TARGETS, januari 2003 Van de redactie In de donkere dagen voor kerstmis plegen de media nogal eens met verhalen te komen die bedoeld zijn als luchtig leesvoer, om ons - met de overvloedig uitgedragen kerstgedachten - even uit de zorg van alle dag weg te nemen. Het weekblad Elsevier kwam in haar afgelopen kerstnummer met een verhaal over de tweede zoon van koningin Beatrix en zijn vriendin, met als titel 'Friso van Oranje & Mabel Wisse Smit: carrièreprins en dame met pit'. Over prins Friso lezen we vooral algemeenheden over zijn persoon, dat hij zeer intelligent zou zijn, van golfen en duiken houdt, niet homoseksueel is en hard werkt aan een carrière bij de Amerikaanse bank Goldman, Sachs & Co in Londen. Over zijn vriendin Mabel Wisse Smit lezen we des te meer over haar handel en wandel. Het koninklijk huis lijkt patent te hebben op het aantrekken van discutabele leden. Hebben we in het verleden het nodige te doen gehad rondom prins Bernhard, zijn vermeende lidmaatschap van Hitlers NSDAP en betrokkenheid bij de Lockheed corruptieaffaire, rondom het lidmaatschap van de Waffen-SS van prins Claus en de familie van Maxima die deel uitmaakt van de fascistische elite van Argentinië die lange tijd een verschrikkelijke terreur heeft uitgeoefend, nu wordt Mabel Wisse Smit door Elsevier uit de coulissen gehaald en gezien de achtergrond van de dame lijkt een nieuwe affaire niet uitgesloten. De Rijksvoorlichtingsdienst zei na de begrafenis van prins Claus dat Mabel Wisse Smit 'de afgelopen dagen een steun en toeverlaat van de Koningin was geweest'. Op de zondag voor de bijzetting in Delft vergezelde ze de familie naar de Haagse Kloosterkerk, waar de zondagsdienst werd bijgewoond en waar prins Claus werd herdacht. 'Koningin Beatrix, die bekend staat om haar strikte opvattingen over protocol, moet al een band met haar aanstaande, derde schoondochter hebben ontwikkeld nog voordat er van een officiële verloving sprake is', aldus Elsevier. 'Wie eenmaal de grafkelder in is geweest, hoort voorgoed bij de familie. Zij is dan ook zo goed als zeker de toekomstige echtgenote van Friso', stelt Carla Joosten in haar artikel in Elsevier. Netwerker Wat is er zo bijzonder aan de dame in kwestie? Elsevier schrijft: 'Ze is erg bedachtzaam en strategisch. Alles wat ze zegt, heeft altijd een reden. Ze denkt heel goed na over wat ze wil. De econome en politicologe, altijd smaakvol gekleed, heeft flair, gaat recht op haar doel af en zoekt op recepties alleen die mensen op aan wie ze wat heeft. Een netwerker pur sang.' Wat zijn dan de netwerken waaraan de toekomstige 'prinses Mabel' zo doelgericht werkt? Alle draden komen samen in Bosnië en het doel is het openbreken van Joegoslavië. Het begon in het voorjaar van 1993 met een stage bij de Verenigde Naties in New York, waar ze al gauw dikke vrienden werd met de Bosnische ambassadeur bij de Verenigde Naties, Mohamed Sacirbey. 'De relatie met de nu 45-jarige Sacirbey moet een paar jaar hebben geduurd, want in 1995 nog - hij was inmiddels minister van Buitenlandse Zaken in Bosnië - speelde hij mee op een familietoernooi van de Hilversumse hockeyclub: met de familie Wisse Smit', aldus Elsevier. Sacirbey staat sinds vorig jaar op de lijst van Interpol: hij wordt er door de huidige Bosnische regering van beschuldigd dat hij 600.000, en wellicht 2,5 miljoen, dollar heeft verduisterd toen hij ambassadeur bij de VN was. Elsevier vermeldt verder: 'Op 4 september vergezelt zij Sacirbey naar een diner op de Amerikaanse ambassade in Parijs. De Franse schrijver Bernhard-Henri