arch/ive/ief (2000 - 2005)

DHL / Nacht- èn dag-vluchten moeten gespreid (Leefbaar Diegem)
by raf Friday, Sep. 17, 2004 at 2:15 PM
raf@indymedia.be 0476-954290

"DHL is maar een deel van het probleem. Fundamenteel moet men nadenken over waar men met de luchthaven naartoe wil". Dat zegt Karl Gyssels van het actiecomité Leefbaar Diegem. Het comité is niet rabiaat anti-luchthaven, zijn achterban leeft al sinds decennia met de luchthaven, vandaar.

We praten met Karl Gyssels, daags voor uitlekt hoe de federale regering het DHL-dossier denkt te ontmijnen. Volgens de krant Het Laatste Nieuws zou DHL méér nachtvluchten mogen uitvoeren - op termijn zou de limiet zelfs verhoogd worden van 25.000 naar 28.000 per jaar - maar toch niet zoveel meer als het bedrijf heeft gevraagd. Zo zou DHL de activiteit van zijn sorteercentrum op de luchthaven van Zaventem kunnen opvoeren.

Indymedia: Welk standpunt neemt Leefbaar Diegem over DHL in?

Karl Gyssels:
De kwestie is veel ruimer dan enkel het sorteercentrum van DHL. Fundamenteel gaat het over de vraag: waar moet het naartoe met de luchthaven? Wij hebben schrik dat ze nu voor DHL iets gaan regelen, en dan weer voor jaren gerust zijn. Terwijl er zoveel zaken zijn waarover ze nooit spreken. Om er maar één te noemen: de dagvluchten. Die zijn minstens even belangrijk, of zelfs belangrijker dan de nachtvluchten. De gemeenten Diegem en Haren hebben ook veel last van de chemische vervuiling van het luchtverkeer.

Indymedia: DHL heeft in feite onbeperkte groei geëist. Wat zegt u daarop?

Karl Gyssels:
We willen DHL zeker niet weg. We pleiten voor redelijkheid. Je kunt niet zeggen: stop de nachtvluchten. Dat heeft geen zin. We beseffen dat we hinder moeten verwachten. Maar ongelimiteerde groei, dat kan niet. Maar deze morgen (donderdag 16/9 nvdr.) zei de radio dat DHL zich iets minder extreem zou opstellen en niet meer de onbeperkte groei zou eisen. Dat is goed nieuws. We vinden wel dat de lasten van de vluchten verdeeld moeten worden. Er moet een gelijke spreiding komen. Wij in Diegem en Haren krijgen circa 90% van alle vluchten te verwerken, terwijl het perfect mogelijk is ze anders te laten opstijgen. Voor de spreiding moet men de banen en de routes anders gebruiken.

Indymedia: Naar het schijnt is er een contact in de maak tussen uw comité en vakbondsmensen van DHL?

Karl Gyssels:
In augustus is het comité 25aiR in Haren gecontacteerd, dat klopt. Maar daar is nog geen ontmoeting op gevolgd. Maar we staan daarvoor open. We staan zeker niet met getrokken messen tegenover elkaar. Zoals we ook niet met getrokken messen tegenover de directie van DHL staan. Daarmee hebben we ook gepraat. Dat is ook logisch. Een bedrijf is actief in een bepaalde omgeving en zou moeten proberen een goede relatie met zijn buren te hebben. We denken niet zwart-wit, we eisen niet botweg dat ze DHL zouden toedoen. DHL moet een inspanning doen, net zoals de regering en BIAC (de uitbater van de luchthaven nvdr.).

Indymedia: Welke voorstellen hebt u?

Karl Gyssels:
Dat ze alstublieft niet aankomen met doekjes voor het bloeden. Dat we onze huizen moeten isoleren bij voorbeeld, daar moeten ze niet meer mee afkomen. Er kunnen veel dingen gebeuren. Het gaat niet alleen over de nachtvluchten, dat is één. Twee: ze kunnen charters overdag laten vliegen. In de senaatscommissie kwam iemand van Thomas Cook zeggen dat het een heel beperkte extra-kost is voor de passagiers om overdag te vertrekken met een charter in plaats van 's nachts. Ik wist niet wat ik hoorde, toen die dat zei. Drie: DHL kan veel doen. Het bedrijf heeft daarover geen informatie willen geven aan de senaatscommissie. Maar het kan. Ze kunnen andere routings, andere timings uitwerken. 's Nachts opereren, is voor DHL het goedkoopst. Maar er zijn zeker andere mogelijkheden. Nog een punt: de QC's. Dat zijn de coëfficiënten die aan de vliegtuigen worden toegekend in verband met het lawaai dat ze produceren. Er valt zeker nog op de vloot te werken. De spreiding van de vluchten kan stukken beter, overdag en 's nachts. Er is dus héél wat ruimte voor discussie. Met de milieuvergunning die nu voorligt, is er marge genoeg.

Indymedia: De standpunten van uw comité klinken duidelijk anders dan die van andere comités die een verbod op nachtvluchten eisen. Ligt dat aan uw achterban?

Karl Gyssels:
Ja. We luisteren naar wat de mensen in Diegem zeggen. Die zijn duidelijk: er is absoluut een spreiding van de vluchten nodig. Daar staat iedereen hier achter. Niemand of bijna niemand hier zegt: DHL moet weg. In andere comités ligt dat anders. Maar er zijn ook comités met een achterban van amper 15 mensen.

Indymedia: Waarom denken de Diegemnaren er zo over volgens u?

Karl Gyssels:
Dat komt omdat de mensen hier met de luchthaven zijn opgegroeid. We weten: de luchthaven veroorzaakt hinder. De luchthaven is ook serieus gegroeid. Maar onze ervaring met de hinder is anders. Dat is hier gradueel gegroeid. Terwijl in de Noordrand: daar is de reactie losgebarsten toen de route 's nachts verlegd werd en er ineens een sterke concentratie van vluchten over de Noordrand kwam. Nu is het niet zo dat er heel veel mensen van Diegem bij DHL werken. Maar de gemeente is wel sterk verbonden met de luchthaven, dat wel.

Indymedia: Uw comité is ook ontvangen door minister Gosuin en de regeringsbemiddelaar Steve Dubois. Hoe verliep dat?

Karl Gyssels:
Dubois kwam heel positief over, als iemand die luistert. Een heel realistisch persoon, niet iemand die u blaaskes wijsmaakt. Hij maakt ook het verschil tussen de roepers en de mensen die iets te zeggen hebben. Ik had een contact gevraagd en hij wilde ons standpunt kennen. Hij had er heel veel begrip voor. Maar hij van zijn kant mocht niets zeggen. Gosuin was dubbelzinnig. Dat is het probleem met Brusselse politici. Haren is een deel van de stad Brussel. Maar Haren wordt nu eens wel, dan weer niet bij Brussel gerekend, al naargelang het de politici het beste uitkomt.