Een kennismaking met Maria en de Sabeniens by EPO (posted by mara) Monday April 14, 2003 at 12:46 PM |
Een kennismaking met Maria en de Sabeniens. Uittreksels uit het boek: "Ik beschuldig... in naam van de Sabeniens"
Een kennismaking met Maria en de Sabeniens
'Voor de mama die het voorbije jaar zo hard gewerkt heeft.' Dat stond op enkele
tekeningen aan het prikbord in haar keuken. Het viel ons onmiddellijk op, die
dag in november dat we met Maria Vindevoghel kennis maakten. Een boekje over
haar en de Sabeniens zouden we gaan maken. Blonde, hese Maria met de megafoon.
Arbeidster, syndicaliste, militante, mama, echtgenote, vriendin van velen. Haar
gsm altijd binnen handbereik. Elk gesprek dat we hadden, werd onderbroken. Door
telefoons: een ex-collega die een kindje kreeg, iemand met een vraag over uitbetalingen,
mensen die haar zeggen hoe goed ze de laatste actie aan het parlement wel vonden.
'Doordoen hé, Maria'. Door haar dochters: verhalen over school, een koortsblaas.
Het gaf niet. Integendeel. Het typeert haar. Het is haar kracht.
Afspreken was niet altijd makkelijk. Zoveel vergaderingen en comités,
werken in ploegen, de kinderen. En daar tussendoor: interviews voor een boek.
En dan dachten wij dat we het druk hadden. 'Hoe doet ze het? Hoe houdt ze het
vol?' vroegen we ons meermaals af. Dat werd rap duidelijk. Voor ons zat iemand
die het onrecht niet verdragen kan. Iemand die de mensen rond haar nodig heeft
zoals die haar nodig hebben. Iemand die gesteund wordt en zelf op mensen kan
steunen. Bij Sabena én daarbuiten.
Alle Sabeniens die we interviewden, spraken over haar. Georges zei: 'Ze vecht
voor de Sabeniens die hun werk kwijt zijn. Dat is zeldzaam in België en
op wereldvlak. Er zijn maar heel weinig dergelijke mensen'. Of Nicolas: 'Ik
zie er maar één die de zaken echt aangepakt heeft en dat is Maria.
Ook na haar heropname gaat ze door zoals voorheen en zelfs nog actiever. Anderen
waren na hun heropname wellicht opgehouden. Maar zij zet haar strijd voort.
Formidabel.' Als we banaal opmerken dat de straat waar ze woont, hartje Molenbeek,
er erbarmelijk bijligt, vertelt ze ons van een petitieactie die ze ooit organiseerde
met de mensen van de buurt. Als de migrantenkinderen uit de nabijgelegen school
rond 16 uur op de stoep postvatten, vertelt ze over haar tussenkomst voor werk
en onderwijs bij een gelegenheidsbezoek van Vande Lanotte aan de buurt. Het
leverde haar de titel 'delegee van de wijk' op. Dát is blonde, hese Maria
met de megafoon. Er waren ook twijfels. 'Het was moeilijk, het was knokken',
zegt ze ons meermaals. 'Hoe moest ik het aanpakken?' En er was verdriet, frustratie,
colère. De geladen stilte na het bekijken van een tv-reportage over de
weduwe van Michel Rongé, de copiloot van de laatste Sabena-vlucht die
zich van het leven benam. De verbeten trek om haar mond als ze het over de problemen
van zovele Sabeniens heeft. De migraine na haar bezoek aan het parlement voor
het debat over het Sabena-onderzoeksrapport. Dàt is blonde, hese Maria
met de megafoon.
Wij leerden veel van haar. Over de dagelijkse realiteit van de uitbuiting. Over
het misprijzen van zovele politici voor het lot van gewone mensen. Over wat
het betekent je job te verliezen. Over de échte inhoud van 'ten dienste
van de mensen'. Over niet op je kop laten zitten. Alleen al door het maken van
dit boek hebben we haar strijd en die van de Sabeniens een beetje tot de onze
gemaakt. Het zou mooi zijn als u alleen al door het lezen van dit boek hun strijd
ook een beetje tot de uwe kon maken.