Lévy beschrijft die avond in zijn boek Le Lys et La Cendre, waar hij rept over 'Mabel Smith, de verloofde van Mohammed Sacirbey'. Aanwezig zijn verder de Amerikaanse ambassadeur, Pamela Harriman (famillie van Averell Harriman die in de jaren twintig meewerkte aan de financiering van Hitler's NSDAP, zie pagina 2, red.), NAVO-generaal Wesley Clark en diplomaat Richard Holbrook, die tijdens het diner een keer of tien aan de telefoon wordt geroepen. Maar weinigen weten waarom: de volgende dag bombarderen de Amerikanen de Serviërs in Bosnië. Bij vertrek tegen middernacht blijkt ook de Bosnische president Alya Izetbegovic aanwezig op de ambassade. Mabel zit er met haar neus bovenop.' Pro-moslim We kunnen zonder meer geloven dat Mabel pit heeft. Volgens Elsevier verraden haar visies op de Balkan een pro-moslimgezindheid. In 1993 richtte ze het European Action Council for Peace in de Balkans op en werd er directeur. In 1994 was ze betrokken bij een conferentie in Macedonië die buitenlandse donoren bijeenbracht voor de financiering van de binnenlandse oppositie in Joegoslavië. Sinds 1997 is zij directeur van het Open Society Institute-Brussels, het kantoor van het Soros Foundations Network in West-Europa van George Soros. Deze Hongaarse speculant en multimiljardair heeft een belangrijke rol gespeeld bij het organiseren van binnenlandse oppositiegroepen in Oost-Europa. In 1997 bepleitte zij al internationale bemoeienis met Kosovo en in maart van het afgelopen jaar drong ze aan op een definitieve scheiding van Servië en Montenegro. Veel 'action' dus, maar weinig 'peace'. Van links tot rechts wordt Mabel geprezen. Zoals door de organisatie Press Now, die zich inzette voor de financiering van pro-westerse media op de Balkan. Ex-GroenLinks-kamerlid Wilbert Willems, toenmalig directeur, roemt in Elsevier haar `gedrevenheid en betrokkenheid'. 'Ze keek verder dan de directe hulpverlening, maar maakte meteen een politieke analyse van de situatie', aldus Willems. We geloven hem op z'n woord. Invloed op regeringsbeleid Mabel is duidelijk zeer kundig in networking' en verkeert in de hoogste kringen. Hoe hoog blijkt uit het NIOD-rapport over Srebrenica in het hoofdstuk over de politieke situatie op de Balkan van juni tot september 1993, waar staat te lezen: 'Bij het Nederlandse standpunt speelde wellicht ook het nauwe contact met Mohamed Sacirbey mee. Sacirbey en zijn toenmalige vriendin Mabel Wisse Smit zijn de enigen die door ambtenaren van het ministerie van Buitenlandse Zaken werden aangewezen als personen buiten het Nederlandse politieke en ambtelijke circuit die invloed op het beleid uitoefenden', aldus Elsevier. Wanneer deze pro-moslim dame en haar moslim-Bosnische vriend zoveel invloed op het regeringsbeleid hadden, dan is het goed om te kijken welke politieke krachten zij dan vertegenwoordigden. In de media wordt voortdurend het beeld opgehouden dat de moslims in Bosnië het slachtoffer waren van Kroatisch en vooral Servisch geweld. Zij waren het slachtoffer van twee agressors die hun eigen gewelddadige politieke agenda's hadden. Over de politieke bedoelingen en misdaden van de Bosnische moslims horen we vrijwel niets. Ook het Joegoslavië Tribunaal heeft vrijwel tegen geen enkele moslim een aanklacht ingediend. Er wordt de suggestie gewekt dat de SDA (Partij van Democratische Actie) van president Izetbegovic streed voor een vrij en democratisch Bosnië-Herzegowina, tegenover door nationalisme bezeten tegenstanders. Wanneer we de opvattingen en daden echter nader bezien, dan blijkt dat