[NL] De liberalisering van de economie gaat onverminderd door in Europa. Gedeeltelijke en volledige privatiseringen zijn een gevolg : openbare diensten laat men verkommeren,worden in stukken verdeeld en gerationaliseerd om ze achteraf te kunnen verkopen. Het leeuwendeel van de kosten zijn voor de belastingsbetaler, de winsten zijn voor de privé-sector. De Belgische overheid headhunt gewiekste zakenmannen om dit werkje op te knappen. Zelfs de vakbonden die het overleg nog als enig wapen hanteren, worden gecriminaliseerd. Het dogma dat liberalisering hand in hand gaat met efficiëntie en in het voordeel is van de klant, wordt steeds meer in vraag gesteld. Dat de privatisering van de Engelse spoorwegen al heel wat slachtoffers heeft opgeëist, is gekend. Dat er in Belgacom sinds de privatisering al meer dan 70 werknemers zelfmoord hebben gepleegd lijkt een beter bewaard geheim. Lees en luister hier naar getuigenissen van werknemers die het slachtoffer werden van privatiseringen of die vrezen voor de toekomst.
Video:Privatisering
ten koste van de werknemer.In deze korte reportage getuigen werknemers
en vakbondsmensen over de sociale gevolgen van privatisering. Of wat de transformatie
van overheids- naar(half)privebedrijf tot gevolg heeft voor de werkomstandigheden.
Waarom zij geen privatisering van openbare diensten willen.... maar wel voor
een herwaardering zijn van de open ruimte.
Is de gezondheidszorg
te koop? Stel dat iemand aan onze grootouders had gezegd dat ziekte de inzet
moest worden van winstbejag en dat men de concurrentie moest laten spelen in
de zorgsector. De kans is groot dat men deze persoon had verwezen naar wat men
toen het gesticht noemde.
Is het onderwijs te koop? Sinds de oudheid maakt het onderwijs deel uit van het beschavingsproject. Het moest de burger mondig maken en algemene cultuur bijbrengen. Het onderwijs was een zaak van algemeen nut, onderdeel van de non-profit sector. Het was ondenkbaar dat het opvoeden van kinderen ooit de inzet zou kunnen zijn van winstbejag.
De Lijn binnenkort
helemaal geprivatiseerd?
Telecomstrategie
privé
Telenet uit de
gemeenteraad
Spoorman
is kandidaat-gedelegeerd bestuurder NMBS Paul De Rammelaere, 54 jaar en
bruggepensioneerd na 20 jaar dienst als treinbegeleider, was kandidaat voor
de functie van gedelegeerd bestuurder bij de NMBS
Interview werknemer
NMBS over hervormingen Filip is onderstationschef van Brussel-Zuid
en heeft zo zijn bedenkingen bij de komende hervormingen binnen de NMBS. Een
interview.
Verstichel (ACV
Transcom) over NMBS Marnix Verstichel, nationaal secretaris
ACV Transcom voor de spoorwegen, geeft een korte reactie over de veranderingen
binnen de NMBS
Senaat stemt NMBS
failliet, verslag vakbondsmeeting In maart werd er een vakbondsmeeting
georganiseerd door ACOD en ACV Transcom, over de toekomst van de NMBS. ACOD-voorzitter
Roger Van Hove had harde woorden voor het beleid van de regering. VLD betekent
voor hem Vlaamse Liberale Dictatuur.
Belgacom privatiseert,
werknemers zijn ongelukkig
Een getuigenis: Mieke Van Den Bussche begon 25 jaar geleden te werken voor de
RTT (laterBelgacom). Ze werkt op de medische dienst en weet daardoor als geen
ander wat er onder de werknemers leeft. Na de gedeeltelijke privatisering van
Belgacom werd de werkdruk verhoogd: meer werken met minder mensen, om zo de
loonkosten zo laag mogelijk houden, was de boodschap. Bij de werknemers steeg
het aantal depressies en zelfmoorden.
Dagboek (deel 1) Mieke, verpleegster Belgacom Een emotioneel
geladen dagboek van een verpleegster bij Belgacom: grappig, maar vaak ook schrijnend.
Ziehier enkele flarden.
Dagboek
(deel 2)
Dagboek
(deel 3)
Dagboek
(deel 4)
De Britse spoorprivatisering
in The Navigators In Groot-Brittannie rijdt de sneltrein Cheltenham-Paddington
in op een pendeltrein naar Bedwyn. Er vallen meer dan dertig doden. Die dinsdagochtend
in oktober '99 was een zwarte dag in de geschiedenis van de Britse spoorwegen.
Net zoals de verkiezingsoverwinning van John Major, opvolger van de ultraliberale
Margaret Thatcher in '89. Hij zette de privatiseringspolitiek van de iron lady
verder en plaatste British Rail bovenaan het lijstje van te privatiseren overheidsbedrijven.
NMBS en Openbare
Diensten, Europa en de privatiseringen. De openbare dienstverlening en het
spoor in het bijzonder zijn dezer dagen niet weg te denken uit de krantenkolommen.
de NMBS en vooral haar dochter ABX, dat enkel goederen over de weg vervoert
(!), zijn het onderwerp van polemiek,politieke spelletjes en 'business'. De
druk voor privatisering door het neoliberale Europese beleid laat nog erger
vrezen. We raden je trouwens aan om 'The Navigators', de nieuwe film van Ken
Loach over de gevolgen van een neoliberaal beleid voor het spoor, niet te missen.
Hij draait zeker ergens in je buurt.
