arch/ive/ief (2000 - 2005)

hansha's dossier MArc Dutroux
by Hans Harleman Wednesday, Mar. 31, 2004 at 5:45 PM
hansha@wxs.nl 06-22048050

Marc Dutroux is momenteel in Belgie een hot -item, in Nederland wordt dit proces op een enkel krantvullend verslag nauw3elijks meer gevolgd of er moet weer een opschudding plaatsvinden, mij is verzocht als buitenstaander door een Belgisch blad een serie over dit proces te tekenen die ook kindvriendelijk is

hansha's dossier MAr...
ah2004.0309.32.hans_harleman.jpg, image/jpeg, 800x535

‘Verloedering van de maatschappij dóet me wat‘

11 MAART 2004
TWELLO - Sinds een jaar of drie tekent Hans Harleman geregeld cartoons. Maar de creativiteit zit er al van jongs af aan in. Verschillende bladen publiceren zijn cartoons en ook via het internet is zijn werk te volgen.
Het liefst zou de Twellonaar fulltime aan de slag gaan met zijn uit de hand gelopen hobby. Onder de naam Hansha - wat in het Japans ‘spiegeling‘ betekent - laat hij graag zijn eigen blik op de wereld en nieuwsgebeurtenissen zien.

In de ene hand een sigaret, in de andere een pen. Zo werkt Harleman op de keukentafel aan zijn nieuwe cartoon voor een plaatselijk blad. De prent gaat over de boekenweek; daarvoor wordt boekhandel Oonk in Twello nauwkeurig nagetekend van een foto. ‘Ik weet nog niet precies welke tekst er bijkomt. Dat komt zo opborrelen terwijl ik ermee bezig ben‘, zegt Harleman terwijl hij het potloodlijntje met een zwarte pen overtrekt.

STREEKGEBONDEN

‘Toevallig wordt dit een heel streekgebonden plaat. Vaak teken ik ook heel algemeen over actualiteiten. Zulke cartoons kunnen dan bijvoorbeeld zowel in het Woerdens Nieuwsblad als in De Koerier in Beuningen. Op dit moment ben ik bijvoorbeeld ook bezig met een serie over Dutroux. De Belgische internetkrant ‘t Scheldt heeft mij hiervoor gevraagd.‘

Bijna al het werk van Harleman gaat over zaken die in het nieuws zijn. ‘Ik lees ‘s ochtends wat er allemaal is gebeurd. Met datgene dat me raakt ga ik aan de slag. Vaak heeft het te maken met normen en waarden. De verloedering van de maatschappij dóet me wat.‘

Hij hanteert ook zo zijn eigen maatstaven in zijn werk. Het werk mag bijvoorbeeld niet racistisch of seksistisch zijn. Hoewel er een enkele keer wel een cartoon wordt geweigerd door een opdrachtgever, heeft hij nog nooit echt boze reacties van lezers gehad. ‘Ik krijg wel e-mail van mensen die het verkeerd vinden dat ik aandacht schenk aan Dutroux, omdat die man al die aandacht gewoon niet waard is. Maar wat er allemaal gebeurt rondom het proces is natuurlijk van de zotte. Dus daar wil ik dan wel iets van maken.‘

Bij de Dutroux-tekeningen vond Harleman het lastig om goed beeldmateriaal te krijgen. Dat heeft hij wel nodig, omdat hij van een realistische tekenstijl houdt.

SUBLIEM

‘De tekeningen van Peter van Straaten en Will Eysner's zijn echt subliem. Ze gaan over dingen die gebeuren in het dagelijkse leven. Ik wil het net zo doen. Ik probeer met één plaatje met een korte tekst erbij iets te zeggen tegen de lezer. Daarvoor gebruik ik dan een vast figuurtje dat altijd weer terugkomt.‘

Het poppetje met stekels vertoont opvallende gelijkenis met Harleman zelf. Op sommige platen is ‘Hansha‘ centraal in de tekening geplaatst, in andere gevallen kijkt hij vanuit een hoekje de lezer aan.

Harleman heeft zich het vak zelf eigen gemaakt. ‘Aan de ene kant vind ik het wel jammer dat ik nooit les heb gehad in techniek of zo. Dat heb ik allemaal zelf moeten uitvinden. Maar aan de andere kant ben ik er blij om dat ik niet word beperkt door allerlei regeltjes die ik me zou hebben moeten aanleren. Zo heb ik helemaal mijn eigen stijl kunnen ontwikkelen.‘

Harlemans cartoons ‘Hansha‘s World‘ zijn te vinden op http://www.hansha.com/ en het dossier over Dutroux op http://home01.wxs.nl/~hansha.