"EU-Richtlijn-Bolkestein organiseert zwartwerk" (Carlos Polenus, BBTK) by raf Tuesday, May. 18, 2004 at 9:20 PM |
raf@indymedia.be 0476-954290 |
"De Europese commissie wil ongebreidelde concurrentie in alle diensten, zonder sociale bescherming voor de werknemers". Zo vat Carlos Polenus de inmiddels al beruchte richtlijn van Europees commissaris Frits Bolkestein samen. Polenus is ondervoorzitter van de bediendencentrale BBTK van de socialistische vakbond ABVV. Polenus ziet ook een direct verband tussen 'Bolkestein' en de ultra-liberale globalisering op wereldvlak.
Vakbondsman Carlos Polenus was in India betrokken
bij de oprichting van een vakbond voor de IT-werkers in Bangalore. Hij volgde
ook 'Cancun' van dichtbij, de onderhandelingsronde van de Wereldhandelsorganisatie
om wereldwijd een opbod van sociale dumping in de dienstensector te organiseren,
hetgeen moest uitmonden in het GATS (General Agreement on Trade in Services).
De EU neemt nu het voortouw, meent Carlos Polenus, met het ontwerp van richtlijn
van EU-commissaris Bolkestein van januari 2004.
Vr. Wat maakt u het meest ongerust?
Carlos Polenus: In feite willen ze alle dienstensectoren liberalizeren.
Neem de gezondheidszorg in België, daar heb je veel overheidstussenkomst,
zoals voor de conventies met de artsen, afspraken over tarieven en terugbetalingen,
het aantal ziekenhuisbedden, het aantal apotheken. De overheid streeft ernaar
dat de kwaliteit en de sociale dekking maximaal zijn.
Maar Bolkestein zegt: al die overheidstussenkomsten zijn handicaps
en moeten weg. Er moet vrij verkeer van diensten komen, zelfs via het internet,
zodat je bvb. medicamenten kunt bestellen in Polen die in België verboden
zijn.
Voor ons betekent dat in de eerste plaats de afbraak van het Belgische gezondheidssysteem.
Die bepalingen moeten integraal uit de richtlijn. België heeft dat als
eerste gezegd, en wordt daarin nu gevolgd, door vakbonden in Zweden, Oostenrijk,
Duitsland, Frankrijk, maar ook door andere Europese ministers. Maar de liberalen
zijn het niet met ons eens.
Vr. Bolkestein zegt dat er handicaps weggeruimd moeten worden. Zet
dat niet de deur open voor nieuwe wantoestanden?
Carlos Polenus: Absoluut, en dan vooral vanwege het principe van de wederzijdse
erkenning. Ik geef een voorbeeld: er komt een interim-werker uit Slovenië
naar België. Volgens de Bolkestein-richtlijn moet Slovenië dan
controleren of alles in orde is, en België erkent dat Slovenië
dat zal doen. Maar welk belang heeft Slovenië om dat na te gaan? Ze
zijn blij dat ze weer een paar werklozen kwijt zijn. België kan alleen
eisen dat zo'n Sloveense interim-werker hier het minimum-loon krijgt. Voor
de rest kan België niets doen. België mag niet nagaan of dat interim-bureau
in Slovenië bona fide is en evenmin of er ginds voor die werker sociale
zekerheid wordt betaald.
In België hebben we de piraten weggekregen uit de sector van de interim-bureaus.
Onze wet zegt dat zulke bureaus een borg moeten neerleggen en een erkenning
moeten krijgen, ook van de vakbonden.
Maar in Slovenië is er geen wetgeving, de eerste de beste mensenhandelaar
kan er morgen een interim-bureau beginnen. Estland ken ik goed. Ik weet zeker
dat er daar geen enkele reglementering op interim-bureaus bestaat. Begin
daar nu een interim-bureau en ge kunt direct naar de 24 andere lidstaten,
zonder daar een lokaal bureau te vestigen met lokale verantwoordelijken en
zonder sociale documenten die de Belgische inspectie zou kunnen controleren.
