[NL] [FR]

[NL] De liberalisering van de economie gaat onverminderd door in Europa. Gedeeltelijke en volledige privatiseringen zijn een gevolg : openbare diensten laat men verkommeren,worden in stukken verdeeld en gerationaliseerd om ze achteraf te kunnen verkopen. Het leeuwendeel van de kosten zijn voor de belastingsbetaler, de winsten zijn voor de privé-sector. De Belgische overheid headhunt gewiekste zakenmannen om dit werkje op te knappen. Zelfs de vakbonden die het overleg nog als enig wapen hanteren, worden gecriminaliseerd. Het dogma dat liberalisering hand in hand gaat met efficiëntie en in het voordeel is van de klant, wordt steeds meer in vraag gesteld. Dat de privatisering van de Engelse spoorwegen al heel wat slachtoffers heeft opgeëist, is gekend. Dat er in Belgacom sinds de privatisering al meer dan 70 werknemers zelfmoord hebben gepleegd lijkt een beter bewaard geheim. Lees en luister hier naar getuigenissen van werknemers die het slachtoffer werden van privatiseringen of die vrezen voor de toekomst. Video:Privatisering ten koste van de werknemer.In deze korte reportage getuigen werknemers en vakbondsmensen over de sociale gevolgen van privatisering. Of wat de transformatie van overheids- naar(half)privebedrijf tot gevolg heeft voor de werkomstandigheden. Waarom zij geen privatisering van openbare diensten willen.... maar wel voor een herwaardering zijn van de open ruimte.
Is de gezondheidszorg te koop? Stel dat iemand aan onze grootouders had gezegd dat ziekte de inzet moest worden van winstbejag en dat men de concurrentie moest laten spelen in de zorgsector. De kans is groot dat men deze persoon had verwezen naar wat men toen het gesticht noemde.
Is het onderwijs te koop?  Sinds de oudheid maakt het onderwijs deel uit van het beschavingsproject. Het moest de burger mondig maken en algemene cultuur bijbrengen. Het onderwijs was een zaak van algemeen nut, onderdeel van de non-profit sector. Het was ondenkbaar dat het opvoeden van kinderen ooit de inzet zou kunnen zijn van winstbejag.  De Lijn binnenkort helemaal geprivatiseerd?  

Telecomstrategie privé

Telenet uit de gemeenteraad

Spoorman is kandidaat-gedelegeerd bestuurder NMBS Paul De Rammelaere, 54 jaar en bruggepensioneerd na 20 jaar dienst als treinbegeleider, was kandidaat voor de functie van gedelegeerd bestuurder bij de NMBS
Interview werknemer NMBS over hervormingen
   Filip is onderstationschef van Brussel-Zuid en heeft zo zijn bedenkingen bij de komende hervormingen binnen de NMBS. Een interview.
Verstichel (ACV Transcom) over NMBS   Marnix Verstichel, nationaal secretaris ACV Transcom voor de spoorwegen, geeft een korte reactie over de veranderingen binnen de NMBS
Senaat stemt NMBS failliet, verslag vakbondsmeeting  In maart werd er een vakbondsmeeting georganiseerd door ACOD en ACV Transcom, over de toekomst van de NMBS. ACOD-voorzitter Roger Van Hove had harde woorden voor het beleid van de regering. VLD betekent voor hem Vlaamse Liberale Dictatuur.
Belgacom privatiseert, werknemers zijn ongelukkig

Een getuigenis: Mieke Van Den Bussche begon 25 jaar geleden te werken voor de RTT (laterBelgacom). Ze werkt op de medische dienst en weet daardoor als geen ander wat er onder de werknemers leeft. Na de gedeeltelijke privatisering van Belgacom werd de werkdruk verhoogd: meer werken met minder mensen, om zo de loonkosten zo laag mogelijk houden, was de boodschap. Bij de werknemers steeg het aantal depressies en zelfmoorden. 
Dagboek (deel 1) Mieke, verpleegster Belgacom
   Een emotioneel geladen dagboek van een verpleegster bij Belgacom: grappig, maar vaak ook schrijnend. Ziehier enkele flarden.
Dagboek (deel 2)
Dagboek (deel 3)
Dagboek (deel 4)

