Ik heb veel respect voor je tekst en waardeer je bijdragen op deze website. Maar dat wil nog niet zeggen dat jij het recht zou hebben om al dan niet te bepalen wie er al dan niet deel uitmaakt van deze beweging. Die pretentie schijn jij jezelf alvast te hebben. Het recht op gebruik van geweld is een discussie is in deze beweging doe zo oud is als deze beweging zelf. Kijk maar eens op deze website, en de andere indymedia websites. Seattle, Praag, Genua, ..... Je mag het van mij niet eens zijn met die mensen die vinden dat geweld wel een gerechtvaardigd middel is, dat wil daarom nog niet zeggen dat ze niet tot de beweging behoren Eén de van de fouten in je denken is dat je geen onderschijd weet te maken in vorm en inhoud. Jij maakt van de mensen die geweld willen gebruiken allemaal dezelfden. Je plaatst zelfs Sharon, Bush en de mensen van het AEL op hetzelfde niveau. Nochthans is er in het verhaal dat ze vertellen een fundamenteel verschil. De ene wil geweld gebruiken om te onderukken, de andere vindt dat het gerechtvaardigd om zich tegen dat geweld met geweld te verdedigen om zich te bevrijden. Zelfs al ben je tegen het gebruik van geweld, je kan toch niet ontkennen dat er een duidelijk verschil is. Reeds van in de oudheid zijn er mensen die geweld hebben gebruikt om zich te bevrijden van hun onderdukkers. Spartacus is er een mooi voorbeeld van. Je kan toch niet zeggen dat Spartacus eigenlijk dezelfde was als de Romeinse keizers. Geweld kan een instrument zijn om te onderdrukken, en het kan een een instrument zijn om te bevrijden. Je snapt ook niet dat er zo iets kan zijn als een bevrijdings theologie of een onderdrukkings theologie. Allemaal godsdienst dus achterlijk. Romero (priester die werd doodsheschoten omdat hij het verzet steunde) en de Paus, allemaal even achterlijk. Voor de Islam is dat identiek. Er bestaan Islamisten die de werled orde verdedigen, die aan kan van Bush en de zijnen staan. En er bestaan Moslims die in de Koran een instrument zien om zich te bevrijden, om de kant van het volk te kiezen. Allemaal veel te ingewikkeld voor Pinkje. En Pinkje is één van de mensen die het meest elitair denkt die ik ken. Hij waarschuwt ons keer op keer op de gevaren van het gepeupel. Van hem mogen de mensen van het AEL wel een beetje polemiseren en zelfs scherp zijn in huj teksten, zo lang ze zich maar niet richten tot het gewone volk. Of hoe moet ik volgend zinnetje begrijpen: "I believe, along with AEL, that polarisation of discussion can show where the real resistance lies, but I am always afraid when these linguistic tactics find their way into the minds of frustrated and less intelligent people. " Die jongeren die alle dagen gediskrimneerd worden, die mogen de waarheid niet weten van Pinkje : veel te gevaarlijk. De uitgeslotenen, uitgebuitenen, .... U weet wel al die mensen die gefrusteerd zijn omd dat ze hun dromen niet kunnen waarmaken. Die mogen de waarheid niet weten : veel te gevaarlijk. Het is alsof je een kolniale priester hoort spreken over Lumumba & Mulele, .... Maar pinkje er zijn mensen die een andere wereld willen bouwen samen met die gefrusteerde mensen, voor die gefrusteerde mensen, door die gefrusteerde mensen. En er zijn zelfs mensen die denken dat die gefrustreerde mensen in staat zijn om zelf die wereld te bouwen. Die gefrusteerde mensen hebben niet de één of andere verlichte geest (al dan niet pink) nodig om hun denken in banen te leiden. Nog iets Pinkje Om de kloven te dichten heb je geen bruggen bouwers nodig. Bruggenbouwers die maken het mischien voor een paar mensen mogelijk om van de ene kant van de kloof naar de andere kant te gaan. Maar wat we willen is dat de kloof verwijnt. Wij willen niet dat er een paar bruggen over het racisme heen gespannen worden. We willen het racisme de wereld uit, en dat zal voor zeer veel mensen zeer confronterend zijn. We willen geen brugje tussen Noorden en het Zuiden we willen dat de kloof verwijnt. In solidariteit han PS : ik begrijp dat je vandaag niet tekende met je klassieke Love & respect, want uit de bijdragen spreekt bijzonder weinig respect. (heb je de tekst gelezen??? Je hebt niet eens door dat je niet mij maar AEL citeert blijkbaar)