Ik weet het Peter, ik been geen italiaanse filosoof en Spinoza ben ik zeker niet. Maar na het lezen van Empire en Yabasta heb ik zo toch wel mijn idee over die bewust multitude. Voor Marx was de belangerijkste tegenstelling in deze samenleving de tegestelling tussen arbeid en kapitaal : zij die over niets dan hun arbeidskracht beschikken (de proletariërs) <=> zij die over de productie middelen beschikken (de burgerij). Volgens Marx is het die tegenstelling die voor de omwenteling zal zorgen, zoals het kuiken uit ei moet breken om te kunnen leven, zo zal het proletariaat zich van de burgerij moeten ontdoen om ten volle tot ontplooing te komen. De auteurs hebben gelijk, reeds tientallen denkers die zichzelf Marxist verklaarden hebben deze tegenstelling willen actualiseren, .... maar ze vergissen zich als ze denken dat dat een nieuw verhaal of een nieuwe discussie zou zijn. Marx had zijn woorden nog niet op papier gezet of de eerste Neo Marxist kwam al aandraven met een actualisering van die theorie. De auteurs in Yabasta gebruiken onder andere het argument dat de loonslaven nu ook aandelen hebben van hun eigen bedrijf om te zeggen dat deze tegenstelling niet meer accuraat zou zijn. Ze willen zeggen : de arbeiders zijn nu eigenlijk zelf een stuk van de burgerij geworden. Maar het getuigd van weinig economisch inzicht. Het enige doel om aandelen te verkopen aan werkmensen is dat multinationals op die manier met een minimum aan kapitaal de touwtjes in handen hebben over een enorm kapitaal. (met 10% van de aandelen ben je de baas als de overige 90% verdeelt zijn over duizenden mensen wereldwijd). “De beursgang van de burgers” is ook een manier om het risico voor faillisment af te wenden op de gewone werkman. Nu is hij niet alleen zijn job kwijt bij een faillisement, hij is meteen ook al zijn spaarcenten kwijt. De hele ENRON affaire illustreert dat op een wel zeer pijnlijke en dramatische manier. Bovendien had zelfs Marx het over het feit dat hele lagen van proletariaat ideologisch verburgelijkt zijn, Marx kaartte de rol van de kerk aan die de bevolking ideologisch verziekt (opium voor het volk) ,.... Misschien is het vandaag niet meer de kerk die deze rol speelt maar zijn het eerder de media, maar het fenomeen op zich is dus zo oud als het kapitalisme. Maar zelfs als ze de beweging tegen de globalisering een beetje materialistisch zouden beoordelen zouden ze moeten vaststellen dat ook de loonslaven er een motor van zijn. Meer dan 50.000 syndicalisten in Seattle, meer dan 200.000 syndicalisten in Genua, zo’n 100.000 syndicalisten in Brussel, .... Zelfs in dit eigenste kleine landje. In 96 wisten de arbeiders van Clabecq 70.000 mensen op de been te krijgen tegen de sluiting van hun bedrijf. Gedurende de gehele moblisatie voor de Europse top was er een intense Solidariteit tussen die van Clabecq en de anti-globalisten van D14. Die van Clabecq kwamen hun steun betuigen op de algemene vergaderingen van D14 en die van D14 kwamen naar elke zitting van de proces dat de staat aanspande tegen deze arbeiders. Jongeren van verschillende collectieven hielden er theater voorstellingen (actie theater) en anderen zongen er nieuwe en oude strijdliederen. Ook de ploeg van Indymedia was met geen stokken weg te slaan van bij die van Clabecq. Het is de auteurs van Yabasta in het historische jaar 2001 allemaal ontgaan. In dat zelfde jaaroverzicht vergeten J D & P ook de strijd van die SABENA te vermelden. Ze proberen dat goed te maken door Maria Vindevoghel aan het woord te laten, maar dat tientallen anti globalisten die vergaderingen en acties van SABENA van dicht bij opvolgden is hen blijkbaar ontgaan. Tot op vandaag zijn er jongeren die naar elke vergadering gaan van de mensen SABENA, .... N&H en hun adepten verwijzen de notie klasse naar de vuilbak. Ze doen dat zonder enig bewijs te leveren, N&H zeggen zelfs dat als je de wereld materialistisch zou bestuderen je hen waarschijnlijk ongelijk moet geven. Om te begrijpen dat de tegenstelling tussen arm en rijk nooit zo groot is geweest als vandaag hoef je helemaal geen marxist te zijn. Enkele jaren geleden organiseerde 11.11.11 onder de noemer worldshake een hele kampanje tegen die kloof tussen arm een rijk. Maar op het ogenblik dat de 400 rijksten op deze planeet rijker zijn dan 40% van de wereldbevolking zeggen de auteurs dat deze tegenstelling niet meer van deze tijd is. Ze hebben het dan over werklozen (loonslaven zonder werk), etnische minderheden (loonslaven met een andere kleur of taal), vrouwen (loonslaven van een ander geslacht), homo’s (loonslaven met een andere seksuele geaardheid), landloze boeren (kleine zelfstandigen die tot loonslaaf werden gedwongen), .... Ze zien dus wel de bomen maar ze niet langer het bos. .