Ik verwacht toestanden zoals met de truckers. Onze politie houdt nu al geen
truckers met PL of SLO-nummerplaten meer tegen. Want er gebeurt toch niks
met de PV's. En ge kunt de politie-mensen geen ongelijk geven. Ze kunnen
er niks tegen beginnen. Ik vind dat tragisch. Want dan is men verwonderd
dat de mensen voor het Vlaams Blok stemmen. Waarom zouden politie-mensen
zich moe maken? Een Sloveens trucker heeft een Sloveens statuut, hij passeert
hier gewoon en niemand kan iets tegen hem doen.
Interim-werkers zijn nu al volop bezig in de bouwsector. En we gaan ze massaal
zien komen in de bewaking, de schoonmaak, de distributie. Want rekken vullen,
dat kan iedereen, daar hebt ge geen Vlaming voor nodig. Maar ook in "intellectuele
sectoren", in de koerierdiensten enzovoort, gaan we veel buitenlandse interim-arbeiders
krijgen.
Niets belet tenslotte een grote onderneming om een buitenlandse vestiging
te beginnen in een patronaal vriendelijk land en van daaruit de 25 lidstaten
te bewerken
Interim-arbeid gaat ons arbeidsstelsel op losse schroeven zetten. Hetzelfde
kan via schijnzelfstandigheid of detachering. De gewone gang van zaken tot
nu toe, ik bedoel normale migratie waarbij iemand hier komt wonen en een
arbeidsvergunning vraagt, die normale manier zullen we niet meer zien.
Vr. Waartoe kan de detachering leiden?
Carlos Polenus: Laat me eerst zeggen dat we ons in het begin in detachering
konden vinden. Bij voorbeeld: een Belg gaat twee weken voor zijn bedrijf
naar Polen, om daar onderhoud van een installatie te doen. Of omgekeerd.
Maar detachering is het paard van Troje geworden van de Europese commissie
om de diensten de facto te liberalizeren voor er een echte richtlijn is.
Nu is er al detachering toegelaten voor 5 jaar.
Het komt erop neer dat er RSZ wordt betaald in het thuisland. Voor het werkland
is er alleen een E101-formulier nodig. Maar zo'n formulier kunt ge bij manier
van spreken in elk café krijgen. Die landen zijn blij dat ze dat aan
hun mensen kunnen geven. De Belgische inspectie kan alleen zo'n E101 vragen.
Maar of de RSZ betaald is in het thuisland? of het minimumloon betaald is
in België? Daar mag de Belgische inspectie zich niet meer mee bezighouden.
Dat draait nu al allemaal kaduuk. Met Bolkestein zal het 200% kaduuk draaien.
Die wil alle Belgische hinderpalen in verband met detachering weg.
Bolkestein organiseert het zwartwerk. Kijk naar de zelfstandigen. Met de
nieuwe richtlijn worden alle beroepsattesten gelijkgesteld in de lidstaten.
Wat doet Polen dan als het 1000 werklozen wil laten vertrekken? Het geeft
die gewoon een attest van schilder en bij ons kunnen ze als schilder aan
de slag gaan. België moet ze als zelfstandige schilders aanvaarden,
zonder wekelijkse arbeidsduur etc.
Wij zeggen niet dat Oost-Europeanen niet mogen komen. Voor ons mogen ze komen,
zeker voor Knelpuntberoepen. Maar ze moeten hier aan dezelfde lonen
werken en met een deftige sociale zekerheid. Ons verzet tegen ongeremde vrijmaking
betekent ook niet dat wij onze welvaart willen afschermen. Integendeel. Wij
willen de kans aangrijpen om heel Europa, alle Europeanen deelgenoot te maken
van wat wij al bereikt hebben in landen als België. Of waarvoor wij
als vakbond bij ons nog aan het vechten zijn. In de eerste plaats: recht
op werk voor iedereen – en dat betekent in onze ogen een algemeen recht op
kwaliteitswerk. Elk van de 25 EU-landen moet daarvoor de nodige inspanningen
leveren.
Vr. Niet alle diensten vallen onder de richtlijn?
Carlos Polenus: Voor de openbare nutsdiensten, zoals electriciteit, gas,
water, is er grote onduidelijkheid. Er is al een richtlijn over telecommunicatie.
Er is er een over de banken. Maar er is géén kader-directieve
openbare diensten. Daarover staat er één regel in het ontwerp
van EU-grondwet. EU-commissaris Pascal Lamy heeft zopas gezegd dat die kader-directieve
over de openbare nutsdiensten er niet komt. Dat bevestigt onze vrees dat
die openbare nutsdiensten onder de Bolkestein-richtlijn gaan vallen. Dat
zal zeker het geval zijn wanneer de volgende Europese commissie, die in november
aantreedt, daarvoor géén sector-richtlijnen zou maken.
