arch/ive/ief (2000 - 2005)

Spoormannen weigeren opsplisting NMBS
by syndicale website Monday December 22, 2003 at 01:34 PM
syndicale.website@pandora.be none none

De spoormannen van ABVV en ACV hebben de opsplitsing van de NMBS van de hand gewezen. Ze hebben hun vakbondsleiding de opdracht gegeven een actieprogramma te starten als de regering niet inbindt. De opsplitsing is een dictaat van Europa. De spoormannen gaan Europa te lijf, net zoals de dokwerkers dat deden en... die strijd wonnen.

Het ACOD - spoor had een congres samengeroepen en het ACV een nationale vakbondsraad. Op de dagorde stond telkens de discussie over de herstructurering van de NMBS. De regering wil de spoorwegmaatschappij in twee stukken kappen: een maatschappij met ongeveer 17.000 personeelsleden die instaan voor het beheer en het onderhoud van de spoorweginfrastructuur en een tweede maatschappij met ongeveer 20.000 personeelsleden die instaan voor het vervoer zelf.

Ter voorbereiding van het nationaal congres had de socialistische ACOD een tekst verspreid in de regio's. Overal werd het voornemen van de regering op een absoluut njet onthaald. De vakbondsmilitanten ondersteunen dat njet met een heleboel argumenten. We zetten ze op een rij.

Geen tweede Sabena.

Delegees zeggen: "Op de luchthaven hebben ze Sabena (de vliegtuigen) afgescheiden van Biac (de pistes en de controletoren). Ze hebben Sabena aan Swiss Air verkocht. En kijk wat ervan gekomen is. Gaan ze bij ons een stuk van de NMBS aan Deutsche Bahn verkopen?"

De splitsing zal ons verzwakken.

Een delegee: "Als ze ons opgesplitst hebben, kunnen ze gemakkelijker aan de werkomstandigheden of aan ons loon prutsen." Iemand anders: "Grote baas Vinck heeft gezegd dat er 10.000 man buiten moeten. Dat zal dan natuurlijk veel gemakkelijker gaan." Weer iemand anders: "De splitsing is een aanval op de vakbond. De regering wil onze eenheid kapot maken." Nog iemand anders: "De splitsing zal ons opzadelen met twee statuten en twee paritaire commissie's."

De splitsing brengt onze jobs in gevaar.

Een delegee: "De splitsing is heel gevaarlijk, bijvoorbeeld voor de mensen in de Ateliers. De NMBS zal niet meer beroep doen op de Ateliers maar op privé-firma's voor het onderhoud."

De veiligheid is in gevaar.

Een delegee: "De liberalisering brengt de veiligheid in gevaar. Bij de privé-maatschappij DLC die het containervervoer naar Duitsland voor zijn rekening neemt, moeten de machinisten nu al de veiligheidscontroles doen."

Wat te doen? Het voorbeeld van de dokwerkers.

Een delegee: "Europa heeft het statuut van de dokwerkers willen kapot maken door ook niet-havenarbeiders in te schakelen voor het laden en lossen van schepen. De dokwerkers hebben dat besluit kunnen tegenhouden. Wij moeten hetzelfde doen." Iemand anders: "De dokwerkers tonen dat Europa te verslaan is. We moeten ons niet laten intimideren." Actieplan
tegen midden januari?
Het ACOD-congres keurde een resolutie goed waarin het nationaal secretariaat het mandaat krijgt "een breed actieprogramma op te zetten als de regering onze waarschuwingen in de wind slaat." Een minderheid stemde tegen de resolutie. Niet omdat ze tegen acties is maar omdat de resolutie weliswaar de structuurhervorming van de NMBS categoriek verwerpt maar toch een deur openlaat. De resolutie laat verstaan dat de hervorming toch aanvaard zal worden als er garanties gegeven worden dat er niet geraakt wordt aan het statuut, het behoud van één paritaire commissie, enz. Een resolutie zonder als' en en indien' s zou natuurlijk beter geweest zijn. Het buitengewoon congres van de ACOD besliste tenslotte een congres samen te roepen zodra de concrete modaliteiten van de hervorming gekend zijn. De regering heeft dus zeker haar slag nog niet gewonnen.

Bij de militanten van het ACV klonk dezelfde klok. De meerderheid van de gewesten kant zich radicaal tegen een opsplitsing van de NMBS. De nationale vakbondsraad is duidelijk: de leiding van ACV - spoor krijgt niet langer een mandaat om te onderhandelen zolang er geen zekerheid is geboden door de nationale regering en Europa dat de eenheid van de NMBS ook in de toekomst bewaard blijft. De nationale vakbondsraad eist verder dat er geen enkele verandering aan de arbeidsreglementering komt zonder voorafgaande raadpleging van de militanten

De nationale vakbondsraad wil een campagne beginnen om de spoorwerkers te informeren over wat er allemaal op het spel staat mocht er een splitsing komen.

De raad stelt ook vast dat de liberaliseringpolitiek, vooruit gestuwd door de Europese Unie tot nu toe niks heeft bijgedragen om meer vervoer van de weg naar het spoor te krijgen. De toestand in andere landen bewijst dat door opsplitsing van exploitatie en infrastructuur het spoorvervoer en de dienstverlening aan de bevolking er merkelijk is op achteruitgegaan.

De raad wil dat er werk gemaakt wordt van een actieprogramma. Alle spontane acties zullen erkend worden. ACV - Spoor houdt zich klaar om tegen midden januari acties te organiseren. Tenslotte eist de meerderheid van de gewesten dat de éénheid van actie tussen alle spoormannen behouden blijft. Geen verdeeldheid tussen vakbonden, geen verdeeldheid tussen Franstaligen en Nederlandstaligen.

David Parra en Tony Pirard
17-12-2003