* * *
Uittreksel uit hoofdstuk 2: De aanpak van het failliet
Het doek valt
Maandag 5 november. Sociaal bemiddelaar Roger Van Heule, vakbonden, regering
en Sabena-directie praten over een akkoord omtrent het ontslag van duizenden
werknemers. Dinsdag 6 november. Verhofstadt en Daems ontvangen vakbonden en
pilotenvereniging in de Wetstraat. Het laatste Sabena-vliegtuig vertrekt vanuit
Zaventem. Die avond valt er een beslissing op de Raad van Bestuur. Het is zover.
Sabena vraagt het faillissement aan. De directie deelt een blauwe brief uit
aan de Sabeniens op de luchthaven met de mededeling dat ze hun werk kwijt zijn.
Voorzitter Fred Chaffart houdt een laatste persconferentie: 'Zeer tot mijn spijt
heeft de Raad van Bestuur van nv Sabena zoals vereist door het gerecht, zich
vandaag verplicht bevonden aan de rechtbank de opheffing van het concordaat
te vragen en de boeken neer te leggen. Dit betekent dat de rechtbank meer dan
waarschijnlijk de maatschappij snel failliet zal verklaren.' Aan de duizenden
Sabeniens zegt hij enkel: 'Ik weet hoe hard dit voor jullie, Sabena-mensen,
allemaal is. Toch vraag ik jullie om morgen thuis te blijven en te wachten op
meer informatie. Het heeft geen zin om naar de luchthaven te komen.' (Sciot,
p.198-199)
7 november 2001. De rechtbank spreekt het failliet uit. Het doek is gevallen
over Sabena. De luchthavenbadge van duizenden werknemers wordt onmiddellijk
gedeactiveerd. Alleen de vliegtuigen van Sobelair en DAT kunnen nog de lucht
in. Iets voor de middag landt de laatste Sabenavlucht op Zaventem. Een eresaluut
en een menselijke ketting rond het vliegtuig. Tranen. Woede en verdriet. Verdriet
en woede. Voor de afdelingen Technics, Cleaning, Groundhandling, Cargo, Catering,
Informatica en Hotels worden overnemers gezocht. Sabena is niet meer. Sabena
is te koop.
Het ongenoegen is groot. Voor vele Sabeniens komt het faillissement als een
donderslag bij heldere hemel. Hoewel. De vooruitzichten waren al geruime tijd
niet goed, dat wist iedereen. De problemen waren zichtbaar geworden. En toch.
Velen waren tot het laatste ogenblik blijven hopen. Het ging immers om Sabena,
hun bedrijf, de Belgische nationale luchtvaartmaatschappij in het hart van Europa.
Georges Tharrouniatis
In 2000 begon ik te voelen dat het slecht ging. In 2000 begonnen de vakbonden
ons te zeggen: pas op jongens, want als de directie zegt meer productiviteit,
de lonen bevriezen, enz., dan is dat niet zomaar maar om de tewerkstelling te
vrijwaren. Als de vakbond zo begint, dan is er iets niet pluis. Maar zelfs de
vakbond wist er het fijne niet van en dacht niet aan een failliet. Omdat Sabena
van de staat was, was het volgens ons onaantastbaar. Sabena bestond al bijna
80 jaar, er kon nog wel 80 jaar bij. De staat is de staat. We voelden dat het
slecht ging, dat is nogal duidelijk, vooral met wat we allemaal van de delegees
hoorden. Die zeiden ons: 'Klaag maar niet te veel, werk, anders zou het wel
eens slecht kunnen aflopen.' Er waren problemen, maar nooit of nooit dacht ik
aan een failliet. Ik ben misschien naïef of dom, weet ik veel, maar het
kwam nooit bij me op. Zelfs de dag van het failliet geloofde ik het niet.
