cholera-of-de-pest economie De zogenaamde vrije-markt-economie zoals we die hier almeer dan 50 jaar kennen heeft veel van z'n vroegere aantrekkingskracht verloren. De hoofdreden hier- voor is de globalisering vd economie en de vooral naar dictatuur neigende hebberigheid van multinationals. Stilaan geraakt de 'vrije' markt meer en meer in handen van oncontroleerbare uitwassen die zichzelf 'bedrijven' noemen, maar eigenlijk kleine regeringen zijn die zich maar aan één regel te houden hebben: hun investeerders (zelf ook allen kapitalisten meestal) tevereden houden met winstcijfers of gunstige vooruitzichten. No matter what. De werkmieren die dit alles mogenlijk maken zijn meestal zich van geen kwaad bewust. Ze spelen squash, kijken tv en vullen hun dagen met een job die hen toelaat de rekeningen te betalen. Daar begint nu net het schoentje te wringen. De vrije keuze die de hoofdrede was voor dit economisch model, moet stilaan plaats ruimen voor wat de multinationals ons opdringen via hun reclamevriednen en mediabaronnen. Het moet stilaan allemaal amerikaanse eenheidsworst worden. Goedkoop geproduceerd en vooral trendy en wegwerpbaar. Het moet lekker mee "in" zijn en vooral duur. Je moet erbij horen of sterven als een marmot. Maar stilaan wil deze "job@-cultuur" een belangrijkere plaats innemen dan het eigenlijke, echte leven. Stilaan is het niet meer van belang hoeveel mensen er sterven door een bombardement, of door een uitgeputte waterbron. Het past niet in het kader van deze bedrijven. Het past niet in hun cleane, behulpzame, nuttige imago. Die zoveel werk verschaft aan nutteloze mensen die nutteloze jobs doen in bedrijven gebouwd op lucht en zand. Enkel maar om hen m&m's en coca-cola en Ikea-meubelen te laten kopen. De economie wordt er weldra één die enkel dient als melkkoe voor de Amerikanen en hun blauwe marketingboys. De economie waar je wat je wil kopen niet meer kan vinden. Niet omdat het door een dictotor of een partijdoctrine niet meer mag, maar simpel omdat 'de meerderheid' er volgens een bepaald bedrijf's marktonderzoek toch geen interesse voor zal hebben. Stilaan worden vraag en aanbod door dezelfde firma's gecreëerd in gespecialiseerde labo's. Misschien is het tijd om de cholera-of-de-pest economie, de Economie die bedoeld is om mensen die geen keuze meer kunnen of willen maken uit te zuigen, eens aan de kant te leggen. En verder te kijken dan wat onze TV ons wil tonen... the hitcher ( uit: "tegen de job@-cultuur" )