Met gezamenlijke acties in alle vestigingen Olympia-plan van tafel vegen Geen pseudo-onderhandelingen als vertragingsmaneuver ‘Het hele plan Olympia moet van tafel. We kennen niet de werkelijke inhoud van het plan, maar we weten genoeg dat elke variant ervan slecht zal zijn voor alle arbeiders in de verschillende vestigingen.’ Tot die conclusie kwamen delegaties uit Opel vestigingen uit Bochum, Eisenach, een arbeider uit Volvo-Gent en onze delegatie van PVDA Opel cel van Antwerpen. Die kwamen verleden zaterdag bijeenkwamen in het Duitse Bochum om de stukken en brokken van het Olympiaplan, zoals in de verschillende vestigingen wordt verdedigd, te analyseren. En vooral om een gezamenlijke actie strategie te bespreken. Het initiatief ging uit van de ‘Initiatief voor Arbeidersolidariteit van Bochum’. ‘De directie van Opel volgt, volgens die groep van dertig arbeiders en militanten, waarin o.a. vertrouwensmannen van IG Metal (vergelijkbaar met delegees en militanten bij ons) van Bochum en de voorzitster van de betriebsrat (vergelijkbaar met de afvaardiging voor de ondernemingsraad) van Eisenach zaten, een strategie desinformatie door informatie.’ ‘Ze maken niet hele plan bekend, zei een arbeider uit één van de toeleveringsbedrijven Johnson Controls, waar ze zetels maken voor Opel en Ford, maar lanceren verschillende pistes, die veranderen naargelang de reacties in de verschillende bedrijven. Daarom is er dus ook geen reden om te wachten met acties tot zogezegd de juiste, volledige of definitieve informatie komt. Die zal er nooit komen’. Geen nieuwe lasten en dus ook geen gelijkverdeling verdeling ervan. De werknemersfractie in de Europese Ondernemingsraad, waarin ook de Belgische vakbonden twee afgevaardigden hebben zegt in een verklaring, die maandagmorgen aan de ochtendshift werd uitgedeeld, duidelijk dat ze ‘alle sluitingen verwerpen en respect van de bestaande akkoorden willen’. Maar verder laat ze wel veel mogelijkheid om over verschillende zaken te onderhandelen. Walter Mertens, hoofdafgevaardigde van het ABVV bij Opel Antwerpen zei in het ochtendjournaal dat ‘er wel iets moet gebeuren gezien de problemen va Opel’. Dat is echter de visie van de directie van multinational GM die klaagt over verlies en overcapaciteit, ondanks dat ze globaal winst maken. De essentie van het plan is dat ze op kost van de werkers willen opdrijven want de vooropgestelde besparingen moeten 80 miljard opleveren terwijl verlies van Europa 17 miljard is. (zie artikel hiernaast). Indien Opel de capaciteit wil verminderen kan dat ook altijd op een voor de arbeiders voordelige manier, door het ritme en de werkdruk te verlagen. Door echter voor te stellen ‘de lasten gelijkmatig te verdelen over alle Europese GM merken en ondernemingen’ en mogelijke ‘ingrepen in het personeelsbestand’ te aanvaarden ‘enkel indien sociaal verantwoord’ geeft men de directe te veel kans om haar plannen door te duwen. De verklaring van de Bochum verwerpt ‘nieuwe lasten voor de arbeiders’ en dus ook ‘de verdeling van de lasten’. Dat is de enige manier om de belangen van de arbeiders te verdedigen. Een arbeider net terug uit verlof zei dat hij voor de eerste keer drie weken echt volledig niets gedaan heeft tijdens zijn vakantie. Zo moe was hij. Anders ging hij altijd wandelen, kanoën. Nu moest hij volledig recupereren. Aktiedag 28 augustus in alle bedrijven ‘Het initiatief voor arbeiderssolidariteit’ werkt al enkele maanden aan de voorbereiding van een gemeenschappelijke actie dag op 28 augustus in alle vestigingen. De bekendmaking van het Olympiaplan verhoogd de noodzaak voor gemeenschappelijke acties. De leden van het initiatief organiseerden begin dit jaar ook mee de Solidariteitsacties tegen de sluiting van Luton. In een door hen samengestelde video-reportage (te koop zie onderaan) brengen ze verslag uit van de geslaagde Europese gemeenschappelijke strijd. Ca. 40.000 arbeiders van Opel Europa hebben op één of ander manier mee actiegevoerd tegen de sluiting. In Bochum werd het werk neergelegd en trok ze massaal de straat op. Een delegatie nam deel aan de betogingen in Luton. Resultaat van die acties is dat de volledig sluiting van Luton afgewend is. Een deel van de Vectra-productie is wel stopgezet, maar er werd afgedwongen dat Opel voor elke arbeider een nieuwe job moest zoeken. Die gemeenschappelijk actiestrategie moet nu opnieuw tot stand komen om plan van tafel te vegen. Olympia-plan = globalisering & Europa = zeer slecht voor de werkers Over globalisering wordt veel gesproken. Maar wat is dat nu precies? De geplande inleveringen, de sluitingen van Opel om de winsten steeds maar te verhogen, dat is de globalisering ten voeten uit. De aandeelhouders worden er rijker van, de werkers betalen de rekening. Tegen die nefaste gevolgen van die globalisering betoogden 300.000 mensen onlangs in Genua. Daarbij waren 40.000 arbeiders en syndicalisten, met onder andere duizenden arbeiders van Fiat. Het protest komt dus op gang. In België worden er binnenkort ook grote acties gepland op 19 oktober in Gent en 14 december in Brussel. Als we inleveringen en sluiting willen afslaan moeten we ons daarbij aansluiten. Bestel verklaring van Bochum Bestel video of CD-ROM over strijd tegen sluiting van Luton Exclusief ooggetuigenverslag uit Genua, bestel Solidair Of wil je mee strijden tegen het Olympia plan? Kontakteer dan Jan Hasaers 03/233 25 73 of mail jhasaers@be.packardbell.org