrika of de Verenigde staten gaat moet vaststellen dat er daar geen Marokkanen zijn onder de criminelen en dat de criminaliteit er toch hoger ligt dan in Belgie, Nederland of Marokko. Maar hoe komt het dat overal op de wereld de criminaliteit toeneemt? Ik kan daar niet meteen een atwoord op geven, ik kan alleen maar vaststellen dat het een wereldwijd fenomeen is waar zo goed als geen enkel kapitalistisch land aan ontsnapt. Pim Fortuyn die dweepte, net zoals Le Pen en De Winter trouwens, met het Amerikaanse voorbeeld. In de staat Texas, de staat van Bush met amper 20 miljoen inwoners, zitten er meer mensen in gevangenis dan in Duitsland, Frankrijk en Italië samen. Ben je dan een racist als je zegt dat je bent overvallen door een Arabier? Neen,... volgens mij ben je daarom geen racist. Maar je wordt het wel als je gaat stellen dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen de Arabische afkomst van je belager en de criminaliteit in het algemeen. Je bent een racist als je de relatie gaat onderzoeken tussen criminaliteit en het Marokkaan zijn. Waarom onderzoekt men niet de relatie tussen : scholingsgraad of inkomen en de criminaliteit. Waarom zoekt men in het algemeen niet meer naar de oorzaken van die toenemende criminaliteit ? # Voorlopige besluiten: Ik noem dit voorlopige besluiten omdat ik enkel een aanzet wil geven tot een debat over racisme en anti-racisme. Dit tekstje is het resultaat van enkele weken discussie en debat op de indymedia. be website. Maar ik ben me ervan bewust dat het een zeer beperkte ervaring is. Toch zou ik voorlopig het volgende durven te besluiten: - Ja, Pim Fortuyn was een racist in de hedendaagse zin van het woord, net zoals Le Pen en de Winter. Hij beweerde dat de ene cultuur superieur boven aan de andere was zelfs zelfs voorstander om de Nederlandse grondwet te wijzigen om de "inferieure" culturen te kunnen criminaliseren en een wettelijk kader te scheppen om racisme mogelijk te maken. - Neen, niet alle aanhagers en simpathysanten van Pim Fortuyn zijn racisten, ook al zijn ze beïnvloed door het racisme. - Ja, België, Nederland, alle andere Europese landen en de VS zijn structureel racistisch. Dat merk je in de integratiepolitiek, het onderwijs en de criminaliteitsbestrijding. - Neen, niet alle inwoners van die landen zijn racistisch, ook niet alle politici en media zijn dat. Maar velen worden beïnvloed door het racisme. - Niet de de migranten, niet islam zijn het probleem. Wel het racisme.