arch/ive/ief (2000 - 2005)

Europese transportbonden wijzen nieuwe havenrichtlijn unaniem af
by SP (posted by raf) Saturday, Dec. 11, 2004 at 8:15 AM

06-12-2004 • De Europese Transportwerkers Federatie (ETF) wijst de onlangs opnieuw ingediende Havenrichtlijn, het zogenaamde Portpackage, unaniem af en kondigt aan opnieuw de straat op te gaan. De Europese Commissie probeert opnieuw de selfhandling te introduceren. Dat is volgens de ETF onacceptabel: "Men is uit op de macht van de bonden in de havens". Het is de uitkomst van een tweedaags congres dat de ETF afgelopen week in Brussel hield. Op het congres waren vertegenwoordigers van transportbonden uit 22 landen aanwezig.

Het voorstel voor een nieuwe Havenrichtlijn werd door voormalig Eurocommissaris De Palacio in haar nadagen nog snel op tafel gelegd. ‘Schandalig,  niet alleen omdat het voorstel erger is dan het eerdere Portpackage waar de ETF de afgelopen jaren succesvol actie tegen voerde, maar ook omdat niemand erom gevraagd heeft’, zegt  Manfred Rosemberg, voorzitter van de Havensectie van de ETF aan het slot van de conferentie in een toelichting voor Europarlementariërs. ’Het is een overbodige richtlijn die juist de structuren voor economische groei afbreekt in plaats van uitbouwt. Er is met de havenbonden  geen enkele vorm van overleg over geweest. Het zal grote negatieve sociale consequenties hebben. Er zijn eigenlijk geen voorstanders te vinden’.

Europa is uit op de macht van de vakbonden en wil nog goedkopere arbeid. Ook werkgevers zien niets in dit plan. Ze komen met grote onzekerheden te zitten over hoe het verder gaat met hun investeringen. En de havenautoriteiten krijgen bij de aanbestedingen te maken met bergen onnodige bureaucratie. De Europese Commissie toont bovendien geen enkel respect voor het Europees Parlement door de afwijzing door het Parlement in november 2003 nu zomaar aan de kant te vegen en een nóg draconischer voorstel op tafel te leggen.

Actiecoördinator Chagas kondigde harde actie aan: ’Eerst zullen we naar de Europese Raad stappen met een oproep deze richtlijn af te wijzen. Het is een onnodig voorstel. De beoogde marktwerking is in de haven al lang aanwezig. De Europese havens zijn nu al het goedkoopste in de wereld. De opnieuw aangekondigde selfhandling is onacceptabel en heeft niets te maken met marktwerking of het goedkoper maken van het vervoer’.

Ook FNV havenbondbestuurder Niek Stam heeft deelgenomen aan het overleg in Brussel. Hij ziet geen enkele logica in het voorstel van de Palacio: ’De Europese Commissie weet niets van de havensector af.  Door de enorme importen vooral uit China komen er grote kostenstijgingen voor, dat klopt. Maar er wordt nu net gedaan alsof dat aan de loonkosten ligt. Dat is onzin. De vervoerskosten over het water, voor de zogenaamde Motorways of the Sea en  Short Sea Shipping zijn in Europa nog steeds de laagste ter wereld. Moeten we dan gaan concurreren tegen het vervoer over de weg. Tegen Poolse chauffeurs die voor een grijpstuiver 80 uur per week werken. Men zegt de kwaliteit van het werk in de haven te willen bevorderen en beveelt regeringen aan het ILO 137 verdrag te ratificeren maar dat is enkel lippendienst want in de wettekst zijn daar geen garanties voor terug te vinden’.

’Wat we bereikt hebben met de eerdere stakingen met bijvoorbeeld publieke zaken als loodsen veilig te stellen,  staat nu allemaal weer onder druk. Terug naar af. We gaan opnieuw de straat op en zullen staken wanner de tijd er rijp voor is’, besluit Niek Stam.