"Comité I betreurt gebrekkig onderzoek naar moslimfundamentalisten,"
bloklettert de Gazet van Antwerpen. Moslims en niet-gelovigen die bezorgd zijn
om het negatieve imago van deze godsdienst zullen op hun beurt vooral betreuren
dat de kennis over de islam die in dit rapport geëtaleerd wordt zo gebrekkig is.
Uit de verslaggeving leren we dat België een interessante uitvalsbasis is voor
fundamentalistische acties. Dat komt door zijn centrale ligging in Europa én
door de welwillende houding van de overheid jegens politieke vluchtelingen en de
islam. De vluchtelingen in de gesloten centra zullen het graag horen. Het
statuut van politieke vluchtelingen was de enige strohalm die vluchtelingen nog
restte om legaal in België binnen te geraken. Moeten we uit het rapport
besluiten dat ook dat binnenkort tot het verleden behoort als we ten minste onze
democratie willen redden van het fundamentalisme?
Gebrekkige kennis, zei ik
dus. Volgend citaat staat er bol van. "Het gevaar voor de democratie zit vooral
in een geloof dat in talrijke pamfletten pleit voor een theocratie (geestelijken
aan de macht), dat de sharia overal wil vestigen en integratie verwerpt."
Ik
zou moeten beginnen met te schrijven dat de hoeveelheid pamfletten best wel zal
meevallen. Moslims die ik ken hebben ze nooit gezien. Ze zullen wel bestaan,
maar het is zeker niet zo dat iedere jongere er één in de handen geduwd wordt.
"Geestelijken aan de macht", dat ligt wat moeilijk. De soennieten die de
overgrote meerderheid van de moslims uitmaken, kennen geen geestelijken. De imam
is geen priester. Hij is iemand die voorgaat in het gebed. "Een geloof dat de
integratie verwerpt." Dat is een bewust ongelukkige formulering. Er zijn
inderdaad heel wat migranten (moslims en niet-moslims) die het integratieconcept
zoals het gedurende al die jaren ingevuld werd verwerpen. De integratiepolitiek
was een mislukking. De discriminaties en achterstelling zijn nooit zo groot
geweest. Je moet echt geen fundamentalist zijn om dat in te zien. Daarnaast zijn
er inderdaad moslims die er van overtuigd zijn dat het niet mogelijk is om als
islamitische gemeenschap onder een niet-islamitisch bestuur te leven. Maar zij
vormen een kleine minderheid. De meeste islamitische theologen beschouwen de
oude concepten van Dar al-Harb (Gebied van de Oorlog) en Dâr al-Islâm als niet
meer relevant voor de situatie van de moslims in Europa. Het rapport klaagt ook
over de nauwe band tussen het Islamitisch en Cultureel Centrum in Brussel en
Saudi-Arabië. Terwijl het precies de Belgische overheid was die Saudi-Arabië
deze "Grote moskee" schonk in ruil voor bewezen en nog te bewijzen diensten en
als dank voor de geïnvesteerde miljoenen na de brand in de Brusselse Inno.
Terwijl het ook diezelfde overheid is die nog altijd niet de moslims op dezelfde
manier behandeld als de katholieken. Moskeeën zijn afhankelijk van bijdragen van
gelovigen. In zo'n situatie is het gemakkelijker voor een ander land om zich op
te dringen.
Dan weet het rapport ook nog dat 30 van de 300 moskeeën radicaal
zijn. Een moskee is een gebedsruimte. Hoe kan een gebouw nu radicaal zijn? Dit
soort uitlatingen verhoogt enkel nog de verwarring over de islam. De
verantwoordelijke van een moskee in Schaarbeek klaagde tijdens de plechtigheid
in het Josaphatpark terecht die verwarring aan als één van de oorzaken van de
haat tegenover moslims. De hele vormgeving van het artikel in de Gazet van
Antwerpen bevestigt die thesis. Je ziet twee kolommen tekst, enkele sensationele
titels (België ideale uitvalsbasis) en een even grote foto van een gebedsdienst
in een moskee. In kleine lettertjes staat onder de foto: "met de meeste moskeeën
is er geen probleem". Maar de toon is wel gezet, de boodschap gepasseerd.
Waarom zo'n rapport dat alleen maar de islamfobie dreigt te voeden? Dezelfde
dag nog wordt Verwilghen in de Kamer aan de tand gevoeld. ,,Wat doet u daaraan?
Zal u ervoor zorgen dat de staatsveiligheid genoeg geld en middelen heeft om op
te treden? '' vraagt Filip De Man van het Vlaams Blok. Verwilghen stelt het
Vlaams Blok gerust: "De staatsveiligheid krijgt meer personeel en meer
mogelijkheden om haar taak uit te voeren. De dossiers over de uitbreiding van
het kader van de staatsveiligheid en over het verschaffen van wettelijke
middelen zoals de telefoontap, zijn er."1 Telefoontap is natuurlijk een
onwettelijk middel. Verwilghen bedoelt dat hij telefoontap wil mogelijk maken
zonder dat er een misdrijf gepleegd werd. Big Brother is watching you, dus,
altijd en overal, zelfs als je niets verkeerd doet of van plan bent verkeerd te
doen. Nu blijkt dat de Raad van Europa al sinds november druk aan het lobbyen is
om een algemene uitbreiding van de mogelijkheden van preventieve en pro-actieve
onderzoeksdaden er door te krijgen.2 Inlichtingendiensten zouden dan over
onbeperkte mogelijkheden beschikken om na te gaan met wie je in contact staat,
waarover je babbelt, welke sites je bezoekt, wat je interesses zijn, welke
boeken je ontleent,…
Het rapport van het Comité I en de stemmingmakerij rond
de islam helpen Verwilghen nu een handje om ook België over de streep te
trekken. Het lijkt er dus op dat de moslims misbruikt worden om nog maar eens
een reeks antidemocratische maatregelen door het parlement te sluizen. De
eensgezindheid tussen het Vlaams Blok en de andere partijen is beangstigend.
1. De Standaard, 31 mei 2002
2. http://www.gilc.org