arch/ive/ief (2000 - 2005)

Boycotprotest tegen bezoek BushBoycot Bush netwerk protesteert aan McDonalds aan Beurs
by Boycott Bush Sunday, Feb. 20, 2005 at 7:59 PM
boycott@motherearth.org

Deze namiddag organiseerde het Belgische Boycot Bush netwerk een ludiek protest aan de Mc Donalds aan de Beurs te Brussel. Zeven actievoerders verkleed als George W. Bush vatten post voor de Mc Donalds en deelden dollars uit met consumenteninformatie rond de te boycotten merken. Op de president zijn hoge Lincoln-hoeden prijkten de logo's van Amerikaanse multinationals welke Bush miljoenen dollars toestopten voor zijn herverkiezing. Ze droegen bordjes met o.a. "We love Bush - privatiseer alles", "Mensenrechten? op vakantie in Guantanamo". Ook Pietje de Dood was van de partij met een doodskist waarop de logo's van de 6 Amerikaanse multinationals vermeld worden. Deze bedrijven staan in het vizier van de internationale boycotcampagne: de petroleumreuzen Exxon-Mobile (Esso) en Texaco; de frisdrankgiganten Coca Cola en PepsiCo; de voedings- en tabaksgigant Altria (Philip Morris en Kraft) en Mc Donalds, het icoon bij uitstek van het Amerikaans cultureel en economisch imperialisme.

Boycotprotest tegen ...
mcdonalds.jpg, image/jpeg, 640x480

Deze namiddag organiseerde het Belgische Boycot Bush netwerk een ludiek protest aan de Mc Donalds aan de Beurs te Brussel. Zeven actievoerders verkleed als George W. Bush vatten post voor de Mc Donalds en deelden dollars uit met consumenteninformatie rond de te boycotten merken. Op de president zijn hoge Lincoln-hoeden prijkten de logo's van Amerikaanse multinationals welke Bush miljoenen dollars toestopten voor zijn herverkiezing. Ze droegen bordjes met o.a. "We love Bush - privatiseer alles", "Mensenrechten? op vakantie in Guantanamo". Ook Pietje de Dood was van de partij met een doodskist waarop de logo's van de 6 Amerikaanse multinationals vermeld worden. Deze bedrijven staan in het vizier van de internationale boycotcampagne: de petroleumreuzen Exxon-Mobile (Esso) en Texaco; de frisdrankgiganten Coca Cola en PepsiCo; de voedings- en tabaksgigant Altria (Philip Morris en Kraft) en Mc Donalds, het icoon bij uitstek van het Amerikaans cultureel en economisch imperialisme.
Een recent martkonderzoek van het in Seattle gevestigde Global Market Insite Inc. (GMI) met 8.000 consumenten in acht landen in de periode tussen 10 en 12 december 2004 stelt dat de huidige buitenlandse politiek van de VS een negatieve impact heeft op VS-bedrijven. Twintig percent van de ondervraagden in Europa en Canada zeggen bewust producten uit de VS te mijden als protest tegen het beleid uitgestippeld door het Witte Huis. Deze stelling komt overeen met gelijkaardige peilingen van GMI drie weken na de herverkiezing van G. W. Bush in november 2004 en met een onderzoek door het Britse NOP World in juli van datzelfde jaar.
Voor actievoerders van o.a. Voor Moeder Aarde vzw en Americawatchers vzw is de consumentenboycot een uitstekende en doeltreffende manier om het unilaterale buitenlandse beleid van President George W. Bush af te wijzen. Eind januari herhaalden deelnemers in het Wereld Sociaal Forum opnieuw hun oproep tot een wereldwijde boycot van VS-merken. Opgemerkt was dat Luiz Marinho, de voorzitter van de Unie van de Braziliaanse vakbonden, de oproep overnam. Met een economische boycot kan op een effectieve manier het unilaterale buitenlandse beleid van de VS aangeklaagd worden. Tijdens een vergadering met meer dan 600 campagnevoerders, herhaalden boycot-activisten uit o.a. Australië, België, Brazilië, Denemarken, Finland, Japan, Zuid-Korea en Zweden de argumentatie achter de boycot. Noch de Verenigde Naties noch protestacties door miljoenen mensen konden voorlopig een rem zetten op het destructieve en egocentrische beleid van Washington t.o.v. Irak, Kyoto, het Internationaal Strafhof, het Algemeen Teststop Verdrag, het verdrag op Landmijnen, om hier maar enkele belangrijke pijnpunten te noemen.
Pol D`Huyvetter van Voor Moeder Aarde verklaart: "De economische boycot is een doeltreffend en geweldloos middel waarmee alle mensen op deze planeet met hun portefeuille kunnen protesteren tegen het agressieve unilaterale beleid van Washington. We moeten nú wakker worden. Ten tijde van Nazi-Duitsland zouden opposanten van het Hitler-regime de bedrijven die het fascistische regime van Hitler ondersteunden boycotten. Vandaag is de boycot van VS-multinationals hét middel om zich te verzetten tegen het huidige buitenlandbeleid van de VS. Dit beleid is vandaag ongetwijfeld de grootste bedreiging voor de internationale veiligheid en vrede."
Luc Daniels van Americawatchers merkt op dat een groeiend aantal leiders van sociale bewegingen beseft dat men geen protest kan voeren tegen het VS-beleid met een blik Coca Cola in de hand. Hij pleit voor een versterking van de Verenigde Naties. De boycot is geschikt als efficiënt geweldloos middel dat succesvol werd aangewend door Mahatma Ghandi om India te bevrijden van de Britse overheersing, of in Zuid-Afrika ten tijde van het apartheidsregime.
Felipe Van Keirsbilck, vakbondsmilitant bij CSC gelooft in de macht van de consumenten om een andere wereld te bouwen. Hij pleit voor het kopen van lokale, biologische en fair-trade producten als alternatief voor VS-producten. Hij stelt dat het argument dat de boycot voor werkloosheid zorgt valse retoriek is. De banen die VS-multinationals verliezen, worden vervangen door banen in lokale bedrijven die het milieu en mensenrechten wel respecteren.
Dilys Dana Pierson uit de VS pleit voor een boycot sinds de illegale invasie in Irak: "Wat valt er te zeggen over de waarden achter het huidige VS-buitenlandbeleid? Verdedigers van de internationale boycot uit de Verenigde Staten vinden dat dit beleid gedicteerd is door het geloof dat overheersing mogelijk is door het gebruik van militair geweld en het uitlokken van angst als sociale controle en internationale intimidatie. De huidige Amerikaanse regering gelooft in een economisch systeem dat zich op de bedrijven van de V.S. en de rijken richt, terwijl op hetzelfde moment ongeveer één miljard van onze broers en zusters op deze planeet de hongerdood wacht."
Leden van het Boycot Bush netwerk in België zijn o.a. Animo, Artsen voor Vrede, Attac Vlaanderen, Americawatchers, CNCD 11.11.11., Forum voor Vredesactie, JNM, KAJ Vlaanderen, Netwerk Bewust Verbruiken, Voor Moeder Aarde en Vrede vzw.
Volledige lijst op http://www.motherearth.org/USboycott/organisations.php#Belgium

Bush at McDonald's
by Boycott Bush Sunday, Feb. 20, 2005 at 7:59 PM
boycott@motherearth.org

Bush at McDonald's...
bush_at_mcdonalds.jpg, image/jpeg, 640x480