DE MARS VAN DE ORANJEHEMDEN
Circa 2.000 tegenstanders van de voorgenomen ontmanteling van joodse nederzettingen in de Gazastrook hebben zich illegaal toegang verschaft tot het grote blok van nederzettingen Gush Katif. Volgens de media hebben de demonstranten militaire controleposten omzeild en maken ze zich op voor een confrontatie met politie en leger.
Volgens de Israelische vredesactivist Uri Avnery bedreigt een groot fascistisch kamp de democratie van Israel. Lees hieronder zijn commentaar.
De
afgelopen weken brandt er een rode lamp in mijn hoofd dat een woord in
grote Gotische letters doet oplichten: Weimar.
Als
9-jarige jongen was ik ooggetuige van de ineenstorting van de Duitse Republiek
die na de Eerste Wereldoorlog in het leven was geroepen. Deze werd de
Weimar Republiek genoemd, omdat de grondwet ervan was geschreven in de
stad van de twee grootheden uit de Duitse cultuur: Goethe en Schiller.
Een paar maanden na de ineenstorting zijn we Duitsland uitgevlucht waarmee
we onze levens hebben gered.
Sinds
dat moment staan beeld en geluid van de ondergang van de republiek in
mijn geheugen gegrift. Ik heb honderden boeken over dit onderwerp gelezen.
De grote vraag die me sindsdien achtervolgt, en waarop ik tot op de dag
van vandaag geen antwoord weet, luidt: hoe heeft zoiets kunnen gebeuren?
Hoe heeft een stel misdadigers met zo'n inhumane ideologie het land over
kunnen nemen? Een land dat in die tijd misschien wel het meest cultureel
ontwikkelde land ter wereld was.
In
1960, aan de vooravond van het proces tegen Eichmann, heb ik hier een
boek over geschreven. 'Kan het ook hier gebeuren?', zo luidde de prangende
slotvraag. Vandaag de dag kunnen we niet langer een antwoord op deze vraag
ontwijken: ja, het kan ook hier gebeuren. Als wij ons gedragen zoals de
mensen in Weimar zullen we hetzelfde lot ondergaan als de mensen van Weimar.
Holocaust
taboe
Ik
heb in het verleden altijd geweigerd om deze analogie te gebruiken. Er
heerst een taboe op nazi-Duitsland. Omdat niets ter wereld kan worden
vergeleken met de holocaust, mogen er geen vergelijkingen worden gemaakt
met het Duitsland van die tijd.
Slechts
zelden is dit taboe doorbroken. David Ben Goerion noemde Menachem Begin
ooit 'een volgeling van Hitler'. Begin op zijn beurt noemde Yasser Arafat
'de Arabische Hitler' en Gamal Abdel Nasser werd in Israël als 'Hitler
van de Nijl' bestempeld. Professor Yeshayahu Leibowitz sprak op provocerende
wijze over 'Juedeo-Nazi's' en vergeleek de speciale eenheden van het Israëlische
leger met de SS. Maar dit waren allemaal uitzonderingen. In het algemeen
werd het taboe gerespecteerd.
Maar
nu niet meer. In hun strijd tegen de 'verdorven' Israëlische democratie
hebben de kolonisten symbolen van de holocaust geadopteerd. Zij dragen
opzichtig de gele ster die de joden van de nazi's moesten dragen voordat
ze werden uitgeroeid. De kleur geel is nu alleen vervangen door oranje.
Zij krassen hun identiteitsnummer in hun bovenarm, zoals de nazi's de
gevangenen van Auschwitz tatoeëerden. Ze noemen de Israëlische
regering de 'Jodenraad', naar de joodse raden die door de nazi's in de
getto's waren aangewezen, en vergelijken de ontruiming van de kolonisten
uit Gush Katif met de deportatie van de joden naar de dodenkampen. Dit
alles is rechtstreeks op de televisie te volgen.
Bedreiging
Er
is dus geen enkele reden om er nog langer doekjes om te winden: een groot
fascistisch kamp bedreigt momenteel onze democratie. Wat onlangs in Israël
is gebeurd is geen legitiem 'protest' en ook geen democratische poging
om de publieke opinie te beïnvloeden om zodoende de beslissing van
de regering en het parlement te veranderen. Het was zelfs geen campagne
van burgerlijke ongehoorzaamheid door een minderheid die een poging onderneemt
het besluit van een meerderheid te veranderen. Nee, het is veel meer dan
dat: het is het begin van een poging om door middel van geweld de democratie
zelf ten val te brengen.