De Britse spoorprivatisering in The Navigators   In Groot-Brittannie rijdt de sneltrein Cheltenham-Paddington in op een pendeltrein naar Bedwyn. Er vallen meer dan dertig doden. Die dinsdagochtend in oktober '99 was een zwarte dag in de geschiedenis van de Britse spoorwegen. Net zoals de verkiezingsoverwinning van John Major, opvolger van de ultraliberale Margaret Thatcher in '89. Hij zette de privatiseringspolitiek van de iron lady verder en plaatste British Rail bovenaan het lijstje van te privatiseren overheidsbedrijven. 
NMBS en Openbare Diensten, Europa en de privatiseringen. De openbare dienstverlening en het spoor in het bijzonder zijn dezer dagen niet weg te denken uit de krantenkolommen. de NMBS en vooral haar dochter ABX, dat enkel goederen over de weg vervoert (!), zijn het onderwerp van polemiek,politieke spelletjes en 'business'. De druk voor privatisering door het neoliberale Europese beleid laat nog erger vrezen. We raden je trouwens aan om 'The Navigators', de nieuwe film van Ken Loach over de gevolgen van een neoliberaal beleid voor het spoor, niet te missen. Hij draait zeker ergens in je buurt. 
Al meer dan 640 getuigenissen tegen Swissair  De klacht van dertig miljard is er gekomen omdat velen jarenlang geinvesteerd hebben in Sabena door in te leveren op hun loon. Ze werd neergelegd voor het faillissment. Personeelsleden gingen akkoord met de loonsvermindering om het bedrijf te redden, omdat ze dachten dat het beter zou gaan. Ze zijn bedrogen uitgekomen en zien geen cent meer terug. Tenzij ze gelijk krijgen. 
Megafoon Maria (SABENA): "Er gaan vliegers vallen!"  Maria Vindevoghel werkte achttien jaar bij Sabena, afdeling cleaning. Na twee jaar werd ze verkozen als vakbondsafgevaardigde. Sindsdien ijvert zij voor het welzijn van haar (inmiddels ex-) collega's, die allemaal het slachtoffer werden van de paarsgroene privatiseringshonger. We kennen haar als \lquote die blonde met haar megafoon , maar omdat wij nog goed horen liet ze dat attribuut achterwege voor het interview.
Hoe de overheid het graf van Sabena delfde.
Sinds het lumineuze idee van de overheid om privé-investeerders aan te trekken voor Sabena, ging het stilaan fout. Het was de eerste boegdeur die met openzette om het schip stilaan tot zinken te kunnen brengen. Of om het op de manier van Herman Decroo te zeggen: "Sabena, zonder veel omhaal,opheffen. Hoe wordt ik multi-euro-miljonair ? (De methode Rombouts)
Wie in een privé-bedrijf fouten maakt, wordt ontslagen en moet niet op clementie rekenen. Niet zo in de door liberalen geleide overheidsbedrijven. Managers die er de boel genoeg verzieken, zien hun contract vroegtijdig beëindigd worden en mogen vervolgens langs de kassa voor een royale afscheidspremie. 

Testaankoop versus Electrabel
: ten dienste van de consument?  Ik wil met deze korte bijdrage een debat op gang brengen over de liberalisering en privatisering van onze openbare diensten. Ik vertrek  vanuit een actueel onderwerp: het conflict tussen Testaankoop en Electrabel. Liberalisering energiemarkt 'nekt' Brusselse gemeenten MEER OVER LIBERALISERING Internationale Attac-campagne tegen de privatisering van de openbare diensten De GATS-onderhandelingen: bananen tegen bankdiensten GATS: Open brief aan EU-Handelscommissaris Lamy en leden Comite 133 De GATS: mevrouw Neyts zit in het buitenland GATS, de volmaakte liberalisering PICS Attac-Leuven - Reclaim the streets
[FR]

Privatisation: Interview d'un journaliste de la RTBF   Entrevue avec Gérard de Sélys, journaliste de la RTBF et auteur de plusieurs ouvrages, dont notamment "privé de public" qui traite du processus de privatisation jusqu'en 1996. 

Privatisation : Interview d'un docteur en economie   Entrevue avec Henry Houben, docteur en économie et membre du secrétariat d'Attack Bruxelles.

Privatisation: Interview d'un travailleur de la poste   "Pratiquement plus personne n'écrit, mais tu sais le vieux qui écrit la lettre de son petit-fils et que ça arrive chez son voisin et qu'il la jette, ils s'en foutent la poste, mais ce sera encore le facteur qui s'en prendra plein la gueule."

Privatisation: interview d'un syndicaliste français l'objectif prioritaire de nos dirigeants est de tout privatiser. C'est donc au niveau européen que nous comptons mener la bagarre.

Privatisation: Interview d'un travailleur de Belgacom  "Pendant 25 ans, j'ai travaillé au service du public et un jour, on m'a demandé de travailler au service de l'argent. C'est une différence majeure pour celui qui est humaniste."

La table ronde des industriels (ERT) et les institutions européennes  Extraits d'un chapitre de "Europe inc. Liaisons dangereuse entre institutions et milieux d'affaires européens". ci- dessus, un très très bref aperu de l'analyse sur l'ERT (table ronde des industriels européens).

Clairant sur l'avenir de la SNCB de Charleroi Vendredi 8 mars, un débat public était organisé en Charleroi avec comme sujet l'avenir de la SNCB. Les principaux acteurs du dossier étaient présents : Isabelle Durant(Ecolo), Ministre de la Mobilité et des Transports ; les députés Chastel (PRL) et Depreter(PS) ; le vice-président de la SNCB Fontinoy et les dirigeants syndicaux Damilot(CGSP), Dalne (CSC) et Africano (SLFP). Un débat qui a tourné très longtemps sur la tribune, laissant fort peu la parole au public.

Le spectre de la Sabena Les entreprises publiques survivront-elles en 2003? - Une Table Ronde de la Fondation Léon Lesoil.