Jan Buelens, specialist arbeidsrecht en de ontslagcriteria van Ford Genk by syndicale website Wednesday December 17, 2003 at 07:29 PM |
syndicale.website@pandora.be none none |
Het Genkse automobielbedrijf Ford wil bij de geplande herstructurering
een aantal nieuwe ontslagcriteria hanteren. Wie in het verleden
geschorst werd, schriftelijke of mondelinge vermaningen kreeg of ziek
was, krijgt strafpunten en komt op de lijst om ontslagen te worden. “Is
dat wettelijk”, vragen de arbeiders zich af? We vroegen het aan
advocaat Jan Buelens, specialist arbeidsrecht van het Progress Lawyers
Network.
door Belgin Ozgünes
Wie heeft die ontslagcriteria
opgesteld?
Jan Buelens. In de nieuwe C.A.O. van 4
december worden de criteria zelf niet opgesomd. Artikel 6 bepaalt enkel
dat “het aanduiden van hen die in aanmerking komen voor gedwongen
ontslag zal gebeuren op basis van objectieve criteria”. Ford heeft de
criteria dus eenzijdig vastgelegd, na het afsluiten van de C.A.O.
Dat mag, mits de ondernemingsraad die
ontslagcriteria onderzoekt, zoals de Bedrijfsorganisatiewet oplegt (in
art. 15). Maar wat die onderzoeksplicht van de ondernemingsraad precies
omvat, is niet erg duidelijk. In elk geval heeft de ondernemingsraad
geen beslissingsbevoegdheid en kan de werkgever wellicht vrij eenvoudig
aantonen dat hij die plicht respecteerde. Er is ook nergens een sanctie
bepaald als de onderzoeksplicht niet wordt nageleefd.
Zijn de ontslagcriteria die Ford
invoerde dan wel wettelijk?
Jan Buelens. Voor twee criteria is er
een fundamenteel probleem. Enerzijds het herhaaldelijk ziek zijn en
anderzijds het feit dat als er niet voldoende mensen met strafpunten
zijn, de werknemers met de minste anciënniteit ontslagen worden.
Beide criteria lijken in strijd met de
antidiscriminatiewet, die van kracht is sinds 27 maart 2003. Die wet
zegt dat er geen verschil in behandeling mag doorgevoerd worden op
basis van je huidige of toekomstige gezondheidstoestand of je leeftijd.
Er mag wel een verschil in behandeling zijn als het absoluut
noodzakelijk is dat je altijd gezond bent of een bepaalde leeftijd hebt
om een bepaalde job te doen. Maar ik meen dat Ford die uitzondering in
dit geval niet kan inroepen.
Wat kunnen de werknemers hiertegen
doen?
Jan Buelens. Werknemers die gediscrimineerd
worden, hebben drie proceduremogelijkheden:
• Ze kunnen een soort kortgeding starten voor de Arbeidsrechtbank. De
voorzitter van de Arbeidsrechtbank kan dan bevelen dat het
discriminerend criterium (ziekte, leeftijd) niet mag gebruikt worden
bij het ontslag. Zo’n procedure heeft uiteraard enkel zin voor de
eerste ontslagen op basis van die criteria plaatsvinden.
• Werknemers kunnen ook klacht indienen, bij de werkgever, als er een
procedure voor bestaat, of bij de Sociale Inspectie. Wie zo’n klacht
indient, mag de eerste twaalf maand niet ontslagen worden (tenzij om
redenen die niets met de klacht te maken hebben).
Als werknemers dan toch ontslagen worden
en de heropname vragen (verplicht per aangetekende brief binnen de 30
dagen na het ontslag!), dan moet Ford dat inwilligen of hen een
vergoeding betalen van minstens zes maanden loon. Ford moet niemand
heropnemen of betalen als hij aantoont dat hij de werknemers ontslagen
heeft om redenen die niets met de klacht te maken hebben of als hij
niet discrimineerde.
Wie geen klacht indient, kan hoogstens
een procedure tegen “willekeurig ontslag” aanvatten, maar dat is zeer
moeilijk haalbaar.
• Werknemers kunnen ook een strafklacht indienen bij het parket of bij
de onderzoeksrechter. De wet legt immers straffen op voor al wie de wet
overtreedt. Maar die procedure kan lang aanslepen en je hebt er minder
vat op dan bij de Arbeidsrechtbank. Het is de Raadkamer die in dat
geval moet beslissen of Ford of bepaalde bestuurders gestraft moeten
worden.
Als bepaalde werknemers, of beter nog
samen met de vakbond(en), een procedure starten, zal meteen duidelijk
worden of de antidiscriminatiewet nu echt de bijkomende bescherming
biedt, zoals was beloofd.
Wie meer informatie wil, kan
rechtstreeks contact opnemen op met mr. J. Buelens (p/a Sint-Jansplein,
2060 Antwerpen – T 03/233 87 48 F 03/231 77 19 -
jan.buelens@progresslaw.net )