Jozef Vandeput
Ik had nooit verwacht dat het tot een faillissement zou komen. Ik dacht dat
er terug zou bespaard worden, zoals in het verleden. Want voortdurend was er
sprake van inleveren, aan uw centen zitten, meer presteren. We werden daarop
voorbereid, je hoort en ziet dat aankomen. Dat ja, maar toch niet het failliet.
En dan zeker niet op deze manier. Want het failliet van Sabena, dat is witteboord-criminaliteit,
een georchestreerd faillissement. Niet meer of niet minder. Maar dan leggen
ze de boeken neer, in een mum van tijd wordt dat allemaal beslist. Ik had dat
totaal maar dan ook totaal niet verwacht. Je kan van vier autobanden vijf banden
maken als je wil, de wielen zullen kleiner zijn, maar het kan. Je kan niet zeggen
dat je de banden wegneemt en dat je toch moet rijden. Dit is hetzelfde. Een
failliet, terwijl we weten dat er zoveel mogelijkheden waren. Ik heb geen tekens
gezien van een nakend faillissement. Moest je mij vlak ervoor gezegd hebben:
zoek ander werk want dat kan hier sluiten, wel dan had ik je niet geloofd. Misschien
wou ik het ook niet geloven. Sabena failliet, dat was voor mij onmogelijk, dat
kon niet. Ik had dat nooit gedacht, nooit, nooit, nooit, nooit, nooit.
Jeanne Delahaye
We voelden het aankomen. Maar toch bleven we geloven dat er voor een maatschappij
die al 75 jaar bestond op het laatste nippertje een mirakel zou gebeuren.
Alain Bacci
Ik voelde het failliet al een jaar aankomen. Ze zeiden zelfs tegen mij: 'Je
bent gek, Sabena, dat is een instituut, dat is het paradepaardje van België...'
Ik zei: 'Klopt, en was Pan Am of TWA dat niet soms?' Zij hadden evenveel vliegtuigen
als wij personeel. En waar zijn ze naartoe? Ook weg. Ik zei: 'Wacht maar, we
worden verslonden.' En wat blijkt: ik had mij vergist van maand, ik had dat
gezegd in oktober en in november was het liedje uit.
Patricia Drabs
Rond 1999-2000 dacht ik: 'Waar gaat dat naartoe?' Ik kreeg zelfs een depressie.
Ik was toen nog getrouwd, ik zei tegen mijn man: 'Je zal zien, over twee jaar
is het gedaan.' Het ging van herstructurering naar herstructurering, het zag
er niet goed uit. En het was nooit in ons voordeel. We moesten harder werken,
we hadden al drie of vier financiële herstructureringen moeten slikken,
met 17% loonsverlaging, enzovoort. En als we een nieuwe loonsverlaging weigerden,
beknibbelden ze op onze rusttijden en op onze vakantiedagen. Als je zoiets elke
drie of vier jaar meemaakt, word je toch ongerust.
Psychologisch was ik erop voorbereid. Ik dacht al lang dat we op een failliet
afstevenden. Ik was niet meer in de lucht. Begin november was ik met anciënniteitsverlof
en ik had nog een hoop vakantiedagen tegoed. In augustus had ik gezegd, in september
- oktober neem ik alles op en dat viel net voor het faillissement. In oktober
heb ik bijna niet gevlogen, slechts twee of drie vluchten. We zagen het aankomen.
Aan boord ontbrak van alles. We zagen de stocks slinken. We hadden maar het
strikte minimum. Er waren geen servetten meer, geen zout. We ondervonden dat
we niet meer bevoorraad werden. Vooral de laatste maand was dat opvallend.
