Onder islamitische geleerden (uit het verleden en van vandaag) bestaat de algemene consensus dat homoseksualiteit onnatuurlijk, afwijkend en een zonde is. Zij baseren zich op het verhaal van Lot dat in Soera 8 (al A’raaf = de kantelen) vers 80-84 van de Koran wordt verteld. De profeet Lot werd door God naar Sodom gezonden om de inwoners van deze stad af te helpen van hun homoseksuele neigingen. Het volk van Sodom wilde echter niets van de boodschap van Lot weten en verdreef de profeet en zijn familie uit de stad. Daarop werd de hele bevolking van de stad door God vernietigd. Ook voelen de geleerden zich gesterkt door de overleveringen (hadith) van de profeet Mohammed waarin hij gelijkgeslachtelijke relaties veroordeelt: ,,De dag waarop mannen tot mannen komen en vrouwen tot vrouwen, weet dan dat het einde van de wereld nabij is.’’ Maar volgens sommigen is er een andere interpretatie van de Koranpassage mogelijk. Zo schrijft Omar Nahas in zijn boek Islam en Homoseksualiteit dat het verhaal van Lot geen expliciete veroordeling van homoseksualiteit is, maar van seksuele losbandigheid: het volk van Sodom stelde seksueel genot boven alles en hun seksueel moraal was totaal verworden. Mannen dwongen onvrijwillige seks af met mannen, kinderen en dieren. Het is de combinatie van machtsmisbruik en de onbegrensde wellust van de mannen die door de Koran wordt afgekeurd, en de verzen zijn geen uitgesproken verwijzing naar homoseksualiteit zoals dit in moderne termen wordt begrepen, namelijk als een liefdesrelatie tussen volwassen seksegenoten op basis van wederzijdse instemming. Of de Koran homoseksualiteit goed of afkeurt is een theologische discussie waarin ik me niet in wil mengen. Homoseksualiteit is immers een zaak tussen God en de homoseksueel. De kerngedachte van de islam is de directe relatie tussen een gelovige en God. Daar komt niemand tussen, niemand is gerechtigd te oordelen over anderen. God heeft 99 schone namen waarvan al-Hakam, de Rechter, er een is. God besluit wat goed en slecht is. Of zoals de 23 jarige Marokkaanse lesbische studente Warda, een van de meiden die in ons boek aan het woord komt, het formuleert: ,,Moslims zitten graag op de troon van Allah, maar Allah is de enige die over Zijn schepselen kan oordelen. Ik ben lesbisch, daar moet ik en de moslimgemeenschap mee lerenleven. En of Allah mij wel of niet accepteert, is mijn zorg, daar hoeft de gemeenschap zich niet mee te bemoeien. Iedereen staat het vrij om een religieus bezwaar te hebben op homoseksualiteit en mij zul je dan ook nooit horen zeggen dat alles moslims homseksualiteit moeten goedkeuren. Maar ik vind het wel onislamitisch om mensen op basis van hun seksuele geaardheid uit te sluiten.’’ Ik deel de mening van Warda. Ook ik vind dat het vrij is om een gewetensbezwaar te hebben tegen homoseksualiteit op basis van een religieuze of niet religieuze overtuiging, maar het is absoluut maar dan ook absoluut niet aan de mens om te oordelen over de homoseksuele persoon. Mijns inziens zou de discussie zich dan ook niet moeten richten op de vraag of de Koran homoseksualiteit toestaat of verbiedt, maar hoe de moslimgemeenschap met homoseksuelen omgaat. Ofwel, predikt de Koran onverdraagzaamheid jegens homoseksuelen? Want dat is de houding die de moslimgemeenschap in het algemeen jegens homoseksuelen aanneemt. Overigens, hoewel de media vaak anders willen doen geloven, komt deze negatieve houding tegenover homoseksuelen, natuurlijk niet alleen bij moslims voor. Wist u dat in de VS, het land dat zich bij uitstek profileert als het land van de mensenrechten, in bijna de helft van de staten homoseksualiteit strafbaar is? Wist u dat Amerikaanse evangelische genootschappen hersteltherapieën aanbieden aan homoseksuelen? Zij menen dat homoseksualiteit een seksuele stoornis is en geloven homoseksuelen te kunnen transformeren tot