Al meer
dan 640 getuigenissen tegen Swissair De klacht van dertig miljard
is er gekomen omdat velen jarenlang geinvesteerd hebben in Sabena door in te
leveren op hun loon. Ze werd neergelegd voor het faillissment. Personeelsleden
gingen akkoord met de loonsvermindering om het bedrijf te redden, omdat ze dachten
dat het beter zou gaan. Ze zijn bedrogen uitgekomen en zien geen cent meer terug.
Tenzij ze gelijk krijgen.
Megafoon
Maria (SABENA): "Er gaan vliegers vallen!" Maria Vindevoghel werkte
achttien jaar bij Sabena, afdeling cleaning. Na twee jaar werd ze verkozen als
vakbondsafgevaardigde. Sindsdien ijvert zij voor het welzijn van haar (inmiddels
ex-) collega's, die allemaal het slachtoffer werden van de paarsgroene privatiseringshonger.
We kennen haar als lquote die blonde met haar megafoon , maar omdat wij nog
goed horen liet ze dat attribuut achterwege voor het interview.
Hoe
de overheid het graf van Sabena delfde.
Sinds het lumineuze idee van de overheid om privé-investeerders aan te
trekken voor Sabena, ging het stilaan fout. Het was de eerste boegdeur die met
openzette om het schip stilaan tot zinken te kunnen brengen. Of om het op de
manier van Herman Decroo te zeggen: "Sabena, zonder veel omhaal,opheffen. Hoe
wordt ik multi-euro-miljonair ? (De methode Rombouts)
Wie in een privé-bedrijf fouten maakt, wordt ontslagen en moet niet op
clementie rekenen. Niet zo in de door liberalen geleide overheidsbedrijven.
Managers die er de boel genoeg verzieken, zien hun contract vroegtijdig beëindigd
worden en mogen vervolgens langs de kassa voor een royale afscheidspremie.
Testaankoop versus Electrabel: ten dienste van de consument? Ik wil
met deze korte bijdrage een debat op gang brengen over de liberalisering en
privatisering van onze openbare diensten. Ik vertrek vanuit een actueel
onderwerp: het conflict tussen Testaankoop en Electrabel.
Liberalisering energiemarkt 'nekt' Brusselse gemeenten
MEER OVER LIBERALISERING
Internationale Attac-campagne tegen de privatisering van de openbare diensten
De GATS-onderhandelingen: bananen tegen bankdiensten
GATS: Open brief aan EU-Handelscommissaris Lamy en leden Comite 133
De GATS: mevrouw Neyts zit in het buitenland
GATS, de volmaakte liberalisering
PICS Attac-Leuven - Reclaim the streets
[FR] La libéralisation de l'économie va de bon train en Europe et les privatisations partielles et complètes en sont la conséquence. Le laisser-aller est devenu la règle au sein des services publics, qui sont divisés et rationalisés pour être vendus. Tout ceci se fait aux frais du payeur d'impôts, alors que les gains vont au secteur privé. Le gouvernement belge fait la chasse aux hommes d'affaires sans scrupules pour faire ce sale boulot. Même les syndicats, qui ne jurent pourtant plus que par la négociation, sont criminalisés. De plus en plus, le dogme comme quoi la libéralisation irait de pair avec plus d'efficacité, est remis en question.
Il est désormais indéniable que la privatisation du rail en Grande-Bretagne a fait de nombreuses victimes. Les 70 suicides d'employés de la Belgacom depuis la privatisation est un secret mieux conservé. Lisez et écoutez les témoignages de ces employés victimes des privatisations ou qui craignent pour le maintien de leur emploi.
Privatisation:
Interview d'un journaliste de la RTBF Entrevue avec Gérard
de Sélys, journaliste de la RTBF et auteur de plusieurs ouvrages,
dont notamment "privé de public" qui traite du processus de privatisation
jusqu'en 1996.
Privatisation
: Interview d'un docteur en economie Entrevue avec Henry Houben,
docteur en économie et membre du secrétariat d'Attack Bruxelles.
Privatisation:
Interview d'un travailleur de la poste "Pratiquement plus personne
n'écrit, mais tu sais le vieux qui écrit la lettre de son
petit-fils et que ça arrive chez son voisin et qu'il la jette, ils s'en
foutent la poste, mais ce sera encore le facteur qui s'en prendra plein la gueule."
Privatisation:
interview d'un syndicaliste français l'objectif prioritaire de nos
dirigeants est de tout privatiser. C'est donc au niveau européen que
nous comptons mener la bagarre.
Privatisation:
Interview d'un travailleur de Belgacom "Pendant 25 ans, j'ai travaillé
au service du public et un jour, on m'a demandé de travailler au service
de l'argent. C'est une différence majeure pour celui qui est humaniste."
La table ronde
des industriels (ERT) et les institutions européennes Extraits
d'un chapitre de "Europe inc. Liaisons dangereuse entre institutions et milieux
d'affaires européens". ci- dessus, un très très bref aperu
de l'analyse sur l'ERT (table ronde des industriels européens).
Clairant sur l'avenir
de la SNCB de Charleroi Vendredi 8 mars, un débat public était
organisé en Charleroi avec comme sujet l'avenir de la SNCB. Les
principaux acteurs du dossier étaient présents : Isabelle Durant(Ecolo),
Ministre de la Mobilité et des Transports ; les députés
Chastel (PRL) et Depreter(PS) ; le vice-président de la SNCB Fontinoy
et les dirigeants syndicaux Damilot(CGSP), Dalne (CSC) et Africano (SLFP). Un
débat qui a tourné très longtemps sur la tribune, laissant
fort peu la parole au public.
Le spectre de
la Sabena Les entreprises publiques survivront-elles en 2003? - Une Table
Ronde de la Fondation Léon Lesoil.