In Diogenes 5 las ik het interview met een vertegenwoordiger van de migrantengemeenschap in verband met het beeld van allochtonen in onze media. Waar halen interviewer en geïnterviewde het in godsnaam vandaan dat onze media zoveel negatiefs schrijven over allochtonen? Leven zij dan in een andere wereld dan ik of lezen zij totaal andere media? Wat mij opvalt is dat zij niet één concreet voorbeeld geven, en ik vermoed ook dat ik weet waarom: die voorbeelden bestaan niet. Niet alleen waakt het Centrum Leman daarover met bedenkelijke ijver - zelfs op een verkeerd begrepen toespeling reageert het al met nauwelijks verholen dreigementen. Bovendien bestaat er een uitzonderlijk sterke zelfcensuur op dit vlak, zelfs bij de media die als sensatiezoekend bestempeld worden. Daardoor leven wij in een situatie van informatievervalsing waarin de mate van maatschappelijke spanning, als gevolg van botsing tussen allochtone en autochtone cultuurpatronen, zelfs niet meer bespreekbaar is. Wat mij ook opvalt is hoe schijnheilig sommige woordvoerders van de migrantengemeenschap daarop reageren: "Wij zijn allemaal Belgen" en meer van die flauwekul. Om te beginnen gaat het, als het om Marokkanen gaat die Belg worden, om Belgen met een dubbel paspoort. Die kunnen ongestraft - als ze hier de zaak voor zich verziekt hebben - ginder de strijder tegen het imperialisme spelen (een gebruikelijk scenario bij parentale ontvoeringen, sereen beschreven in het onlangs bij Van Halewyck verschenen boekje 'Disneyland ligt in Marokko' van Sylvie De Smidt en Désirée Poot). Het zijn dus geen gewone Belgen maar Belgen met meer rechten dan gewone Belgen. Vervolgens is de meest storende vorm van misdadigheid - inbreuk op de openbare orde - wel degelijk cultureel gebonden: volgens het rapport van San - waarvan men niet geslaagd is het onderuit te halen, maar wel insinueert dat men dit gedaan heeft - ligt het ordeverstorend cijfer van jonge Marokkanen 2,5 keer hoger dan van dat van de autochtonen, maar situeren Turken zich op ongeveer hetzelfde cijfer als Belgen. Een duidelijker voorbeeld van het culturele karakter van vele spanningen in onze samenleving is niet denkbaar want Turken en Marokkanen stammen uit dezelfde immigratiegolf en kennen dezelfde leefomstandigheden en -problemen.   Het is daarom hoogtijd dat we ophouden met alle 'allochtonen' over één kam te scheren. De groep die als groep het meest storend is in ons land ˆ en pas op: ik zeg niet dat elk individu uit die groep storend is ˆ is die van de Marokkanen, zowel door zijn omvang als door de gemiddelde attitude. Dat kan cijfermatig bewezen worden. Dat heeft niet te maken met het ras waar die mensen toe behoren en zelfs niet met de godsdienst die zij belijden, maar met het type regime waar zij uit stammen en de invloed die van hun ambassade uitgaat. Turkije richt zich sinds Atatürk op Europa en moedigt zijn burgers aan om een sterke sociale controle te installeren in hun gemeenschappen, om een negatief imago te vermijden ˆ integratie dus, zonder assimilatie. Marokko daarentegen zwelgt in nostalgie rond een koningshuis dat onder Hassan II als voornaamste verdienste zijn afstamming uitspeelde van de profeet zelf (onder Mohammed VI lijkt er een kentering mogelijk te worden). Vanuit de ambassade wordt continu een anti-integratie-boodschap verspreid, ook naar die Marokkanen toe die zich genaturaliseerd hebben. Er wordt op gehamerd dat België of Europa nooit hun loyaliteit opeisen mag, maar dat zij nog steeds Marokkanen zijn en moeten blijven. In deze feitelijk racistische houding past een continu bespelen van het schuldgevoelen van de bange blanke man, die zich nog steeds verwijt dat hij indertijd Kongo heeft geëxploiteerd. Daartoe behoort een aanhoudende beschuldiging dat onze pers racistisch of xenofoob zou zijn, zonder één voorbeeld laat staan bewijs op tafel te leggen. Deze hersenspoeling, die wij lijdzaam ondergaan, verhindert dat het ware kwaad wordt aangeduid: de weigering van integratie en het automatisch gelijkstellen van integratie met assimilatie. De autochtone bevolking neemt dit waar, en voelt dat aan maar haar intellectuele opinieleiders weigeren deze fenomenen te duiden, ja, zelfs maar bespreekbaar te maken. Daardoor groeit de xenofobie en daarvan profiteert een perfide partij die geen oplossingen zoekt, maar in troebel water vissen wil. Die groei wordt dan weer als bewijs ingeroepen tegen het gastland, dat die allochtonen nochtans kansen heeft gegeven ˆ en terecht - die ze nimmer in hun thuisland zouden gekregen hebben. Wij leven dus in een situatie van omgekeerd racisme: een retrograde regime als dat van Marokko, dat openlijk ondemocratisch is, mag via zijn propaganda naar de migrantengemeenschap toe, bij ons de wet stellen. Maar onze mensen moeten zwijgen. Zelfs als een feitelijk gegeven wordt gepubliceerd - dat jonge Marokkanen bendes vormen die straatpleinen, speelplaatsen, scholen, zwembaden, bibliotheken terroriseren - dan worden wij beschuldigd van racisme. Ik vind dat zeer bedreigend en ik begrijp niet dat onze intelligentia zich daar niet tegen afzet. Beseft zij dan niet dat zij op die manier objectieve propagandist wordt voor het Vlaams Blok?