Dit zijn de cijfers van de tewerkstelling van Sabena voor het faillissement en wat daarvan vandaag nog overblijft. De cijfers zijn op 6 november 2002 door het ACV bekendgemaakt. Personeel NV Sabena Voor Nu Bedrijf Verschil Handling/Cargo 3404 1338 BGS -2066 Catering 1150 325 Lsg-Skychef -825 Flight Ops 2724 - opgedoekt -2724 Overhead/Admin 400 - opgedoekt -400 Subtotaal 7678 1663 -6015 Personeel SN-dochters Voor Nu Bedrijf Verschil Sobelair 450 450 s.q. SN.BA 1044 1468 +424 SN-Technics 2460 1341 -1119 SSES (motors) 472 202 Snecma -270 Atraxis (ITC) 196 78 verdwijnt -118 SFA (school) 51 39 overname ? -12 Subtotaal 4673 3578 -1095 Totaal 12.351 5.241 -7.105 Enkele kanttekeningen daarbij : de bagage- en cargobehandeling van Sabena is na maandenlange en zeer lastige onderhandelingen overgenomen door de Spaanse groep FCC, en heet nu BGS; de catering is overgenomen door Lufthansa en heet nu Lsg-Skychef; SN-Brussels Airlines is de fameuze doorstart (eerst DAT) van Etienne Davignon en baron Lippens; SSES is het vroegere SN Moteurs, intussen overgenomen door Snecma; het heeft met de nieuwe eigenaar al twee "herstructureringen" moeten ondergaan. 7100 jobs zijn dus voorgoed weg. En wie nu bij SN of daarrond toch nog werk heeft, moet flexibeler draaien voor minder loon, zegt het ACV. Dat zijn de gevolgen van de privatizering die het faillissement van Sabena in de realiteit betekende. Toch één paradoxale uitzondering. Bij BGS - de handling, nu dus in Spaanse privé-handen - moet een deel van het personeel onder een nieuwe arbeidsovereenkomst inleveren. Maar een ander deel gaat meer verdienen dan bij Sabena, omdat de lonen bij "onze nationale trots Sabena" door opeenvolgende inleveringen zo laag geworden waren dat ze onder de minimum-barema's liggen die afgesproken zijn in de Paritaire Comités voor de privé-sectoren Logistiek en Transport. Dit voorbeeld toont, volgens ACV-vrijgestelde Lode Verschingel, dat het een fabel was dat Sabena een jaar geleden over de kop ging vanwege de hoge lonen. Overigens eist een groep ex-Sabeniens een vergoeding voor de inleveringen die ze jarenlang hebben gedaan, ("om Sabena te redden" werd er keer op eer beweerd), en die hen zowel financieel als moreel enorme schade hebben berokkend. Nog een gevolg van faillissement en privatizering is dat de vakbonden door een aantal "nieuwe spelers" zijn uitgesloten. Een opsomming : NV.Birdy : geen sociaal overleg, geen informatie bekend, arbeids- en loonvoorwaarden van de werknemers niet bekend. NV.Thomas Cook : "de aanwezigheid van vakbonden is problematisch". Personeelscijfers, arbeids- en loonscondities zijn niet bekend. NV. Ryanair : vliegt met buitenlands personeel, onder "goedkope Ierse vlag" maar laat afhandeling doen op kosten van de Belgische staat. NV. Delsey Airlines ten slotte (failliet sinds 5 november 2002) : vakbonden niet welkom, loons- en arbeidsvoorwaarden niet bekend. In verband met Delsey Airlines een opmerking aan het adres van ACV-secretaris Jan Coolbrandt. Hij klaagt terecht aan dat Delsey-baas Van Gaever zijn personeel gratis wil doen werken om de maatschappij voor het failliet te behoeden. Maar wanneer Coolbrandt het heeft over "dolenthoesiaste mensen die willen meewerken aan het project (Delsey)" dan vergist hij zich. Welk gezonddenkend mens wil er in het Wilde Westen van de Luchtvaart met zijn bikkelharde concurrentie nog uit vrije wil "meewerken" met de cowboy-patroons ? Belangrijke slotinformatie : op donderdag 7 november om 10:30u begint er in de vertrekhal van Zaventem een "ludieke actie" van de christelijke vakbond. Talrijke ex-Sabeniens laten weten dat ze het niet over hun hart krijgen op de verjaardag van het faillissement naar Zaventem te gaan (waar ze een jaar geleden door de vakbondsverantwoordelijken nota bene aan hun lot waren overgelaten). Een reden te meer voor de "buitenwacht" om er haar solidariteit te gaan betuigen.