we in feite te maken hebben met moslim- fascisten, gedreven door uiterst reactionaire opvattingen, die zich te buiten zijn gegaan aan buitengewone wreedheden. De rol van slachtoffer werd vooral gespeeld om de NAVO tot militair ingrijpen te krijgen, wat uiteindelijk ook gebeurd is. De Islamitische Orde Wat betreft de politieke agenda van de moslims is het verhelderend om kennis te nemen van de opvattingen van SDA-leider Izetbegovic. Hij publiceerde in 1970 voor het eerst zijn boek 'Islamitic Declaration', soms vertaald als 'Islamitic Manifesto'. Hij belandde daarvoor in de gevangenis, maar gaf het boek opnieuw uit in 1990, aan de vooravond van de verkiezingen. Izetbegovic gebruikte het boek duidelijk als een politiek program voor zijn campagne. Hij besteedt nogal wat woorden met uit te leggen wat hij bedoelt met 'De Islamitische Orde' en hij definieert die als volgt: 'De meest complete definitie van de Islamitische Orde is: de eenheid van religie en wet, opleiding en kracht, idealen en belangen, de spirituele samenleving en de Staat en al dit met de harmonisering van de spontaniteit en verplichting ... de moslim bestaat absoluut niet als een onafhankelijk individu. Als hij wil leven en moslim blijven, dan moet hij een omgeving scheppen, een samenleving en een orde. Hij moet de wereld veranderen of hij wordt het slachtoffer van veranderingen. De geschiedenis heeft nog geen islamitische beweging laten zien die niet gelijktijdig een politieke beweging was, want islam is een religie, maar tegelijkertijd een filosofie, een ethiek, een orde, een stijl en een omgeving; dat is, een totale wijze van leven.' Een duidelijke reactionaire opvatting. De moslim moet zijn omgeving scheppen en de wereld veranderen, anders wordt hij het slachtoffer van veranderingen. De nadruk op 'orde', de ontkenning van het individu, de verwoording van 'een totale wijze van leven', het zijn onmiskenbare eigenschappen van een fascistische samenleving. Zo ook het volgende citaat: '... in het principe van [moslim]broederschap ... ligt een verplichting voor de islamitische gemeenschap om instituties te scheppen waarin wordt recht gesproken in overeenstemming met haar behoeften ... De verschillende wetten, procedures en initiatieven die de werkelijke islamitische macht zou mogen doorvoeren om aan de principes van de moslim broedergemeenschap te beantwoorden zijn ontelbaar en onbeperkt.' Verder: 'De opvoeding van de bevolking, en in het bijzonder de media die een effect op het publiek hebben, zoals kranten, radio en televisie, moet worden toevertrouwd aan mensen met een onbesproken islamitische reputatie, morele houding en intellect.' De verplichting om instituties te scheppen die in overeenstemming zijn met haar behoeften, onbeperkte wetgeving voor de islamitische macht en totale controle over opvoeding en de media; hier wordt een pleidooi gehouden voor een totalitaire staat. En wat schrijft deze man, waarvoor Mabel Wisse Smit zo gedreven bezig is, over andere samenlevingsvormen: '... de belangrijkste zaak die de Q'uran aanbeveelt is: alles van islam; al het andere is slechts een detail en een verklaring van dit centrale idee. Dit aspect van islam bevat het principe van de Islamitische Orde, dat is te zeggen de vereniging van religie en politiek, maar het heeft ook consequenties voor een fundamenteel praktisch belang, waarvan de eerste is de onmogelijkheid om de Islamitische Orde te vermengen met niet-islamitische systemen. Het is in feite onmogelijk dat er vrede of samenleving kan bestaan tussen de islamitische