Bolkestein zelf zegt: àlle nutsbedrijven vallen onder de richtlijn.
Dat wil zeggen: woont ge een eind van de bebouwde kom, dan betaalt ge extra
voor het verschil tussen de hoofdkraan en uw thuiskraan. Mensen in dunbevolkte
gebieden, streken met minder verbruik, die krijgen een ander tarief. Volgens
mij leidt Bolkestein zelfs voor de Post tot dubbele tarieven. Zoals in Zuid-Afrika:
daar bestellen ze geen post in de township maar moet ge zelf aan de rand
van de township de brievenbus gaan leegmaken.
We krijgen dus liberalizering van de gezondheidszorg, van de nutsdiensten,
en van alle sociale zorgen voor mensen, zoals bij voorbeeld ouderenzorg aan
huis. Met deze richtlijn mag de Belgische overheid daarvoor geen aparte subsidie
meer geven aan de mutualiteiten. Daar moet van Bolkestein de ongebreidelde
concurrrentie kunnen heersen. Dat raakt direct aan de hele Vlaamse zorgverzekering.
Wij willen dan ook dat die sectoren buiten de Bolkestein-richtlijn worden
gehouden, namelijk de gezondheidszorg, alle nutsbedrijven en alle sociale
zorgen voor mensen. En dan heb ik nog niet gesproken over allerlei culturele
diensten die subsidies krijgen van de overheid zoals scoutskampen, de opera
en ga maar door.
Vr. Volgens Europees commissaris Bolkestein zet zijn richtlijn
de kroon op het werk van de Europese economische eenmaking?
Carlos Polenus: De Richtlijn valt samen met de uitbreiding van de Europese
Unie, die nu pas gebeurd is. De uitbreiding is héél slecht
voorbereid door de Europese instellingen. Vergelijk ze maar eens met de invoering
van de Euro, die technisch gedurende jaren is voorbereid, en waar er een
massale sensibiliseringscampagne is gevoerd. Dat is voor de toetreding van
de nieuwe lidstaten niet gebeurd. Dat betekent dat veel mensen van ginds
naar hier zullen komen om werk te zoeken.
Vr. Is dat niet overtrokken?
Carlos Polenus: Ik denk van niet. Deze uitbreiding komt 14-15 jaar na
de val van de Berlijnse muur. Maar noch op sociaal vlak noch op het vlak
van werk en loon heeft de Europese Unie de landen van Oost-Europa doen vooruitgaan.
Ten eerste. Aan de nieuwe lidstaten is geen enkel sociaal model aangeboden
als referentie. Vanuit de EU is geen sociale zekerheid opgelegd, integendeel,
er is geprivatizeerd, men wil er zo weinig mogelijk sociale zekerheid. Die
landen hebben de staatsbedrijven geprivatiseerd, de staat heeft er geen inkomen
meer. Die landen kunnen amper de pensioenen betalen. De bescherming tegen
werkloosheid is er zeer beperkt, soms tot maar 3 weken nadat je werkloos
werd. De medische verzorging is er slecht geworden. Er komen dus tien landen
bij de EU zonder sociaal vangnet.
Er is een tweede probleem. Het gemiddelde inkomen in de tien nieuwe lidstaten
bedraagt 30% van het gemiddelde inkomen in de oude lidstaten. Ze hebben er
ultra-liberale regeringen die het Amerikaanse model volgen. Ze heffen bijna
geen belastingen. Estland bvb. heeft een flat tax van 10% voor iedereen,
en ze hebben geen BTW. Dus is er geen geld om werklozen te betalen. Ze verwachten
alles van de EU. Er zijn ginds geen sector-CAO's. Hier en daar zijn er democratische
en strijdbare vakbonden, maar ze hebben nog geen grip op het beleid.
Dus je hebt die inkomenskloof, lage sociale bescherming, hoge werkloosheid.
Dat betekent dat de mensen elders werk gaan zoeken. Tegen die achtergrond
moet je de richtlijn zien.
Vr. Staat deze Europese vermarkting van de diensten op zich?
