arch/ive/ief (2000 - 2005)

Voor de afschaffing van de werkloosheid
by Gérard de Sélys. Monday, Jun. 28, 2004 at 9:46 PM
posted by griet van meulder grietvanmeulder@hotmail.com

In de fameuze 18deeeuwse cafés waar ook de Franse revolutie zich had voorbereid, creëerden filosofen, intellectuelen en burgers de idee en het ordewoord "afschaffing van de slavernij". Dit toen volledig utopische idee leidde in minder dan 50 jaar tot de afschaffing van de slavernij in de meeste geavanceerde Staten van de wereld. Enkel de Verenigde Staten hinkten achterop met de successieoorlog die uiteindelijk in 1865 een definitief einde maakte aan de slavernij na een vier jaar durende oorlog en meer dan 600.000 doden.

Vandaag bestaat er een nieuwe vorm van slavernij: de werkloosheid. Terwijl de elementaire behoeften van meer dan de helft van de mensheid niet bevredigd zijn (voedsel, huisvesting, drinkbaar water, wegen, scholen, ziekenhuizen,?) en er honderden miljoenen werkende mensen nodig zijn om dit te realiseren, blijven honderden miljoenen personen, mannen en vrouwen, zonder werk of worden ze gemanipuleerd door de werkgevers die hen gebruiken om druk uit te oefenen op de lonen.

De slaaf was niet vrij maar hij had werk. De werkloze heeft geen werk en is dus niet vrij. Hij is slaaf van het heersende productiesysteem.

Naast de onmenselijkheid van de situatie van de werkloze, voedt het bestaan en de aanvaarding van deze vorm van slavernij racistische en reactionaire vertogen.

Men doet de werkloze geloven dat hij geen werk heeft omdat dit "gestolen" werd door de vreemdelingen. Men doet de werkenden geloven dat de werklozen profiteurs zijn die de maatschappij veel kosten. Terwijl de werkloosheid een essentieel instrument is voor het reguleren van de "arbeidsmarkt" van het systeem van de markteconomie, het is te zeggen, het kapitalistisch systeem.

In de 18deeeuw konden de abolitionisten nog niet voorzien dat de slavernij op een gegeven moment het "evenwicht" van het kapitalistisch productiesysteem zou verstoren. Ze eisten de afschaffing van de slavernij omwille van de menselijke waardigheid.

Vandaag eisen wij de afschaffing van de werkloosheid omwille van dezelfde redenen.

En omdat dit het beste middel is om een definitief einde te stellen aan de racistische vertogen en maatregelen van extreem-rechts of maatregelen die gedecreteerd worden onder druk van extreem-rechts.

De afschaffing van de werkloosheid eisen betekent een fundamentele verandering van de maatschappij eisen. Het is een voor iedereen begrijpelijk ordewoord. Het is een wapen tegen de onverschilligheid en de ontmoediging als gevolg van te partiële of sectorale eisen. Door de hoop en de kracht te wekken, ontstaat de utopie.