Libby, Ik zeg niet dat hun ervaringen ingebeeld zijn. Ik betreur dat deze dingen opzettelijk zouden gebeuren, maar weet ook dat dit soms niet het geval is. Soms zitten er ook misverstanden tussen. Wie zegt dat die 'vergeten' beroepsopleiding niet gewoon buiten beschouwing werd gelaten omdat ze bvb. niet echt aansluit bij het profiel of de capaciteiten van die bewuste allochtone leerling? Als het echter was om hem buiten te krijgen, is het schandalig. Maar misschien niet geheel onbegrijpelijk als we het ganse verhaal zouden kennen van die jongen. Misschien was hij een heel lastige leerling? Weet jij het? Ik niet. Misschien wil hij slechts datgene kwijt waarmee hij goed, bvb. als een onschuldig slachtoffer, overkomt... Wie zal het zeggen? Daarom zeg ik ook dat je niet op dit anekdotisch niveau moet blijven steken. We weten hierover niets. Indien we op samen op de klasseraden over die bewuste leerling hadden gezeten zouden we al meer weten en een genuanceerder moreel oordeel over deze zaak kunnen vellen. Wie denkt dat op basis van dit verhaal te kunnen doen, ijlt en is intellectueel oneerlijk bezig. Mijn zus geeft haar eerste jaar les. Ze treedt op tegen iedereen die over de schreef gaat, maar die bepaalde jongens (cliché, maar over die allochtone meisjes heeft ze dus geen klachten) negeren haar opmerkingen blijkbaar en anderen niet of minder. De directrice is er al bij komen zitten, maar tevergeefs. Hoe zou jij dit aanpakken, Libby? Mijn zus is geen raciste en loopt op haar tenen om niet op die jongeren hun tenen te trappen... Ik weet niet of jij in het onderwijs staat, maar het is soms verdomd lastig voor leerkrachten vol goede bedoelingen. En ongemotiveerde leerlingen -van gelijk welke origine overigens- kunnen soms echt het bloed van onder uw nagels halen, wees gerust. Inderdaad, misschien zijn die ouders wel begaan met het schoollot van hun kinderen, maar waarom blijven ze dan weg? Weet jij het? Zijn sommige ouders de taal niet machtig genoeg? Vinden ze dat 15-16-jarigen hun plan maar moeten trekken? Zijn ze moedeloos, zoals je zegt, omdat ze weten dat ze toch geen gelijke kansen/rechten krijgen? Dat laatste begrijp ik overigens echt niet goed. Waar zie jij precies die ongelijke kansen en rechten als je goed (mee)werkt in de klas en je resultaten behoorlijk zijn? Ja, ik wil die kruistekens en fakkeltjes ook weg, zeker in scholen van de overheid, behalve in hun eigen lokalen van godsdienst of zedenleer. Ik ken gemeentescholen die nog kruisbeelden hebben hangen in de eetzaal. Kan absoluut niet. Zo'n scholen moeten zich dan ook niet storen aan hoofddoekjes... In katholieke of vrijzinnige scholen mogen die tekens blijven op dezelfde manier dat islamieten graag hun symbolen ophangen (weldra) in hun eigen scholen. De klederdracht wordt dan uiteraard bepaald door de strekking van de school. Zo zal je in een islamitische school wellicht niet welkom zijn met een afbeelding van Jezus of Maria rond je nek... Dus dan ook geen hoofddoekjes in een katholieke school, wat mij betreft. Verder is een schoolreglement een schoolreglement. Afspraak is afspraak, of je gaat elders waar er andere huisregels gelden. U weet net als ik dat de anti-racismewet en het centrum Leman er in de eerste plaats niet gekomen zijn om allochtonen te beschermen, maar om het Vlaams Blok te bestrijden. Dat wil niet zeggen dat hij niet ook soms effectief allochtonen beschermt. Zie het geval van de politiecommissaris in Temse door Comité P gepakt wegens racistische opmerkingen en handelingen jegens allochtonen. Abou Jahjah zei recent nochtans dat politiemensen hen uitlachen met het Comité P en steevast zeggen: 'Als ge klachten hebt ga dan naar het Comité P!' Het komt hem misschien goed uit om te zeggen dat het Comité P niet werkt, maar de realiteit bewijst het tegendeel. En dan zwijg ik nog over die zaak in Hasselt op 2/1/1998 waarover U alles kunt lezen op www.solidair.org (dossier Herman Vermeulen) of in het nulnummer van Perceptie & Realiteit, de nieuwe 14-daagse reflectiebrief van Eddy Daniëls (zie www.imediair.be). Guido, 'En hier is het geen knackforum waarop je de tegengestelde mening moet verkondigen van wat je hier verkondigt.' Ik snap echt niet wat je bedoelt (al moet ik zeggen dat het knappe en goed gevonden citaten zijn, nu ik ze nog eens nalees). Als ik al contradictorisch zou overkomen, twee dingen hierover: - Heb ik ooit beloofd consequent te zijn? - Enkel een gek of een dwaas verandert nooit van mening.