OK, daar gaan we weer: het klassieke lijstje, dat voor het grootste deel bestaat uit teksten waar Rudolf Steiner nooit zijn handtekening heeft onder geplaatst. Het gaat om nota’s, tegen zijn zin genomen tijdens voordrachten, en die hij nooit heeft gecorrigeerd. In een bepaald geval heeft hij zelfs uitdrukkelijk laten weten, dat in zo¹n niet-goedgekeurde uitgave - nochtans met zijn naam erop - onzin stond. In ieder boek is op zijn verzoek een bericht in die zin opgegeven, DAT ERNSTIG MOET WORDEN GENOMEN, en dat de lezers als volgt waarschuwt: “Es wird eben nur hingenommen werden müssen, dass in den von mir nicht nachgesehenen Vorlagen sich Fehlerhaftes findet.” Maar goed, zelfs in deze twijfelachtige selectie zal je nergens een oproep vinden om rechtsverschillen te creëren op basis van ras of etniciteit. Rudolf Steiner heeft het in enkele van deze citaten, over verschillen tussen mensen of rassen, vaak op een onbegrijpelijke manier (wat betekenen bijvoorbeeld “Merkurkräfte” die “kochen und brodeln”) en in eigentijdse oren erg grof overkomen? Maar Steiner stelt nooit dat je mensen op basis van hun ras of afkomst verschillende rechten moet toekennen, zoals vroeger in het apartheidsregime of in nazi-Duitsland. Integendeel, hij verzet zich steeds tegen elke vorm rechtsongelijkheid of rechtsonderscheid op basis van raciale of etnische afkomst. Een voorbeeld hoe je uitspraken in hun tegendeel doet verkeren: Een door Antisoof aangevoerd citaat dat wél door Rudolf Steiner getekend is, en waarvoor Steiner dus wel degelijk verantwoordelijk kan worden geacht: “Das Judentum als solches hat sich aber längst ausgelebt, hat keine Berechtigung des modernen Völkerlebens, und dass es sich dennoch erhalten hat, ist ein Fehler der Weltgeschichte, dessen Folgen nicht ausbleiben konnten. Wir meinen hier nicht die Formen der jüdischen Religion alleine, wir meinen vorzüglich den Geist des Judentums, die jüdische Denkweise. Aus: Gesammelte Aufsätze der Literatur, Dornach 1971, S. 152 f, GA 32 „ Weggelaten zijn de omringende specifiëringen rond dit citaat, die aangeven wat Steiner bedoelde met „Judentum“: „Es ist gewiß nicht zu leugnen, daß heute das Judentum noch immer als geschlossenes Ganzes auftritt..“ en „Den Juden selbst muß ja zuallererst die Erkenntnis aufleuchten, daß alle ihre Sonderbestrebungen aufgesogen werden müssen durch den Geist der modernen Zeit“. Wat Steiner bedoelt met de “Geist des Judentums”, is deze tendens tot etnische afzondering ten opzichte van de rest van de mensheid. Wie in dit verband kennis wil nemen van actuele voorbeelden kan de volgende sites bezoeken: A. Visie van de grootrabbijn van Rome, Riccardo Di Segni, op de tweedeling der mensheid. Zijn tekst geeft een samenvatting van de orthodox-joodse visie op de verhouding tussen joden en niet-joden, voorgedragen op een joods-katholiek gesprek. Je kan de tekst vinden op: www.shalom.it/2.02/I.html#1 Hieronder enkele stellingen uit zijn betoog, met de letterlijke passages 1) De mensheid stamt in haar totaliteit af van Noé: “L’intera umanità discende dunque dalla famiglia di Noè; per questo tutte le genti vengono chiamate, nel linguaggio rabbinico, Noachidi, figli di Noè” (de hele mensheid stamt dus af van Noe¹s familie; daarom worden alle mensen, volgens de rabbijnse terminologie, Noachiden genoemd). 2) De joden zijn volgens Di Segni Noachiden, maar ze zijn nog meer: zij zijn bovendien afstammelingen van Abraham:” Nella famiglia umana esiste però un gruppo particolare, quello dei figli d’Israele, anch’essi origariamente Noachidi, ma che in virtù della discendenza da Giacobbe - Israele, nipote e prosecutore di Abramo, si distinguono in quanto devono osservare una normativa molto più estesa, fatta anche di altre regole, in parte religiose cerimoniali. E’ una condizione che potremo definire sacerdotale e di servizio: un regno di sacerdoti e un populo distinto (...) Universalismo ebraico signficia due strade parallele verso la salvezza; é sufficiente che ognuno segua la strada in cui si trova della sua nascita e ne rispetti le relative norme. Il Noachide, che segue le sue sette regole e ne riconosce l’origine divina, viene definito « il fervente delle nazioni del mond » e ha parte nel mondo futuro » . (In de familie van de mensheid bestaat echter een bijzondere groep, de kinderen van Israël, die van oorsprong ook Noachiden zijn, maar die door hun afstamming van Jacob-Israël, kleinzoon en opvolger van Abraham, zich onderscheiden doordat ze een veel uitgebreider normenstelsel moeten gehoorzamen, met andere regels die ten dele van religieus-ceremoniële aard zijn. Hun toestand kunnen we beschrijven als dienend-priesterlijk: een rijk van