Carlos Polenus: Dit ontwerp van de Europese commissie loopt helemaal
parallel met de GATS (General Agreement Trade Services rc.): die wil
alle diensten omvatten, behalve de regeringen. Dus hele stukken van de overheid
kunnen geprivatizeerd worden. Bij voorbeeld de waterzuivering in Vlaanderen
is nu al puur privaat met Aquafin. Men wil van de 25 EU-lidstaten een vrijhandelszone
maken zonder sociale afspraken, door de sociale beschermingsregels van de
lidstaten te ondergraven.
Zit hier een geheime agenda achter? Ik vraag het me af. De EU-commissaris
voor Handel, Pascal Lamy, zal het hierna gemakkelijker krijgen in de Wereldhandelsorganisatie
om in te breken in de markten van andere economische blokken. Hij zal zeggen:
kijk eens hoe de Europese Unie de diensten heeft geliberalizeerd, jullie
moeten gelijkaardige toegevingen doen. Dus, in de EU worden de diensten geforceerd
geliberalizeerd, om nadien ook de GATS te doen opschuiven. Want de GATS-conferentie
van Cancun mag al mislukt zijn, maar dat proces ligt niet stil. Hebben ze
in de Europese commissie zo'n hink-stap-sprong voorzien? zijn ze zo perfide?
Of denk ik gewoon te ver door?
Vr. Waarom maakt u die veronderstelling?
Carlos Polenus: Vanwege de timing. In de VS zijn er presidentsverkiezingen.
De VS zullen ten vroegste standpunten over de WTO innemen na de ambtsaanvaarding
van de nieuwe president.
Tegen dan heeft de EU iets in handen, een besluit over de diensten, die toch
70% uitmaken van het Bruto Binnenlands Product. Nu voeren ze hier intern
de forcing, en als het lukt, breken ze andere markten open, dan gaan ze internationaal.
Dan gaan ze zeggen: wij doen het, waarom gij niet? Maar het Zuiden kan ook
een gelijke behandeling eisen in de EU. Veel IT-activiteit wordt nu ge-outsourced,
naar Bangalore in India. Als de liberalizering zo loopt, zal Bangalore dan
hier IT-business komen doen, maar met bradage-lonen.
De idee van Bolkestein is: dienstverleners moeten circuleren aan de lonen
en arbeidsvoorwaarden van hun vertrekland. Dat gaan ze in een tweede fase
veralgemenen via de GATS. Als dat gebeurt, zijn wij hier twee keer gezien.
Mijn moeilijkheid is dat veel mensen dat nog niet inzien. Als Renault-Vilvoorde
dichtgaat, weet ge hoe de situatie in elkaar zit, en hoe ge daarmee moet
omgaan. Voor dit dossier is dat veel moeilijker. Voor veel mensen is zo'n
richtlijn echt Science Fiction.
Vr. U hebt al gezegd dat een aantal sectoren uit de richtlijn moet?
Hebt u nog andere suggesties?
Carlos Polenus: Minister Frank Vandenbroucke heeft voorgesteld
om de sociale inspecties van de lidstaten te coördineren. Het spijt
me maar daarmee maakt hij zich belachelijk. Ik geef maar één
voorbeeld: Portugal, toch al een tijdje een lidstaat, heeft nog nooit één
detachering aan België gemeld. De Finse vakbonden zeggen mij over de
Baltische landen: de sociale inspectie staat nergens, ze is onbekwaam en
ze krijgt van de liberale regeringen geen geld. Dus daarmee kom je nergens.
Er is ook al gesuggereerd om een sociale Europol op te richten. Ik wil verwijzen
naar onze strijd tegen de koppelbazen in Limburg. Dat heeft gewerkt omdat
de eindgebruiker nu verantwoordelijk is voor het feit of er in eenn schakel
van de keten ergens een koppelbaas zit. Een andere suggestie: waarom geen
elektronische SZ-kaart? Als ze iedereen bank- en protonkaarten kunnen geven,
waarom dan geen SZ-kaart, die je altijd bij je draagt en waarop alle gegevens
staan.
Maar om zulke zaken te realiseren, heb je wel een sociale ruimte nodig in
Europa, en daarin is niet geïnvesteerd, er is geen enkele sociale harmonisatie.
Als Bolkestein één verdienste heeft, dan is het juist dat die
kwestie nu héél scherp is gesteld!