Intro: ------ Leman is de baas van wat courant "Het Centrum Leman" is gaan heten. Voluit heet het "Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Rascismebestrijding". Een mooie naam maar met een intussen meermaals besmeurt blazoen. Leman heeft zich ('zijn' Centrum) al een aantal keren in het het, weliswaar obscure, daglicht gewerkt. Ondermeer door zijn betrokkenheid als "adviseur" van de Staatsveiligheid. Deze adviezen betreffen ondermeer de pre-selectie van kandidaten voor wat een onafhankelijke en aldus werkelijk vrijelijk verkozen vertegenwoordiging van moslims had moeten zijn: de Moslim Executieve. http://www.embnet.be In nog een opmerkelijk actie dreigde hij met rechtsvervolging n.a.v. van het vergelijken van Sharon met Hitler. Dit zou 'aanzetten tot negationisme' heten het. (...). De website, van een Brusselse moslimvereniging, werd daarop gezelfcencureerd: als je al niet goed bij kas bent kan je soms best het gebruik van de faciliteiten van de Rechtsstaat achterwege laten... http://assabyle.com/ Door een herhaald dergelijk optreden verliest iemand wel veel mogelijkheden om waarachtig aan anti-discriminatie en gelijkberechtiging te werken..... Een gewone werkman wordt voor veel minder onmiddelijk de laan uitgestuurd en/of geschorst van d'n dop.... De Sluier (te onderscheiden van een hoofddoek) ---------------------------------------------- Naar mijn weten is het dragen van een sluier (dus NIET de hoofddoek) een gebruik dat in voege kwam nadat de (mannelijke) gasten van de profeet (saws) opgedragen was enkel te converseren met de vrouwen vanachter een gordijn. Dit om 'troubles' en hartepijn te voorkomen, gaat de ayat (versregel) in duidelijker bewoordingen verder. Letterlijk zou men dus kunnen stellen dat het de mannen zijn die een sluier zouden moeten dragen doch deze stelling is niet houdbaar aangezien de ayat gaat over bezoekers ten huize van de profeet (saws) en zijn vrouwen. Het gordijn waarvan sprake is in de ayat hing dus niet onder vorm van een sluier voor de bezoeker zijn gezicht maar wel in het huis van Mohammed (saws) en zijn vrouwen. Opmerkelijk is dat de ayat, die zoals gebruikelijk in de Koran zich richt in een taalgebruik dat zich schijnbaar tot mannen beperkt, conversatie van bezoekers met de vrouwen van Muhammed (saws) niet uitsluit. De ayat regelt het protocol voor dergelijke conversatie. Niets in de ayat wijst er op dat de conversatie zich zou beperken tot "kan ik nog een glaasje water aub"? of soortgelijke boodschappen. Dat zou behoorlijk gênant zijn. Aangezien de Islam gekomen is voor alle mensen, en beleeft wordt door alle gelovigen, beijverden de moslimas (vrouwelijke moslims) als snel dat de regeling "gedemocratiseerd" werd en dus dat het emancipatorische effect om te kunnen converseren zonder afleiding door uiterlijkheden, veralgemeend werd. Vanuit het gordijn, en vereenvoudigd door de klederdracht en de strikte regel mbt de hoofddoek, ontwikkelde zich het gebruik om een sluier te dragen: het lapje stof dat in meer of mindere mate het aangezicht van een vrouw bedekt. Geen moslim kan nalaten te ijveren voor het vrije beslissingsrecht van elke vrouw om zich te sluieren. Niet enkel is het een gebruik dat aansluit bij leefwijze van de vrouwen van de profeet (saws) en hun gezellen maar net als het dragen van de hoofddoek is het een middel, een gebed, dat de vrouw help haar geloof te beleven in alle gemoedsrust én - indien de omgeving werkelijk tollerant is - in de publieke sfeer. Sluier-dracht is een individuele beslissing van elke vrouw die moet gerespecteerd worden. De bewuste ayat: ---------------- (stuk van een soera = hoofstuk van de Koran) 33.53 O, gij die gelooft! Gaat de huizen van de profeet niet binnen tenzij gij uitgenodigd wordt tot een maaltijd, doch niet wachtend tot deze gereed is. Wanneer gij zijt uitgenodigd, komt dan binnen; en wanneer gij gegeten hebt vertrekt dan en blijft niet praten. Dat is lastig voor de profeet; hij is verlegen voor u, maar Allah aarzelt niet om de waarheid (te zeggen). En als gij haar (zijn vrouwen) om iets vraagt, vraagt het dan van achter het gordijn. Dat is reiner voor uw hart en haar hart. En het past u niet de boodschapper van Allah lastig te vallen, noch dat gij ooit zijn vrouwen na hem zoudt huwen. Dat zou in de ogen van Allah inderdaad een grote (belediging) zijn. Meer info: ---------- Site van en voor moslima (moslim-vrouwen): http://www.moslima.nl Artikel over de positie van de vrouw in de Islam en de westerse perceptie ervan: http://www.al-islaam.com/al-islaam/moslimvrouw/vrouwindeislam/onderdrukt/1.htm Nederlandstalige site over de Islam: http://www.walidin.com/index.htm Een Nederlandstalige vertaling van de Koran: http://www.orst.edu/groups/msa/quran/index_d.html