arch/ive/ief (2000 - 2005)

Nieuwsbrief VATUV
by Danny Bonte Friday April 18, 2003 at 09:56 PM
d.bonte@pi.be 03/2958755 Violetstraat 30 2060 Antwerpen 6

De Verenigde Actiegroepen Tegen de Uitbreiding van het Vliegveld te Deurne (VATUV) hebben vandaag op 10.000 exemplaren de driemaandelijkse nieuwsbrief verspreid in Antwerpen, Deurne, Borgerhout, Mortsel, Berchem…

De Nieuwsbrief bevat volgende items:
* vliegveld Deurne schaadt de gezondheid
* Tunnel als dekmantel voor industriezone
* Vliegende macho's boven woonwijken nog niet gebannen
* Standpunten politieke partijen inzake vliegveld Deurne (zie hieronder)

Standpunten politieke partijen inzake vliegveld Deurne

Agalev
Agalev wil het vliegveld van Deurne vervangen door een park, met een beperkte KMO-zone (het huidige inkomgebouw), een grote poel, een sporthal, een ruime speeltuin met zwembad, een horecavestiging en groene weiden. Als voornaamste argument verwijst zij naar de Thalys, de hst en een rechtstreekse spoorlijn tussen Antwerpen en Zaventem.

CD&V
Onder impuls van Marc Van Peel is de CD&V voorstander van een zakenluchthaven in Antwerpen. Bovendien telt na de overstap van Jo-han Sauwens (ex-VU), die als minister de klassering van fort 3 steeds heeft tegengehouden, een hardliner in haar rangen. Ze luisteren zelfs niet naar lokale mandatarissen zoals de burgemeester van Borsbeek.

Liberaal Appél
Tekenend voor Beysen is dat hij op 22 mei 1994 een motie van het Vlaams Blok heeft goedgekeurd voor de verlenging van de startbaan. In het dossier Deurne pleit hij resoluut voor de uitbouw van de luchthaven. De omwonenden hebben geen rechten?

N-VA
Op 19 juli 2002 hield de N-VA een actie voor het behoud van het vliegveld door symbolisch zelf een greppel langs de Krijgsbaan te graven. Voor de N-VA moet de tunnel er komen.

Resist
De P.V.D.A. heeft zich steeds uitgesproken tegen een verlenging van de startbaan omdat dit slechts ten goede komt aan de belangen van een economische elite.

SP.a - Spirit
Enerzijds stemde zij op haar laatste congres een tekst goed waarin de vluchten van minder dan 500 km moeten worden vervangen door de trein. Anderzijds blijft de SP.a bij monde van Robert Voorhamme pleiten voor een zakenluchthaven in Antwerpen, maar moeten de sportvliegtuigen worden gebannen, nadat de crash van 23 augustus 2002 voor de nodige commotie zorgde. In feite houdt de SP.a de consequente houding van Lode Hancké, die voor de sluiting van het vliegveld was, niet aan. Het standpunt van de SP.a getuigt eerder van op-portunisme. Van Grembergen (Spirit) heeft wel het fort geklasseerd.

Vlaams Blok
Uit tussenkomsten in het Vlaams parlement en uit het boek "Wat het Vlaams Blok verzwijgt" van Marc Spruyt blijkt dat het Vlaams Blok voor de uitbouw van grote infrastructuurwerken in Vlaanderen pleit. Het Vlaams Blok ontpopt zich daarbij tot wegbereider van het privé-kapitaal. Hierbij worden doel en middel door elkaar gehaald. Philippe Dewinter is voor privatisering als er uitzicht is op een uitbreiding en rendabele uitbating.

VLD
In de Vlaamse regering hebben de Minister-president Patrick Dewael, met als kabinetsmedewerker, Michel Top (tevens piloot) en minister van ruimtelijke ordening Dirk Van Mechelen zich ingezet om vooral de belangen te verdedigen van het VEV, de Hoge Raad voor Diamant met als voorzitter Peter Meeus (VLD) en Kamer van Koophandel en Nijverheid Antwerpen-Waasland. De VLD wil van de luchthaventerreinen een KMO-zone maken. Binnen het kabinet van Van Mechelen denkt men wel aan een alternatieve locatie van het vliegveld.

Wilt u wantoestanden zoals in Oostende met daarenboven meer sportvliegerij, stem dan voor Vlaams Blok, Liberaal Appél, N-VA, VLD, of CD&V,
tenzij u uw gezondheid en een betere leefkwaliteit de doorslag geeft,
dan stemt u best voor Agalev of Resist.

Thuispagina: http://www.vatuv.be/
Contact: eric.soenen@skynet.be