In de stellige overtuiging dat ruimdenkende geesten (mensen dus) deze toelichting bij het eerder gepubliceerde zullen kunnen plaatsen en waarschijnlijk ook appreciëren: Uit de Beginselverklaring van IDIC Islamitisch Documentatie & Informatie Centrum In naam van Allah de Barmhartige, de Genadevolle "De beste vorm van Djihaad is de waarheid te zeggen tegen een tyraniek regeerder". -- Ibn Majah, Hadith #4011. TOELICHTING Djihaad bestaat in twee 'vormen'. Het woord betekend in het Arabisch "streven", "zich inspannen", "zich inzetten om iets te bereiken". A./ Kleine Djihaad Enkel indien er geen uitweg meer is en mensen (de Islam dient de belangen van *alle* mensen) gedood worden, vrouwen verkracht, (gebeds-)huizen vernield, ... kortom in dermate extreme omstandigheden dat zelfs een minimaal normaal (religieus) leven niet meer mogelijk is, is het geboden op een gepaste wijze met geweld te reageren om het aangedane geweld te doen stoppen. Enkel na een breed maatschappelijk debat wordt het de gemeenschap als geheel, onder druk van de prangende omstandigheden, duidelijk dat er (tijdelijk) geen andere mogelijkheid meer overblijft om zich te verweren tegen aangedaan en voortdurend leed. Massavernietigingswapens evenals terrorisme en terreur tegen burgers is haraam (verboden). De eigendommen van de niet-vechtende bevolking (vriend of vijand) evenals hun veestapel, oogst etc. mag niet genaakt worden. B./ Grote Djihaad Dit is de moeilijkste strijd: het is het permanent streven naar vervolmaking waarbij men afstand kan nemen van nefaste neigingen en voor het individu en de maatschappij schadelijke strevingen. ------------------------------------------------- "Islam" betekend "overgave" (aan God). Het woord is verwant aan "Selaam" wat "Vrede" wil zeggen evenals aan "moslim". ---------------------------------------------------------- Onrecht eenderwaar, bedreigt het recht overal ! "First they came for the socialists, and I did not speak out because I was not a socialist. Then they came for the trade unionists, and I did not speak out because I was not a trade unionist. Then they came for the Jews, and I did not speak out because I was not a Jew. Then they came for me, and there was no one left to speak for me." - Pastor Martin Niemoller regarding the creeping Nazi reign. - ---------------------------------------------------------- De mens als hoeder van wat goed is De mens heeft behoefte aan structuur en leiding. Als moslims menen we dat het onze opgave is wat Allah ons toevertrouwde (ons leven in/en deze wereld) zo goed mogelijk te beheren. Dit streven naar "khalief-zijn", t.t.z. naar het zijn van een goed beheerder, is kenmerkend voor de moslim als individu zowel als voor de moslimgemeenschap (Ummah) als geheel (Khalifaat). In die zin vinden wij (IDIC) aansluiting bij volkeren die streven naar sociaal- en duurzaam BEHEER van het land en de middelen. Dit staat in schril contrast tot een hyper-individualiserend kapitalistisch systeem dat er op uit is de rijkdommen te BEZITTEN en te ontdoen van elk sacraal zijn. Een dergelijke op uitbuiting en misbruik gebaseerde maatschappij kan ons inziens onmogelijk een goede basis vormen voor een democratische samenleving. Geen enkel door mensen opgezet systeem kent perfectie. Verstaats, opgelegd en bijna uitsluitend op economische macht gebaseerd collectivisme is een pest die de ellende van het liberale kapitalisme na is. Het nationalisme is een streven om interne concurrentie te minimaliseren om efficienter de exploitatie te kunnen organiseren en om, tot onvermijdelijke oorlogen toe, met andere bendes tot ter dood te kunnen concurreren. De mensheid heeft nood aan vrede en veiligheid en moet zich ontdoen van deze verstikkende ideologie en structuren. Dit staat niet in tegenspraak tot het rechtvaardig streven van hen die in wederzijds vertrouwen ijveren voor het creeren van een omgeving waar ieder vrijelijk en harmonisch zijn of haar geloof, levenswijze, binnen een ondersteunende gemeenschap kan beleven. Doorheen onze beleving van de Islam pogen we, individueel en sociaal, de beleving van ons geloof te realiseren. IDIC 03 oktober 2001 (16 Receb 1421) http://idicweb.net/