heteroseksuelen. Exodus International is de grootste organisatie die een dergelijke therapie voorstaat. Exodus telt wereldwijd 140 genootschappen en wist u dat er ook een in Amsterdam is gevestigd? Wist u dat in meer dan de helft van alle landen ter wereld een straf staat op gelijkgeslachtelijke relaties? Weet u nog dat de fractievoorzitter van de RPF Leen van Dijke, vorig jaar homoseksuelen met dieven heeft vergeleken? Wist u dat de Nederlandse bureaus Meldpunt Discriminatie nog altijd meldingen van discriminatie van homoseksuelen ontvangen? Homoseksuelen hebben binnen de islamitische gemeenschap geen plaats en worden veelal verstoten. Abd een 21 jarige Marokkaanse homo die we in ons boek hebben geportretteerd kan hierover meepraten. Ik citeer Abd: ,,Ik had een nieuw strak shirt gekocht. ‘Gatver’, riep mijn broer, ‘je lijkt wel een homo’. Mijn ouders lachten. Ik werd woedend, ik voelde dat ze me aan het uitlachen waren. Het deed pijn. ‘Ja’, schreeuwde ik. ‘Ik ben een homo’. Mijn ouders hielden op met lachen. Toen begon mijn vader te schreeuwen dat ik geen domme dingen moest zeggen. Ik antwoordde dat het de waarheid was. Ik vertelde hem dat ik een relatie had met mijn vriend Jan Kees. Toen werd mijn vader giftig. Hij begon me te slaan en zei dat ik een varken was. ‘Het huis uit!’, gilde hij, ‘je gaat het huis uit. Ik hoef geen flikker te hebben als zoon.’ Een paar uur later stond ik met een koffer buiten. Mijn ouders hebben me nooit meer geaccepteerd als hun zoon en weigeren me nog te ontmoeten. Een paar keer zag ik mijn moeder in de stad lopen met mijn zusjes. Ze keek me met tranen in de ogen aan, schudde toen afkeurend haar hoofd en liep door, mijn zusjes meeslepend. Ik heb midden op straat een potje staan janken.’’ Maar het blijf niet alleen bij verstoting, moslimhomoseksuelen lopen zelfs de kans om van het leven te worden beroofd. In Saoedi Arabie en Iran staat de doodstraf op homoseksualiteit. Volgens al-Fatiha, een internationale organisatie voor moslimhomoseksuelen, zijn sinds de Iraanse revolutie in 1979, 4000 Iraanse homoseksuelen ter dood veroordeeld. In Istanbul is een barman doodgeschoten door twee extreme moslimmannen. Hij had op zijn rug het woord Allah laten tatoeëren. De daders zagen dit als blasfemie want in hun ogen zijn homo’s vervloekte schepselen. Is dit Islam? Is dit wat de Koran voorschrijft? Het antwoord is NEEN. Het onheus bejegenen van homoseksuelen heeft absoluut niets met de islam te maken, want er is niet een vers in de Koran te vinden die expliciet verstoting, vernedering, discrimineren of doden van homoseksuelen voorschrijft. Niet een. Ik zou zelfs willen stellen dat het onislamitisch is. In de islam staan de termen verdraagzaamheid en liefde hoog in het vaandel. Allah wordt in de Koran niet voor niets al-Haliem, de Verdraagzame, en al-Wadoed, de Liefhebbende genoemd. Verdraagzaam en liefhebbend, dat is Allah, dat is de Islam en dat zouden moslims ook moeten zijn jegens de medemens, of die nu hetero of homoseksueel is. Ik wil graag afsluiten met een passage uit het verhaal van Nazha, een 37 jarige Marokkaanse lesbienne, die in ons boek haar verhaal vertelt: ,,Mijn ouders zijn vrome moslims. Ze bidden vijf keer per dag , missen geen dag van de Ramadan en hun gehele leven is doordrenkt van Allah. De kinderen hebben ze ook een islamitische opvoeding gegeven, mijn moeder heeft ons al op jonge leeftijd de Koran en de overleveringen van de profeet Mohammed onderwezen. Toch hebben mijn ouders geen moeite met mijn seksuele geaardheid. Ik heb geen idee waarom ze altijd zo open hebben gestaan voor mijn homoseksualiteit, daar hebben we eigenlijk nooit over gesproken, maar ik ben me ervan bewust dat het uniek is. Voor moslims zijn islam en homoseksualiteit iets als water en vuur, maar mijn ouders hebben mijn liefde voor vrouwen stilzwijgend geaccepteerd. Dat noem ik pas islam.’’