Eerst een antwoordje over Dr. Samuels van het Simon Wiesenthal Center. Dr. Samuels is enkel telefonisch bereikbaar, heel moedig voor iemand die "berufsverbot" bepleit. Hij schrijft: The Center suggested that, "Perhaps, in fact, this selection of the extreme right racist, Soetkin Collier, and her Urban Trad band, fits this pattern and will appropriately represent a certain Belgian tradition at the Eurovision songfest." Dr. Samuels zou dit beter eens checken wat hij schrijft, want iemand uitschelden voor racist zonder dat men daar bewijzen van heeft is beneden alles. Nu Dr. Samuels een proces aandoen zal allicht niet veel uithalen. Ik vermoed dat het Simon Wiesenthal Center poen genoeg heeft om zich te verdedigen. De branie waarmee ze artikels schrijven zegt al genoeg. Ik ben ook een rechtgeaarde antiracist, maar waarschijnlijk heb ik iets meer beroepseer dan Dr. Samuels. Ik was lid het AFF eind de jaren 70 begin de jaren 80. Ik heb in die periode de jaarlijks terugkerende provocaties van het NSV meegemaakt. Het was een traditie van extreem-rechts in Gent om de provocatieve meetings van 'Protea', een pro-apartheidslobby, te beschermen. Meestal kreeg het NSV daarbij steun van de politie. Recht op vrije meningsuiting weet je wel. Voor zover ik mij herinner zijn we er met het AFF maar eenmaal in geslaagd deze racistische bijeenkomst te verhinderen. Dit was het jaar dat ik samen met 2 andere mensen de oprationele coördinatie deed van de tegenmanifestatie. Ik was toen fabrieksarbeider. En sorry dat ik het zeg, maar op het vlak van aktievoeren konden de studentjes TOEN van ons iets leren. In 1990 heb ik in Gent samen met anderen Hand in Hand opgericht. Met andere woorden ik ben een ervaren antiracist en ik laat mij niet intimideren door iemand die met het Simon Wiesenthal Center zwaait, weet je waarom? Omdat, als men Soetkin Collier beschuldigt men zich minstens aan de professionele deontologie zou moeten houden waar elke gewone journalist zich aan zou moeten houden. Checken en dubbelchecken, de personen die men beklad eerst confronteren, uitnodigen voor een interview... Wel ik heb dat gedaan. Ik heb na het optreden van Soetkin Collier met Ambrozijn in het multicultureel centrum 'De Centrale' (7/3/2003) in Gent een praatje met haar geslagen. Ze kwam heel kwetsbaar maar wel eerlijk over. Ze vertelde me dat ze door een hel was gegaan. BTW, Soetkin is niet de vaste zangeres van Ambrozijn. Soetkin werd uitgenodigd door Wauter Vanden Abeele, wiens vader een communist is. Wauter (van Olla Vogalla) is zelf een linkse rakker. Het feit dat hij Soetkin uitnodigde is een statement op zich. Maar muzikanten verkondigen hun boodschap met hun hart, met hun liederen, met hun optreden. Wij intellectuelen bedienen ons enkel van het woord, maar de integratie van onze gevoelens, onze redeneringen en onze akties is niet altijd even geslaagd. Bij kunstenaars vindt men meestal een veel grotere eenheid van denken, voelen en handelen. Gelukkig heeft Soetkin ook nog de steun van andere muzikanten, Willem Vermandere (ooit door het Vlaams blok bekogeld omdat hij een antiracistisch lied zong) om er een te noemen. Ook niet direkt een rechtse kloot. Dat het hypercommerciëel groepje 'Urban Trad' haar afviel lag binnen de lijn van de verwachtingen. De personeelswisselingen zijn daar sowieso legio. Mijn indruk is dat bij Soetkin het hart op de juiste plaats zit. Haar statements zijn haar liederen, zegt ze zelf. Zo vind ze 'De Moorsoldaten' een prachtig lied om met meerdere stemmen te zingen. Ze vond het een goede suggestie om dat lied op haar repertoire te zetten. Het lied gaat over Joodse gevangenen tijdens de 2de wereldoorlog die van den Duits moesten werken in Het Veen. Ze trad in de Centrale samen op met Djamel (zang) en Marackhi (percussie). Zegt de klank van die namen u iets? Het minste wat men daar kon vaststellen is dat Soetkin zeker geen raciste is. Tante Kaat raad ik de lectuur aan van RFC's over Internet mail http://www.imc.org/rfcs.html, dan zou ze weten wat Error 550 en 553 betekent, nl. dat die mailbox niet bestaat. Andrew heb ik al persoonlijk geantwoord. Kort daaruit: Ik weet niet of dit correct is maar ik probeer steeds wat zich in de virtuele wereld afspeelt te plaatsen in de reële wereld. Lasterlijke roddel in de afwezigheid van de persoon waarover het gaat wordt in de reële wereld achterbaks genoemd. Als iemand post op Internet is de persoon waarover het gaat altijd afwezig. Als niemand hem erop attendeerd zal hij nooit weten dat over hem leugens verspreid worden. De leugens kunnen hun vernietigend werk doen. Tenzij men een masker draagt kan men in de reële wereld vaststellen wie wat zegt over wie, op internet niet, tenzij men zich identificeert. Wie zich niet identificeert verbergt zich achter een masker. Degene die de leugens/roddel verspreid moet zich niet verantwoorden