> In het openlucht Amfitheater do Sol was het vrij rustig. Enkele honderden > waren tegen 5.30 uur (voor de meesten is dat midden in de nacht)samengekomen > voor een Medidación por la Paz. Deze interreligieuze bijeenkomst had namen > als Frei Betto en Leonardo Boff op de affiche. Maar de drie uur durende > meditatie was vooral een beleving, een belevenis. Rustgevende muziek, > instrumentaal, werd afgewisseld met overwegingsteksten en > meditatieoefeningen. Vooral die laatste straalden kracht uit. Je > concentreren op je ademhaling en langzaam bewegen, trachten de aardstralen > aan te voelen; het zijn voor rationele Europeanen geen gewone dingen. Hare > Krishna, boedhistische monniken, afrikaanse dansers, bevrijdingstheologen en > biddende moslims wisselden elkaar af. Bij momenten was het werkelijk > muisstil. Toen tijdens een van deze meditaties plots een regenboog > verscheen, maakte een bijna mystiek enthoesiasme zich meester van de > aanwezigen. Kunstenaressen voor de vrede, verenigd in de groep 'Ir-mano > Artistas Latinoamericas' legden de band tussen het belang van de schepping > en de vrede. Op het eind van hun optreden werd ik uitgenodigd in een > kleisteen een boodschap te schrijven. De zo verzamelde stenen zullen in een > kunstwerk worden verwerkt. Om 8.30 gaven alle aanwezigen elkaar de hand en > zongen zacht een Portugees liedje. Het gevoel van verbondenheid werd tot > slot vastgelegd door een warme knuffel met je buren. Op de terugtocht naar > het congrescentrum besefte ik dat deze maditatie een goed evenwicht geeft in > de werkzaamheden van het Forum. Discussiëren, actie voeren en studeren > kunnen - wat mij betreft - verrijkt worden met een spirituele dimensie. > Bij aankomst bleek de conferentie 'Migranten en Vluchtelingen' niet op de > aangeduide plaats door te gaan. In het grote auditorium zaten enkele > tientallen mensen te discusiëren over Timor. Dergelijke zogenaamd laatste > wijzigingen of verkeerde informatie blijkt zel meer voor te komen zodat > mensen een andere keuze moeten maken. Wie dat meer meemaakt, geraakt wel > eens de moed kwijt. Het gevorderde uur suggereerde me dan de informatiemarkt > en ander standwerk te bezoeken. Een variëteit aan initiatieven prijst haar > waar aan; een bont gezelschap van artisanale kunst, naast politieke > pamfletten, sjaals en T-shirts. Soms frons ik wel even de wenkbrauwen als > bepaalde stand nog linkser willen zijn dan hun buurman. En rood is de kleur > die opvallend aanwezig is. Eén T-shirtverkoper heeft Che Guevara, Lenin, > Stalin, Marx en Engels broederlijk naast mekaar liggen.Stalin past alleszina > het minst in het rijtje, naar mijn smaak. > De middagtijd wordt door verschillende groepen aangegrepen om zich te tonen, > letterlijk dan. Ze staan als het ware in de rij om een meestal kleurrijke > manifestatie op te zetten, begeleid met opzwepende muziek. Gisteren blies > een groep vrouwen op groene toeters, maar voor hun mond hadden ze een karton > met gekleurde lippen aamgebracht. Hun boodschap was duidelijk gericht tegen > elke vorm van fundamentalisme. Ik stnd naar deze processie te kijken, toen > een deelneemster haar buur enthoesiast wees op de badge van Sociaol Alert, > die ik hier steeds draag. Een opsteker! Vanmiddag waren de Argentijnen nog > eens erg actief en vormden een echte protestbetoging tegen de huidige gang > van zaken in hun land. Ook een echte carnavalgroep veroverde de harten van > het publiek. Zij hadden in hun stoet een bijzondere plaats gegeven aan een > groep gehandicapten. > Na de middag volgde ik de eerste dag van de tweedaagse 'Jongerenforum voor > een Andere Wereld'. Het enthousiasme was aanstekelijk. De vele sprekers > brachten duidelijk een boodschap en onthoielden zich van diepzinnige > lezingen. Dat bracht meermaals de zaal in vuur en vlam. Een emotionele, > geanimeerde bijeenkomst met zo'n duizend jongeren. De meesten zijn boos, > heel kwaad zelfs. Want ze zien dat een beloftevolle zereld hen gestolen > wordt door het alles beheersende kapitalisme. Eigenlijk klinkt hier steeds > dezelfde boodschap, maar wellicht gelukkig voor de jongeren wordt ze anders > gebracht. > Pedro is om zes uur stipt op de afspraak. Hij is in Latijns-Amerika > verantwwordelijk voor de KAJ-werking. We hadden afgesproken wat bij te > praten. Bij een frisdrankje en een kommetje vers fruit vertelde Pedro > gedreven over zijn werking. Vooral de concrete situatie van concrete > jongeren houdt de KAJ bezig. Op een viertal terreinen willen ze echt actief > zijn: jonge arbeiders, werkloze jonge arbeiders, jongeren (vooral vrouwen in > de informele arbeid, en minderwaardige arbeid. De slechte economische > situatie dwingt ook jongeren in overlevingsstrategieën. Soms leidt dat zelfs > tot prostitutie. De KAJ geeft veel aandacht aan vorming, in de eerste plaats > om jongeren te leren met andere jongeren in contact te komen en hen aan te > spreken over concrete jongerenproblemen. Dicht bij de realiteit dus; > ermidden in! Pedro is bovendien blij te kunnen melden dat de samenwerking > met CLAT en met WBCA zeer goed verlopen. Vooral met het WBCA leidt dat tot > gezamenlijke initiatieven. > Terug 'thuis' vertelt Enrique uitvoerig over de werkwinkel 'Participatieve > democratie' die hij volgde. Ik had nochtans gedacht dat die morgen zou > plaatsvinden. Maar Emrique is een overtuigde. 'Twintig jaar geleden was > Porto Alegre een puinhoop. En zie wat met echte betrokkenheid van de mensen > mogelijk is!" Ik zal alleszins proberen me de volgende dagen hierover beter > te informeren. Want moeten we in België de politieke betrokkenheid van de > bevolking ook niet verhogen? > > 03 februari 2002 > Jef Van Hecken >