religie en niet-islamitische sociale en politieke instituties.' De onmogelijkheid om de Islamitische Orde te vermengen met niet- islamitische systemen, ja zelfs de onmogelijkheid van vrede of samenleving, geeft in duidelijkheid aan elke verantwoordelijkheid de Bosnische moslimregering draagt voor de oorlog in Bosnië-Herzegowina. Het laat ook duidelijk zien vanuit wat voor mentaliteit de Albanezen een gruwelijke etnische zuivering van Kosovo hebben uitgevoerd, onder het wakend oog overigens van de NAVO-troepen. Praktische uitwerking Elders schrijft Izetbegovic: 'Men kan geen Islamitische Orde vestigen, behalve in een land waar de moslims de meerderheid van de bevolking uitmaken.' Joegoslavië kon daarom geen optie zijn, aangezien de moslims veruit in de minderheid waren. Maar ook in Bosnië vormden zij een minderheid, de helft van het land was Servisch, slechts een kwart was moslim. De consequentie van de opvattingen was dan ook niet alleen de afscheiding van Joegoslavië, maar ook oorlog tegen andere etnische groepen in Bosnië. Hierover schrijft Izetbegovic, daarbij teruggrijpend op de Koran: 'En om tegen hen te vechten bereid je je voor met alles wat je hebt op het gebied van macht en uitgeruste cavalerie, zodat je de vijanden van Allah en jouw vijanden kunt bevechten, en andere vijanden die je niet kent, maar die Allah wel kent. En alles wat je offert op het pad naar Allah zal vorstelijk worden terug betaald en je zult geen verliezen lijden.' Dit is een regelrechte oproep om andere etnische groepen te bevechten, waarbij een vorstelijke beloning in het vooruitzicht wordt gesteld. Verder schrijft hij: 'Oh Profeet, spoor de gelovigen aan om te strijden. Als er onder jullie twintig worden gevonden die weten vol te houden, dan zullen ze tweehonderd overwinnen, als er honderd gevonden worden dan zullen duizend ongelovigen worden overwonnen, want dat zijn mensen die dat niet kunnen begrijpen.' Hier wordt de profeet gevraagd de gelovigen aan te sporen te vechten tegen de ongelovigen, d.w.z. de niet-moslims, 'die dat niet kunnen begrijpen'. Als de media gelijk zouden hebben gehad dat de moslims slachtoffers waren van Servisch geweld, dan hadden ze geen profeet nodig om naar de wapens te grijpen om zich te verdedigen. En hoe moeten de gelovigen vechten? Ziehier wat Izetbegovic schrijft: 'De sanctie voor een slechte daad is een andere en identieke slechte daad (een straf). Maar wie vergeeft en hervormt, brengt een last op Allah. Hij houdt niet van ongerechtigheid... Bestrijd op Allah's pad zij die jou bestrijden en wees niet ongehoorzaam. Allah houdt niet van de ongehoorzame! Dood ze wanneer je ze vindt, verjaag ze waar ze jou verjaagd hebben, samenwerking is een grotere zonde dan moord. Maar vecht niet tegen ze in de buurt van een heilige moskee, tenzij zij beginnen. En als ze je daar aanvallen, dood ze dan. Dat is de vergelding tegen de ongelovigen. Mochten zij stoppen, dan zal Allah zeker genadig zijn.' Oog om oog, tand om tand, moorden en niet vergeven, want dat betekent een last voor Allah! Wees niet ongehoorzaam, dood de ongelovige. Samenwerking is een grotere zonde dan moorden. De moordpartijen van de moslimstrijders in Bosnië worden zorgvuldig buiten beeld gehouden. De gebeurtenissen rond Srebrenica zijn een goed voorbeeld. Voortdurend wordt het beeld overeind gehouden van de vermeende massamoord op achtduizend moslims, terwijl er talloze feiten en berichten zijn die de bewering onderuit halen. Waar niemand over praat is dat in het jaar voorafgaande aan de inname van Srebrenica