Maar liefst 50.186 mensen gingen op woensdag 18 december naar 'The Two Towers' kijken. Dat leverde een recette op van 300.198 euro (iets meer dan 12 miljoen Bfr.). Het vorige record stond op naam van 'Harry Potter: The Chamber of Secrets'. (Bron: De Morgen 20/12/02) Zowel voor de 'Harry Potter'- als voor de 'Lord of the Rings'-films wordt enorm veel reclame gemaakt. Met affiches, op herschilderde trams, op televisie enzoverder. Een blik op de vier kranten die we voor DIOGENE(S) dagelijks volgen, leverde op woensdag 18/12 de volgende overrompelende hoeveelheid besprekingen op: - Le Soir bracht op zijn cover als centrale foto een opname uit de film; met daarboven de titel: "Le 'Seigneur des anneaux 2', noir et brillant." Het nieuws over het vredesproces in Congo kwam daaronder (zonder foto) aan bod. De kunst- en ontspanningsbijlage 'Mad' van Le Soir besteedde bijna heel zijn cover aan teksten en een foto over "Le seigneur de anneaux 2". Binnenin: pagina's 2, 3 en 4 geheel gewijd aan de film. - La Dernière Heure had als goede sensatiekrant op zijn '1' een grote foto van een man die bijna vermoord was (graf reeds gedolven en al). Daaronder volgde toch ook een wat kleinere foto met als titel: "Le Seigneur des anneaux, Acte II". Binnenin besteedde de krant er de pagina's 24 en 25 aan. - De Morgen bracht op de voorpagina van zijn 'Bis'-bijlage het slot-artikel uit een 'Special'-reeks over de "The Two Rings". "Ons oordeel: hoe goed is deel 2" titelde filmrecensent Jan Temmerman. Binnenin de Bis- bijlage volgde een artikel van Peter Dupont getiteld: "De politiek correcte terreur: dispuut over racisme en seksisme in Tolkien-epos / 'Lord of the Rings is racistisch'. Het gaat om de stelling van de Britse docent Stephen Shapiro die stelt dat het epos van Tolkien, gedragen wordt door een onderbouw van racisme. Peter Dupont sluit zich in het slot van zijn artikel echter aan bij diegenen (Tolkienfans, uitgevers ...) die "de aantijgingen van racisme een hoop gezeik" vinden. Ook bij de jongerenbijlage op woensdag van De Morgen, "Mix", prijkt 'The Two Towers' met een foto, bovenaan op de cover. - De Standaard plaatste op zijn voorpagina, boven de titel van de krant (!!) een foto uit de film én drie titeltjes. Binnenin kregen we interviews en besprekingen op de pagina's 11 en 13 van de cultuurkatern. In het regisseurs-interview "hoe Peter Jackson Nieuw-Zeeland veranderde"was te lezen dat "het toerisme in Nieuw-Zeeland met 30 % gestegen is na de eerste film" van de trilogie. "En het effect komt nog maar op gang. (...) Nieuw-Zeeland wordt definitief een top-filmland" stelde de Nieuw-Zeelander Karl Urban (Eomer). Vandaar deze uitspraak in De Standaard: "Het is nauwelijks overdreven te zeggen dat The Lord of the rings het beste is wat Nieuw-Zeeland ooit overkomen is." De 'Zipp'-cultuurbijlage van De Standaard pakte op zijn cover uit met een foto uit de film en de titel: "Special The Lord of the rings, The Two Towers" en als ondertitels: "Wie is wie ?, Interviews, Gratis filmposter, Grote Wedstrijd". Binnenin "gaf" Zipp op pagina 5, 24 prijzen ivm de film "weg" waarna pagina 6 en 7 over de film handelden. En middenin de bijlage dus de grote poster. En natuurlijk deed ook de rest van de pers aan de filmhype mee. Het weeklad 'Panorama' bv. dat - zo stond te lezen in een advertentie in De Standaard - "Alles over de nieuwe The Lord of The Rings" vertelde. Moet u me eens vertellen welke 'ernstige' film, welke degelijke Vlaamse film, ooit zo'n persbelangstelling gekregen heeft bij het uitkomen. Van een filmrecensent zoals Jan Temmerman waarvan ik na het beëindi gen van mijn boek 'Film in België, een permanente revolte', geen enkel citaat in het boek terugvond (en er staan veel citaten in dat boek), krijgen de meeste Belgische films nauwelijks aandacht. Maar laat de man weer eens op reis gaan om in het buitenland één of andere grote filmproductie te 'coveren', dan is hij er als de kippen bij. Om de pers op zo'n manier te verwennen, is natuurlijk veel geld nodig. Geld dat echter rendeert. Zeg nu zelf: als ze al die pagina's op woensdag 18/12 in de Belgische pers als reclamepagina's hadden moeten betalen, het zou de promotoren van 'De Twee Torens' een fortuin gekost hebben. Met dat nadeel dan nog, dat het maar reclame geweest zou zijn. Nu lijkt het alsof de pers vol van journalistieke artikels over 'The Two Towers' stond. En nu straks nog de nieuwjaarscadeautjes met allerlei Tolkien-merchandising-prullaria. Als de filmindustrie iets in je strot wil rammen, valt er echt niet aan te ontsnappen. Remember de dino's.