priesters, en een uitgezonderd volk (...) Joods universalisme betekent, dat er twee parallelle wegen zijn naar de redding; het volstaat dat eenieder de weg volgt waarop hij zich door geboorte bevindt en de normen volgt die bij die weg horen. De Noachide, die de zeven regels van zijn weg volgt en de goddelijke herkomst van die regels erkent, wordt genoemd ‘een ijveraar van de naties van de wereld’ en heeft deel aan de toekomstige wereld). In deze visie wordt de mensheid dus op basis van afstamming (in virtù della discendenza...della sua nascita) in twee groepen gesplitst, namelijk joden en niet-joden, die verschillende door God gegeven morele en religieuze verplichtingen hebben. Dit onderscheid wordt door opperrabbijn Di Segni als volgt gespecifieerd: “Ci sono persone normali, e ci sono persone speciali. Abramo è il prototipo delle persone speciali. Noè di quele oneste ma comuni e senza slanci” (Er zijn normale personen en speciale personen. Abraham is het prototype van de speciale persoon. Noé is het voorbeeld van een eerlijke maar alledaagse persoon, zonder strevingen). De regels waaraan de Noachiden zich moeten onderwerpen stammen volgens de opperrabbijn uit de rabbijnse traditie, en hij specifieert ze aldus: “Queste regole sono: il divieto di ogni culto estraneo a quello monoteistico, il divieto della bestemmia, l¹obbligo di costituire tribunali, il divieto dell¹ omicidio, del furto, dell¹adulterio e dell¹incesto, il divieto di mangiare parti strappate ad animali in vita” (deze regels zijn: het verbod van iedere cultus die vreemd is aan het monotheïsme, het verbod op godslastering, de verplichting om rechtbanken op te richten, het verbod op doodslag, diefstal, overspel en incest, het verbod om delen te eten losgemaakt van levende dieren). Volgens Di Segni menen de meeste, maar niet alle, joodse autoriteiten dat christenen niet aan het eerste van deze zeven geboden beantwoorden: de erkenning van het goddelijk karakter van Jezus Christus en de gelijktijdige erkenning van God de Vader is volgens de meeste van deze autoriteiten niet monotheïstisch. 3) Dat zijn beweringen volgens dewelke er twee soorten mensen zijn, bepaald door hun afstamming, met uiteenlopende zedelijke kwaliteiten en overeenkomstige religieuse plichten. Maar volgens de rabbijn moet dit onderscheid ook WETTELIJKE consequenties hebben: met name zou strikt genomen de Noachiden verbod moeten krijgen om het veelgodendom te huldigen: “Se si dovesse applicare alla lettera il sistema delli leggi Noachidi, si dovrebbe applicare fare di tutto perché i Noachidi le osservino, anche per ciò che riguarda il divieto di culti estranei. Ognuno dovrebbe diventare un missionario della feda pura” (Indien men het stelsel van de Noachidische wetten letterlijk zou toepassen, zou men alles moeten in het werk stellen om de Noachiden die wetten te doen volgen, met inbegrip van een verbod op vreemde cultussen. Iedereen zou een missionaris moeten zijn van het zuivere geloof). Dat betekent dat volgens de meeste religieuze joden het christendom stricto senso dus zou moeten verboden worden (vermits het niet monotheïstisch is), en dat iedereen terzake een missionaris zou moeten zijn. B. De Joodse Lubavitch-beweging. Deze beweging stelt eveneens dat de tien geboden voor de Joden gelden, en dat voor de niet-Joden (de “Noachiden”) een zevental geboden gelden die in de Talmud vermeld zijn. Deze tweedeling met dubbel gebodensysteem moet worden opgelegd. De Lubavitch-aanhangers vinden bv. dat kerstmis moet verboden worden en dat niet-Joden die zich toch aan dit soort feesten te buiten gaan de dood schuldig zijn: http://www.noahide.com/xmas.htm Je vindt veel ander fraais op hun website. Het gaat hier niet om een marginaal groepje. De invloed van de Lubavitch-strekking blijkt uit het feit dat de Amerikaanse congresleden de zeven noachide-wetten als de grondslag voor de Natie hebben erkend, en in aansluiting daarop de “education day” in de USA hebben geplaatst op de verjaardag van de leider van de Lubavitch-beweging. http://thomas.loc.gov/cgi-bin/query/z?c102:H.J.RES.104.ENR: Onze suggestie: laat ze op de website van de “Holocaustkinderen”, waar uw informatie vandaan komt, http://www.akdh.ch/ps/ps_52Anth-Rass-Denk.html , ook eens de links hierboven opnemen… En laat ze, -naast de daar te vinden bevestiging dat de mensheid ten gronde in twee groepen uiteenvalt, joden en noachiden, ieder met eigen waarheden en ieder met de iure op te leggen religieuze plichten, -en naast de bevestiging dat kerstmis vieren de doodstraf verdient, eens een vergelijkbare oproep van Rudolf Steiner plaatsen. Dan kunnen we verder discussiëren. (Met dank aan Klaas’ Commentaar)