Het failliet vloeide logisch voort uit de gebeurtenissen. Eerst ging AOM failliet,
in juli Air Liberté, City Bird. Dan was er het Astoria-akkoord, dat onduidelijk
was want opnieuw liet men de Zwitsers hun gang gaan. Ze moesten de compensaties
die de Belgische staat geëist had niet betalen. En daarna gingen ze zelf
failliet. Ik ben er zeker van dat Swissair het akkoord dat enkele maanden voordien
met de Belgische staat ondertekend was, niet kon betalen. Dus verkozen ze maar
zelf failliet te gaan om de schuldeisers niet te moeten betalen. De Belgische
staat was ook een federale, geregionaliseerde staat geworden. Men verkoos de
nationale maatschappij te liquideren.
Nicolas Michel
We gingen de dieperik in. Al weken waren er bijna geen passagiers meer, zelfs
niet op de langeafstandsvluchten. Het publiek voelde aan dat er iets niet pluis
was. Ze kozen voor andere maatschappijen, want stel je voor dat je wel een heenreis
hebt maar geen terugreis. Het waren echt de laatste weken. Een maand voor het
failliet waren er maar één of twee containers en helemaal geen
Cargo meer.
Patrick Wilputte
Ze hebben het failliet zo goed aan boord gelegd dat mijn partner het drie weken
voordien nog niet geloofde. Ik zei: 'Murielle, we gaan failliet.' En zij: 'Maar
nee, dat kan niet.' Veel mensen geloofden het niet. Maar sinds de affaire Renault
weet ik dat in België alles mogelijk is. Ze draaiden hun hand niet om voor
3.000 mensen, ze zullen het voor drie keer meer ook niet doen. Er moest een
première zijn, dat was Renault. We waren met enkelen, onder wie Maria,
die doorhadden dat het niet ging.
De vakbondsleiding bereidde er ons op voor. Als delegee zagen we goed dat ze
op de vergaderingen gemakkelijk zeggen hadden: 'We doen alles om het te vermijden.'
Maar aan de andere kant bereidden ze het failliet voor. Een stom voorbeeld:
ze hadden al folders gedrukt: 'Wat te doen?' Wat moeten de arbeiders doen in
geval van failliet: zich wenden tot..., enz. Denk maar niet dat de mensen onnozel
zijn. Enerzijds drukt men materiaal. Ze geven het ons met de boodschap: nog
niet verspreiden. Maar als vakbondsafgevaardigde moest ik eerlijk zijn tegen
de mensen.
Maria.
Eigenlijk hadden de mensen al een paar weken geen zin meer om te werken. Ze
wilden dat de vakbonden iets zouden ondernemen voor het failliet uitgesproken
werd. Het weekend van 3 en 4 november waren er heel wat mensen die een fototoestel
meebrachten. Ze wilden Sabena, het werk, hun collega's nog vastleggen. Er was
toen veel discussie over het werk neerleggen. De mensen maakten zich ook zorgen
dat ze niet meer gingen betaald worden. Ik heb toen gebeld met de hoofddelegee
en gevraagd waarom we niet bezetten: 'We moeten niet wachten tot het failliet
uitgesproken wordt, want dan kunnen we de luchthaven misschien niet eens meer
binnen.' Maar ik botste op een pertinente weigering. Hun argument? Staken of
bezetten zou het failliet alleen maar bespoedigen. Er werd me gezegd dat ze
nog niets wisten, terwijl ze waarschijnlijk al aan het onderhandelen waren over
een sociaal plan.
* * *
Uittreksel uit hoofdstuk 4: We laten ons niet meer doen
Ik beschuldig, wij beschuldigen
Terwijl de parlementaire onderzoekscommissie de vraag naar de verantwoordelijkheid voor het faillissement al te omzichtig behandelt, terwijl het parlement over dat hoofdstuk in het rapport niet eens wil discussiëren, laten de Sabeniens er geen twijfel over bestaan. De verantwoordelijken moeten worden aangeduid, de verantwoordelijken kunnen worden aangeduid.
