arch/ive/ief (2000 - 2005)

{Digitales 2004} CandidaTV : reality fiction
by lize Thursday, Jan. 22, 2004 at 4:22 PM

Voor de derde keer worden in het Brusselse ICT-opleidingscentrum Interface3 Digitale Ontmoetingsdagen georganiseerd. In een hele reeks workshops en fora ontmoeten vrouwelijke informaticacursisten, activisten, artiesten en academici elkaar rond het onderwerp ‘vrouwen en nieuwe technologie’. Vooral de Italiaanse meisjes van CandidaTV lopen met hun straattelevisieproject erg in de kijker en hun videoworkshops worden druk bijgewoond.

Veel volk gisteren op de presentatie van CandidaTV in het Amazone conferentiecentrum. Aan de hand van een reeks clips vertelden Agnese en Cristina de geschiedenis van CandidaTV, een televisiestation uit Rome, volledig in eigen beheer. CandidaTV is gegroeid uit een groep mensen die elkaar ontmoetten in Forte Prenestina, een kraakpand in de Romeinse arbeiderswijk ‘Centocelle’, dat al jaren sociale en culturele activiteiten organiseert.

Mensen uit de wereld van communicatie (vrije radio, underground magazines, net art, hackers,..) besloten om samen met enkele acteurs en actrices van het straattheater een videoproject te starten dat mensen zou aanzetten om zelf televisie te maken. In het begin werden de videobijdragen van het publiek enkel vertoond op festivals, maar eind 1999 besloot CandidaTV de muren van het Forte Prenestina achter zich te laten en huurden ze een kleine montagestudio in de naburige romeinse wijk ‘Pigneto’.

CandidaTV sloot een akkoord met een plaatselijke commercieel TV station en kreeg één uur zendtijd op zaterdagmiddag. Het akkoord was gebaseerd op een wederzijdse behoefte: CandidaTV wou de woonkamers binnendringen en het commercieel TV station had nood aan inhoud om het gat te vullen tussen de vele uren publiciteit. Het akkoord was echter niet commercieel want CandidaTV betaalde niks voor de zendtijd, maar werd ook niet betaald voor het leveren van een programma. Het commerciële tv-station liet de inhoud van het Candidaprogramma ongewijzigd en de wekelijkse Candidashow werd in Rome heel snel een begrip. Vooral de rubriek ‘repressie’, waarin vrienden en familie opgenomen videogroetjes konden overmaken aan de gedetineerden van de Rebbibia gevangenis kende een groot succes.

Het Digitales publiek genoot van de humoristische en spottende stijl van de Candidaclipjes die ze tijdens de presentatie te zien kregen. De generiek van Candida staat helemaal in het kader van de slogan ‘reclaim the media’, en roept de mensen op hun televisie uit te zetten en geen consumenten maar producenten van televisie te worden. Steeds terugkerend in het introductieclipje is de link tussen een camera en een pistool, de camera als een wapen tegen de om zich heen grijpende televisiemacht van Berlusconi. Hilarisch was de persiflage op de ‘dankjewel’ campagne van Berlusconi, die in het voetspoor van president Bush de italianen maandenlang terroriseerde met een overheidspot die de italianen moest aanzetten nog meer te consumeren. De ‘grazie’s’ van de winkeliers wordt in de Candidaspot vervangen door ‘grazie’s’ van buurtbewoners die een jongen bedanken die in hun straat een eigen televisieantenne komt installeren.

Agnese vertelde dat Candida uitgaat van de hackersfilosofie die zich de technologie terug willen eigenmaken om die te gebruiken voor een ander dan comercieel of militair doel. Een volgend clipje liet zien hoe Candida deze filosofie ook omzet in de praktijk: met wegwerpmateriaal wordt een tv-antenne gebouwd en wordt een heuse tv-studio opgezet. Candida gaat in de lucht door het ‘hacken’ van de ‘schaduw’ van bepaalde televisiefrequenties: frequenties die toegewezen zijn aan andere zenders, maar in bepaalde zones niet worden gebruikt. Zonder de toegewezen zender te storen kan Candida dan uitzenden in een straal van ongeveer 1 km.

Cristina: “Het infiltreren van de mainstream media gaat voor ons samen met het verlenen van toegang tot communicatietechnonolgie en de uitbouw van een informatienetwerk van onderuit. De afgelopen twee jaar gaven we in Rome workshops aan jongens en meisjes uit de arbeiderswijken. We toonden hen hoe je een camera en een montageprogramma gebruikt en hoe je zelf je eigen TV-station maakt. We doopten dit project straattelevisie : het kleine zusje dat de plekken bereikt waar ‘big brother’’ niet aankan, omdat hij te groot is.”

Volgens Agnese introduceert Candida ook een nieuw genre in het televisielandschap: ‘reality fiction’ : “Het documentaire genre wil de realiteit op een betrouwbare manier weergeven. Volgens ons is het onmogelijk de realiteit te tonen zonder die te veranderen en dus introduceerden we het genre ‘reality fiction’ – het voorstellen van een ander mogelijke realiteit, net zoals in de ‘science fiction’. Ons verlangen om het denkbeeld van het ondergrondse gestalte te geven en te ontsnappen aan het dominante culturele paradigma bracht ons tot het weergeven van verborgen verhalen en contra-hallucinaties op een groot straatscherm.”

Forum
Reality Fiction : Wensbeelden van de Realiteit - Candida TV (Rome, Italy)

Workshop Video [1
Het gebruik van de digitale videocamera : eerste ingrediënt van het recept voor huishoudtelevisie - CandidaTV & New Global Vision

Workshop Video [2]
Montage en compressie : tweede ingrediënt van het recept voor huishoudtelevisie CandidaTV & New Global Vision