arch/ive/ief (2000 - 2005)

Voor fiscale rechtvaardigheid en mondiale belastingen, tegen fiscale paradijzen
by Attac Vlaanderen Tuesday, Jun. 14, 2005 at 7:47 PM

Europese Actie in Brussel op vrijdag 17 juni 2005

Actie op de trappen van de beurs (Anspachlaan) om 10 uur

Bijeenkomst met picknick, theater, speeches en muziek op het Fontainasplein (Lemonierlaan) van 12 tot 14 uur (broodjes en drank worden voorzien)

Europese Tobintaks nu!


Geen sociale rechtvaardigheid zonder fiscale rechtvaardigheid


Wél ontwikkeling, géén fiscale paradijzen




De financiële deregulering en het vrij verkeer van kapitaal die twintig jaar geleden zijn begonnen, heeft tot een enorme ontwikkeling van het financieel kapitalisme geleid (1). Dat ging gepaard financiële en monetaire crises. Het speculatieve kapitaalverkeer, de volatiliteit van de munten en de kapitaalvlucht hebben heel wat economieën in de hele wereld gedestabiliseerd. De bevolking van de landen die een schuldenlast moeten terugbetalen draagt hiervan de gevolgen. Die bevolking is bovendien het slachtoffer van het soberheids- en privatiseringsbeleid dat het IMF en de Wereldbank opleggen. Tot nog toe werd nergens een coherent beleid voor armoedebestrijding geleid. Met een mondiaal neoliberaal beleid moet de mislukking van de millenniumdoelstellingen in 2015 worden aangekondigd.

Voor mondiale belastingen
Het Franse en het Belgische Parlement namen onlangs een voorstel aan om ontwikkeling deels te financieren met een belasting op wisseltransacties (een zogenaamde Tobin-Spahntaks). Om effectief te worden toegepast, moeten er snel andere Europese landen volgen. Deze mondiale belasting kan een rem zijn op de financiële speculatie en een instrument van stabiliteit worden. Bovendien kan de belasting zorgen voor een herverdeling naar het Zuiden.

Ondertussen is ook de fiscale concurrentie tussen de landen toegenomen, vooral met de inkomens- en met de vennootschapsbelasting. Door de fiscale voordelen die ondernemingen krijgen, verhuizen ze en laten ze de staten wezenloos achter, zonder inkomsten voor de financiering van openbare diensten, sociale bescherming of terugbetaling van hun schuldenlast. Door een gebrek aan efficiënte fiscale instrumenten zijn de ontwikkelingslanden zeer kwetsbaar voor de chantage en de druk van buitenlandse investeerders en multinationals.

Ook Europa ontsnapt niet aan deze concurrentie. Na de uitbreiding met tien nieuwe landen is er een sociale en fiscale dumping ontstaan die de Unie steeds verder doet afwijken van een integratie op basis van samenwerking en harmonisatie. De toekomst van onze samenleving hangt af van solidariteit en rechtvaardigheid. Geen sociale rechtvaardigheid zonder fiscale rechtvaardigheid. Rechtvaardige belastingen betekenen minder armoede. De Scandinaafse landen tonen dat het kan.

Het witwassen van geld en belastingontwijking zijn geen marginale fenomenen meer.

Wij eisen de afschaffing van fiscale en gerechtelijke paradijzen
In de jaren ’70 waren er slechts 25. Het IMF telt er nu meer dan 60. De helft van de financiële stromen gaat via belastingparadijzen. Er is een vermogen van meer dan 11.000 miljard $ gedomicilieerd. Maar alles samen maken deze landen slechts 3 % van het mondiale bruto nationaal inkomen uit...

Zelfs in Europa zijn er een dozijn fiscale paradijzen, zoals Zwitserland en Luxemburg, maar ook de Brits-Franse eilanden, Gibraltar, Malta, Cyprus, Liechtenstein, Monaco en Andorra!

Waarom zijn wij tegen fiscale paradijzen?
Omdat ze middelen wegzuigen van zowel rijke als arme landen. Ze kunnen aan fiscaal opbod doen en andere landen verplichten om hun belastingen te verminderen. De arme landen zouden 50(2) tot 70(3) miljard $ verliezen door kapitaalvlucht.