De
Israëlische democratie te confronteren is het hoofddoel van de kolonisten
geworden. Onlangs hebben we tienduizenden van hen gezien en we ontkomen
er niet aan onder ogen te zien dat dit een revolutionaire beweging met
een revolutionaire ideologie is, die revolutionaire middelen gebruikt.
Wat
behelst deze ideologie? Het is keer op keer op luide toon verkondigd door
de woordvoerders van de beweging: God heeft ons dit land gegeven. Al het
land en zijn opbrengsten behoren ons toe. Iedereen die ook maar één
vierkante meter daarvan weggeeft aan buitenlanders (bedoeld worden de Arabieren
die hier al generaties lang wonen) schendt de wetten van de Torah. De Torah
is bindend. Alle overheidsbesluiten, door het parlement aangenomen wetten
en uitspraken van de rechtbank zijn nietig en ongeldig als zij in strijd
zijn met het woord van God, zoals dat ons kenbaar is gemaakt door de rabbijnen,
die boven de ministers, parlementsleden, de rechters van het Hooggerechtshof
en de legerofficieren staan. Net als in het fundamentalistische Iran van
Khomeini.
Eliminatie
Een
groot deel van de kolonistenbeweging staat openlijk achter het gedachtegoed
van Meir Kahane, wiens gezicht prijkt op de shirts, vlaggen en posters
van de marcherende kolonisten. Kahane
preekt openlijk wat veel van de kolonisten, misschien wel de meeste, privé
zeggen: dat God hen niet alleen dit land heeft beloofd, maar ook beval
de niet-joodse inwoners uit te roeien (volgens het boek Joshua). Er is
immers geen plaats voor hen. Als de niet-joodse inwoners door de terreur
niet uit zichzelf vertrekken ('vrijwillige deportatie') moeten ze worden
geëlimineerd. Of, zoals één van de rabbijnen het onlangs
op tv verkondigde: ,,Als ze niet vertrekken moeten ze 'de prijs betalen'.''
Uiteraard worden daarmee ook de 1.250.000 Arabische burgers van Israël
bedoeld.
Een
van de leiders van de mars, Tsviki Bar-Hai, verklaarde op tv: ,,De strijd
gaat om het karakter van de staat Israël.'' Van de vele duizenden
die we op tv zagen droeg 99 procent keppeltjes en velen hadden baarden
en pijpenkrullen. De vrouwen droegen lange jurken en bedekten hun haar.
Het zijn allen 'born-again joden' of zij behoren tot het 'nationaal-religieuze'
kamp, een nationalistisch-messianistische sekte die gelooft
dat zij de weg naar de 'verlossing' voorbereiden. Het moet iedereen duidelijk
zijn: in Israël heeft het joodse geloof een mutatie ondergaan, die
zijn gezicht totaal heeft veranderd.
Fascisme
Er
bestaat geen eensluidende wetenschappelijke definitie van het begrip 'fascisme'.
Ik denk dat het de volgende onderdelen bevat: het geloof in een superieur
volk (uitverkoren volk, superieur ras), een complete afwezigheid van morele
verplichtingen ten opzichte van anderen, een totalitaire ideologie, de ontkenning
van het individu behalve als deel van de natie, minachting voor democratie
en een cultuur van geweld. Volgens deze definitie is een groot deel van
de kolonisten fascistisch.
Er
wordt wel beweerd dat de Weimar Republiek niet door de 'bruinhemden' omver
is geworpen, maar dat het uit zichzelf is ingestort omdat er bijna niemand
bereid was op te staan en het te verdedigen op het moment van de waarheid.
Onlangs
zijn duizenden 'oranjehemden' opgetrokken naar Gush Katif, als een verre
echo van de 'Mars op Rome' in 1920 van Benito Mussolini's 'zwarthemden'
die de Italiaanse democratie om zeep hielp. Zo'n 20.000 soldaten en politiemensen
waren gemobiliseerd om hen tegen te houden. Op het eerste gezicht lijkt
het leger en de politie het gewonnen te hebben aangezien de oranjehemden
de Gazastrook niet hebben kunnen bereiken. Maar drie dagen lang hebben
de rebellen onder de brandende zon het Israëlische publiek hun vastberadenheid,
eenheid en discipline laten zien.
