Fight for your right to copy. by han Soete Wednesday, Nov. 24, 2004 at 12:47 AM |
han@indymedia.be |
Wired een “hip” magazine over internet, nieuwe technologie en andere “moderne” onderwerpen verdeelt bij zijn november editie een nieuw concept album. In tegenstelling tot Ziggy Stardust of OK Computer moet je het concept niet gaan zoeken in de muziek, ook al zijn de songs van een uitstekende kwaliteit. Het concept moet je deze keer gaan zoeken in de kleine lettertjes. Al de liedjes op het album komen met een licentie die je aanzetten om meer te doen met de muziek dan er naar te luisteren : sampelen, copieren, verspreiden via Kazaa,....
Wired een “hip” magazine over internet, nieuwe technologie en andere “moderne” onderwerpen verdeelt bij zijn november editie een nieuw concept album. In tegenstelling tot Ziggy Stardust of OK Computer moet je het concept niet gaan zoeken in de muziek, ook al zijn de songs van een uitstekende kwaliteit. Het concept moet je deze keer gaan zoeken in de kleine lettertjes. Al de liedjes op het album komen met een licentie die je aanzetten om meer te doen met de muziek dan er naar te luisteren : sampelen, copieren, verspreiden via Kazaa,.... Toen de ploeg van Wired meer dan een jaar geleden
met het project van start ging dachten ze dat het allemaal wel
vlot zou lopen : enkele bands aanschrijven en dan zou de bal wel
aan het rollen gaan. Natuurlijk waren er enkele enthousiastelingen
zoals Byrne (ex Talkingheads) die onmiddelijk toehapten, anderen
haakten dan weer af (al dan niet onder druk van hun platenlabel)
en nog anderen beloofden een song die er uiteindelijk nooit kwam
(Moby). Muzikanten zijn immers van nature dieven. Een vleugje van de ene song, de brug van een andere song, hun stijl ontwikkelend doorheen de rifs van zij die hen vooraf gingen, muzikanten zijn grootmeester in de kunst van het (zich) toe-eigenen. Toen de Beatles hun tweede vinyl schijf uitbrachten reageerden de Rolling Stones vol verontwaardiging omdat 50% van de songs van eigen makelij waren. Woody Guthrie verwerkte en herwerkte de melodietjes van Leadbelly en nodigde op zijn beurt anderen uit hetzelfde te doen met zijn songs. De Sex Pistols stolen schaamteloos van de New York Dolls en Abba. James Brown heeft een torenhoge schuld tegenover Little Richard om op zijn beurt de meest gesampelde man uit de showbusiness te worden. Bouwen met het materiaal dat andere muzikanten achter lieten (met of zonder hun goedkeuring) is wat men muziek maken noemt. Is het niet daarom dat we spreken van muziek “maken”, wat iets helemaal anders is dan muziek “spelen”. Elvis presley een pionier in de kunst van de toe-eigening stelt het nog het meest duidelijk: “Eerlijke uitwisseling verdraagt geen diefstal, en iedereen weet dat dat zo is. ... Als je geknuffeld wil worden, wel, dan zal je mij ook moeten knuffelen.” http://creativecommons.org/wired/ |