De fiscale en gerechtelijke paradijzen zijn als een zwart gat voor de internationale criminaliteit. De oorsprong van geld kan er geheim gehouden worden en er wordt geen informatie verstrekt voor gerechtelijk onderzoek elders. Zij dragen bij tot de internationale corruptie en tot de ontwikkeling van criminele, terroristische en mafianetwerken.


De fiscale paradijzen maken zich schuldig aan oneerlijke concurrentie en verhogen het risico van wereldwijde financiële crises. Zij maken het mogelijk dat de jaarrekeningen van multinationals worden vervalst.

Wat willen we?
De Europese Raad komt op 16 en 17 juni bijeen onder Luxemburgs voorzitterschap. Hij moet de Europese Commissie vragen om wetsvoorstellen uit te werken waarmee:

- alle financiële betrekkingen worden opgeschort met landen die niet meewerken. Dat zijn landen die zich beroepen op het bankgeheim om zich aan internationale gerechtelijke samenwerking te onttrekken(4). De lidstaten van de EU moeten een richtlijn aannemen waardoor het Europese banken wordt verboden zich er te vestigen of er financiële betrekkingen mee te onderhouden.

- de traceerbaarheid van de geldstromen wordt gegarandeerd en de compensatie- vennootschappen worden gecontroleerd. Naamloosheid bij financiële transacties mag de communicatie met magistraten, gerechtelijke politie, douane en fiscale diensten niet in de weg staan. Dat staat ook in de Verklaring van Parijs. Er moeten meer middelen komen voor controle en gerechtelijke samenwerking.

- automatische en systematische uitwisseling van informatie kan gegarandeerd worden tussen de bank of de financiële instelling die voor rekening van een niet verblijfshoudende klant intresten ontvangt of kapitaalwinst vaststelt, en de bevoegde autoriteiten van het land waar de rekeninghouder woont.

- kan worden verboden dat de autoriteiten van de grote financiële plaatsen rekening houden met de geconsolideerde rekeningen van vennootschappen waarvan niet alle vestigingen boekhoudkundig zijn gecontroleerd. Beursgenoteerde vennootschappen moeten verplicht worden om in hun jaarrekeningen mee te delen of en waarom ze met fiscale paradijzen hebben gewerkt.

- bij de stichting van een ‘Trust’ of stichting naar Engels recht de naam van de verschillende stichters verplicht moet worden geregistreerd. Deze informatie is enkel bedoeld voor de autoriteiten van het land waar de stichting zich vestigt, en de jaarrekeningen moeten openbaar worden gemaakt.

- steun voor economische omschakelingsprogramma’s kan worden gegeven aan off-shore centra.

Dit schandaal moet stoppen!



Ondertekenaars van deze oproep: Attac België, Attac Frankrijk, Attac Luxemburg, Attac Nederland, Attac Duitsland, Attac Spanje, Attac Jersey, Attac Polen, Attac Zwitserland, Union Syndicale Solidaires, CGSP, CNCD, Survie, 11.11.11-Koepel van de Vlaamse Noord-Zuid beweging, Vlaams ABVV, Netwerk Vlaanderen, Broederlijk Delen, Entraide et Fraternité/Vivre Ensemble, IPAM, VODO, Oxfam Solidariteit, Oxfam Wereldwinkels vzw, Confédération Paysanne, l’ Appel des 600, LEF, Linx +, Kairos Europe, Netwerk Vlaanderen, Réseau contre la Spéculation Financière, Survie, Swiss Coalition Of Development Organisations, Syndicat National Unifié des Impôts, Vlaams ABVV, Tax Justice Network, UNSP, URFIG.


--------------------------------------------------------------------------------

1 Het totale financiële vermogen is sinds 1980 vertienvoudigd. Het bedraagt nu 118.000 miljard $ en kan tegen 2010 200.000 miljard $ bedragen. The McKinsey Quarterly 2005 Special edition: Value and performance

2 OXFAM, The Hidden Billions for Development, juni 2000.

3 Volgens Evelyne Herfkens, toenmalig minister van ontwikkelingssamenwerking in Nederland, 2002 (vandaag verantwoordelijk voor de MDG-campagne van de VN).

4 Jacques Chirac heeft in Davos, op 26 januari 2005, deze landen met de vinger gewezen en gevraagd dat ze zouden belast worden. Zij weigeren immers om informatie te geven aan de bevoegde autoriteiten, zoals justitie, politie, douane en fiscale administratie.