Opel : geen vestiging maar wel een fabriek die sluit???

 

 

Victorie, victorie er gaan op opel “geen enkele Europese vestiging dicht”.  In de voetnoot van de verklaring van de Europese ondernemeingsraad zit het addertje : “wij verduidelijken dat een vestiging uit verschillende fabrieken kan bestaan”.

 

 “Het belangerijkste doel van de Directie en Personeelsafgevaardigden is de sterke ondersteuning van de Olympia objectieven en het op gang brengen van acties die resulteren in winst en groei, en als dusdanig GME’s (General Motors) concurrentievermogen herstellen en een succesvolle toekomst aan zijn werknemers bezorgen.  Alle partijen gaan akkoord met het versterken van Opel, Vauxhaull en Saab-merken en hen tot leidersposities in de Europese auto-industrie onze eerste prioriteit is.”

 

Dit is wat men “participatief management noemt”, de werknemers en de werkgever streven het zelfde doel na “de leiderspositie in de Europese auto industrie

Er zijn dus geen tegenstellingen tussen de belangen van de Patroon en de belangen van de werknemers.  Voor de vakbonden op Opel zijn net zoals voor de Patroon de werknemers en de patroons van FIAT, Volkswagen, BMW, Renault,… de grootste vijanden.

En ik die dacht dat de werknemers in de eerste plaats een goed inkomen, een toffe en gezonde job, voldoende vrije tijd, … nastreefden.  Maar neen, de vakbondsleiding van vandaag die streeft samen met de patroon de leiderspositie na, die streeft een verhoogd rendement na, die gaat de herstructurering samen met de Patroon organiseren.

 

“In een geest van informatie en consultatie, zijn directe en Personeels vertegenwoordigers overeengekomen dat bij de implementatie van de Olympia - initiatieven geen vestigingen zullen gesloten worden.”

 

Er gaat dus geen Opel fabriek dicht ??

Zo eenvoudig is het nu ook weer niet, want in voetnoot van de verklaring staat het volgende zinnetje.

Tenslotte nog deze opmerking: in de verklaring, opgesteld door de Europese Ondernemingsraad, is er sprake van dat er geen vestigingen zullen gesloten worden.  Daarbij willen wij verduidelijken dat een vestiging uit verschillende fabrieken kan bestaan.

 

Wat wil dat dan zeggen.

Wel bijvoorbeeld de vestiging in Antwerpen bestaat uit verschillende fabrieken.

 

Dat wil dus zeggen dat men perfect de assemblage lijn kan sluiten en de perserij open houden binnen het huidige “akkoord”.  Er gaat dan geen vestiging dicht enkel een onderdeel van vestiging.

Er zijn bovendien aanwijzingen die dat spoor meer dan waarschijnlijk maken, de komende de maanden gaat men in Duitsland alvast een deel van de productie van de assemblagelijn in Antwerpen overnemen.

 

Er is dus in het geheel niets gered.

De productie moet in Europa maar beneden met 15% en dat staat het sluiten van een vestiging, of men dat nu doet door inde verschillende landen een afdeling te sluiten of een land alle activiteit te staken, wezenlijk is er niets veranderd.

 

Ondertussen heeft General Motors vandaag alweer  een winst van +/- 3 miljoen $ opgestreken, elke dag opnieuw meer dan 100.0000.0000 Bef zuiver winst.  Maar het is duidelijk niet voldoende voor haaien van GM.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dergelijk syndicalisme heeft een naam : Corporatisme,