Er
was een kakofonie van geluiden te horen. De kolonisten schreeuwden, hun
gehersenspoelde kinderen krijsten, de zwetende baby's huilden in hun moeders
armen, de leiders hielden toespraken, leger- en politieofficieren deelden
bevelen uit. Slechts één stem was afwezig: de stem van het
Israëlische publiek.
Stilzwijgen
Gedurende
deze drie rampzalige dagen heeft geen enkele vooraanstaande intellectueel,
geen schrijver zoals S. Yishar, Amos Oz, A.B. Yehoshua of David Grossman,
geen belangrijke hoogleraar, geen dichter of artiest, zijn stem laten
horen tegen de kolonisten en hun bondgenoten. De vele persoonlijkheden
die in het verleden in de val van 'verzoening' met de kolonisten en 'culturele
verdragen' met extreem religieus rechts zijn gelopen, durfden zich nu
te manifesteren en te wijzen op het grote gevaar voor onze democratie.
Een van hun excuses was dat ze niet graag gezien wilden worden als aanhangers
van Ariel Sharon.
Niet
één van de grote, publieke organisaties - van de Kamers
van Koophandel tot de Vereniging van Journalisten en wetenschappelijke
instituten - vond het nodig op te komen voor de democratie, terwijl de
oranje militanten op alle tv-zenders waren te zien, zonder dat de omroepen
een poging ondernamen tegengeluiden te laten zien en horen. De Stilte
van de Schapen. De Stilte van Weimar.
Ik
hoop dat dit zal veranderen zodra de confrontatie zijn climax zal bereiken.
Ik hoop dat de Israëlische democratie de verborgen kracht die zo tragisch
afwezig was in Weimar, in zichzelf zal vinden. Maar zolang moedige mensen
niet het alarmsignaal blazen, en de zwijgende meerderheid niet bereid is
de stilte te doorbreken en in stem en kleur haar standpunt in te nemen,
zal dit niet gebeuren.
Anders
zal de 'Mars naar Gush Katif' een voorbode zijn van de 'Mars naar Jeruzalem'.
Uri
Avnery is woordvoerder van de Israëlische vredesgroep Gush Shalom.
Vertaling: Bart Nooy (Sivmo).
Blauw-witte
tegencampagne
Circa
2.000 tegenstanders van de voorgenomen ontmanteling van joodse nederzettingen
in de Gazastrook hebben zich illegaal toegang verschaft tot het
grote blok van nederzettingen Gush Katif. Volgens de media hebben
de demonstranten militaire controleposten omzeild en maken ze zich
op voor een confrontatie met politie en leger.
Israël
wil vanaf 17 augustus alle nederzettingen in de Palestijnse strook
ontmantelen en alle militairen terugtrekken. Veel joodse kolonisten
en een grote groep binnenlandse en buitenlandse sympathisanten hebben
aangekondigd zich met hand en tand te zullen verzetten tegen de
ontruiming. De Israëlische strijdkrachten grendelden de strook
kortgeleden af om te voorkomen dat de tegenstanders massaal naar
Gaza kunnen oprukken.
Een
brede coalitie van vredesgroepen en andere organisaties zijn een
grote campagne gestart tegen het 'oranje' protest van de kolonisten.
In deze zogenaamde 'War of Colours' willen zij Israël blauw-wit
kleuren en laten zien dat een meerderheid van de Israeli's genoeg
heeft van de gijzelingspolitiek van de kolonisten. Bovendien zal
er na de ontruiming van de Gazastrook een begin moeten worden gemaakt
met de ontruiming van de nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever.
Gush
Shalom is één van de initiatiefnemers van deze campagne
en is momenteel druk bezig blauw-witte lintjes te verspreiden over
het hele land, alsmede advertenties in grote Israëlische bladen
te plaatsen. De vredesgezinde krachten in Israël realiseren
zich dat het vuur nu heet is, een paar weken voordat de eerste ontruimingen
zullen moeten plaatsvinden. Zij willen dit moment gebruiken om een
duidelijke grens te trekken.
De
organisatie Sivmo (Steuncomité Israëlische Vredesgroepen
en Mensenrechtenorganisaties) wil hieraan vanuit Nederland een steentje
bijdragen. Men vraagt om donaties voor de blauw-witte lintjescampagne:
giro 6181625, t.n.v. St. SIVMO in Amsterdam o.v.v. 'blue ribbon
campaign'.
Website: http://www.xs4all.nl/~sivmo/
|