Donderdag 14/12/00 om 10 u. was het eerste kerntransport gepland tussen het Nederlandse Dodewaard en Sellafield (UK), georganiseerd door GKN en BFNL.  De bedoeling was om 10 splijtstofstaven vanuit de (drie jaar geleden stilgelegde) kerncentrale in Dodewaard naar de omstreden opwerkingsfabriek in Sellafield te brengen.

 

In Sellafield worden de splijtstofstaven opgewerkt, recyclage zou je kunnen zeggen, maar dan wel met het resultaat dat het meer en sterker radioactief afval wordt, dus nog gevaarlijker en moeilijker af te breken dan het nu al is. En bovendien moet het afval na opwerking uiteindelijk terug naar Nederland getransporteerd worden.

Sellafield verworf eerder al bekendheid voor zn slechte beheer en zn slechte invloed op het milieu en de volksgezondheid (in de omgeving zijn er een schrikwekkend hoog aantal mensen met kanker vastgesteld).

Hiertegen werd geprotesteerd door “Groen Front”, “Onkruit vergaat niet” en “Greenpeace”.

 

Op de 14de waren, s’ morgens vroeg, lang voordat het transport zou vertrekken, alle wegen in de omtrek van de kerncentrale in Dodewaard afgezet om actievoerders zo ver mogelijk hiervandaan te houden.  Omstreeks 8u.30 trokken  actievoerders van “Groen Front” en “Onkruit vergaat niet” 2 wegblokkades op, op mogelijke routes van het kerntransport.  Dit door middel van actievoerders die zichzelf vastketenden aan gebetonneerde olievaten.  Beide blokkades slaagden, en moesten ontruimd worden door enkele ME-peletons door middel van slijpschijven en voorhamers.  Opvallend daarbij was dat deze ME’ers niet altijd even vredevol waren als de actievoerders, nodeloos geweld werd toegepast.  Enkele activisten werden hierbij licht gewond.  Omstreeks 10u.30 werden alle actievoerders “bevrijd” en opgepakt, 11 in totaal, en kregen allen een rechtzaak aan hun broek wegens “het niet opvolgen van politieorders tot het vrijmaken van de openbare weg”.  Deze orders werden echter niet gegeven aan een van de twee groepen actievoerders, en de openbare weg was tijdens deze wegblokkade nog steeds toegankelijk voor personenwagens, tot de politie-eenheden de weg afgezet hadden.

 

Omstreeks 10 u. 30 vertrok het kerntransport dan toch richting Vlissingen, begeleid door een colonne politiewagens.

Rond dezelfde tijd enterde een groep Greenpeace-activisten het schip waar de splijtstofstaven zouden worden op geladen.  Ook hier lukte de actie.  Enkele uren later echter werden ook deze activisten opgepakt.

Het transport zette zijn tocht verder naar Sellafield, …

 

Binnen een zestal weken heeft het volgende transport plaats tussen Dodewaard en Sellafield, … wordt vervolgd…

 

Weken voor het transport  hadden GKN en BFNL een rechtzaak aangespannen tegen WISE en Greenpeace om hen te laten verbieden enige acties te organiseren en/of op te roepen tot actie.  Moment van uitspraak in dit kortgeding was, jawel, op de dag van transport, doch uren later dan het transport Dodewaard zou verlaten.  Om deze reden organiseerde WISE zelf geen acties, Greenpeace organiseerde een actie in Vlissingen.

WISE en Greenpeace kregen hun gelijk in deze zaak, en kunnen bij latere transporten op voorhand niet worden verboden actie te voeren.