meer dan honderd Servische dorpen rondom Srebrenica zijn verwoest door moslimbendes onder leiding van Naser Oric, waarbij naar schatting tweeduizend mensen het leven hebben gelaten. Oric loopt gewoon vrij rond en heeft een nachtclub in Tuzla. Handzar Divisie Het fascistische karakter van Izetbegovic wordt nog duidelijker uit de door hem persoonlijk heropgerichte Handzar Divisie. De oorspronkelijke Handzar Divisie was opgericht door de Groot Moefti van Jeruzalem, een bondgenoot van Hitler die een helpende hand toestak door naar Bosnië te gaan en in een snel tempo jonge moslimvrijwilligers recruteerde om in samenwerking met de Kroatische fascistische Ustashe jacht te maken op joden en Serviërs. Meer dan een miljoen zijn er in concentratiekampen omgebracht, op een wijze waar zelfs de nazi's niet aan konden tippen. Voordat de media Izetbegovic vertroetelden als 'democraat en slachtoffer' schrijft de Daily Telegraph: 'Andere en vreemde machten hebben nu de leiding, sommigen van het laagste allooi van het Bosnische moslimleger. Dit zijn de mannen van de Handzar Divisie. "We doen alles met het mes en we vechten altijd in de frontlinie", vertelde een Handzar tegen een VN-officier. Met zo'n zesduizend man sterk, verheerlijkt de Handzar Divisie de fascistische cultuur. Zij zien zichzelf als de erfgenamen van de SS Handzar Divisie, gevormd door de Bosnische moslims in 1943 om voor de nazi's te vechten. Hun spirituele model was Mohammed Amin al-Hussein, de Groot Moefti van Jeruzalem, die samenwerkte met Hitler. Tot verbazing van VN-officieren spraken een aantal van hen, die de leiding over de Handzars hadden in Fojnica, goed Servisch- Kroatisch. "Veel van hen waren Albanezen, hetzij uit Kosovo of Albanië." Zij worden getraind en geleid door veteranen uit Afghanistan en Pakistan, aldus VN-bronnen. De sterke aanwezigheid van Albanezen is een onheilspellend teken. Het kan betekenen dat het zaad van de oorlog zich al uitspreidt naar het zuiden via Kosovo naar Albanië en naar de Albanezen in Macedonië. Pakistaanse fundamentalisten hebben een grote hand in wapenleveranties en de kleine wapenindustrie voor de Bosnische moslims. Hardliners van het Bosnische leger, zoals de Handzar, lijken in toenemende mate steun te krijgen van een groeiend extremistisch leiderschap in Sarajevo, vertegenwoordigd door Ejup Ganic, minister van Buitenlandse Zaken, Haris Silajdzic, de eerste minister en Enver Hadjihasanovic, de nieuwe legeropperbevelhebber.' Voor deze lieden heeft Mabel 'met pit' zich op gedreven wijze in volle overtuiging ingezet. En niet alleen dat. Zij heeft met haar, inmiddels door Interpol gezochte, vriend Sacirbey invloed uitgeoefend op het Nederlandse beleid, zo blijkt uit het Srebrenica rapport dat op dit moment in discussie is. Het feit dat een ambassadeur van een ander land invloed uitoefent op het Nederlandse regeringsbeleid is ongehoord. Nog ernstiger is het feit dat de betrokken ambassadeur één van de deelnemende partijen in de oorlog was. De vraag die velen stellen waarom juist Nederland zo nodig een 'mission impossible' wilde uitvoeren, lijkt te worden beantwoord. Nederland heeft zich aangeboden het vuile werk op te knappen om de Amerikanen een alibi te geven tot militair ingrijpen. Hun luchtsteun aan het Kroatische leger bij het verdrijven van 250.000 Serviërs uit de Krajina, was de eerste aanvalsoorlog buiten het NAVO-grondgebied, en de eerste stap in de uitvoering van de plannen die begin jaren negentig al klaar lagen: het bombarderen van geheel Joegoslavië. TARGETS, januari 2003.