Maria. De echte schuldigen zijn de grote luchtvaartmaatschappijen en de banken. Het zijn zij die beslissen of en wanneer de geldkraan wordt dichtgedraaid. Ongeacht of daarmee meer dan 17.000 mensen op straat staan. Dat is het kapitalisme. De politici zijn hun rechterhand, zij zijn medeplichtig. Zij hebben allemaal gekozen voor de oriëntatie van Europa en de grote bedrijven. Zij hebben de privatisering in de praktijk gebracht, mogelijk gemaakt. De overheid wou zich van Sabena ontdoen, net zoals zij nu af wil van andere overheidsbedrijven, zoals de Post of de NMBS. Verhofstadt, Onkelinx, Daems, Di Rupo, De Croo, Dehaene en de leden van de beheerraad, allemaal dragen ze een verpletterende verantwoordelijkheid in de ellende die het faillissement heeft veroorzaakt. In feite zijn alle politieke partijen die de voorbije 20 jaar zogezegd in onze naam het land bestuurd hebben, mede verantwoordelijk voor het faillissement en het feit dat wij onze job kwijt zijn. En zij zitten nog steeds op hun stoel. Op het moment van de sluiting hadden ze de mond vol van het 'sociaal drama'. Maar zij weten niet waarover ze spreken. Want zij hebben nog geen dag aan de dop gestaan. Zij hebben nog geen euro verloren. Zij leven niet in dezelfde onzekerheid als velen van ons. En zij hopen dat wij ons daarbij gaan neerleggen. Maar dat kan niet, gisteren niet, vandaag niet, morgen niet.
Jeanne Delahaye
Onkelinx is zeker verantwoordelijk. Als vice-premier was ze goed geplaatst om
van alles op de hoogte te zijn. Di Rupo ook, de hele Parti Socialiste. En dan
al diegenen die de maatschappij bestuurden, dat is duidelijk. Allicht ook Verhofstadt,
want hij is eerste minister en was ook op de hoogte van de zaken. Toen we naar
de commissie zijn geweest, heeft Verhofstadt trouwens toegegeven dat er kleine
fouten zijn gemaakt. Op een zeker moment begon hij trouwens zijn stem te verheffen,
hij schreeuwde omdat we het niet eens waren met hem. Mensen die zich zo opwinden,
dat moet toch zijn omdat ze zichzelf iets te verwijten hebben. Anders hou je
toch dezelfde toon aan, als je je onschuldig voelt. En de Zwitsers in ieder
geval, in koeien van letters!
Roland Van Rafelghem
De verantwoordelijkheid van de politiek is groot. In de eerste plaats! Zij waren
hoofdaandeelhouder, zij wilden de meerderheid aan Swissair geven. Maar ik vond
dat geen goed idee. Het moest fifty-fifty blijven. Dat was mijn gedacht. Het
sleepte al jaren aan, dat was ook al met de vorige regeringen. Je ziet dat nu
ook met het spoor, de Lijn, de Post. Ze willen dat allemaal liberaliseren of
privatiseren. Daar is ook al lang sprake van. Toen minister De Croo aan de macht
was, was hij daar al mee bezig.
Patricia Drabs
De hele Belgische politiek is verantwoordelijk. Ze zouden zich maar al te graag
wegstoppen achter de verantwoordelijkheid van Swissair, zoveel is duidelijk.
De socialisten. De akkoorden met Swissair werden getekend door Di Rupo. Men
gooit de bal altijd in het kamp van een ander. Alle ministers die sinds 1990
aan de macht waren, zijn verantwoordelijk.
Jozef Vandeput
De politieke verantwoordelijkheid... dat is gesjoemel tot en met. Van om het
even welke kleur. Met een andere kleur aan de macht was het niet beter geweest.
Nu was het de VLD die de scepter zwaaide. Het zijn ook zij die de laatste niet-gerespecteerde
contracten hebben gesloten. Zoals Daems die zei: 'Dat doet deugd', met zijn
glas in zijn handen. Ik zal dat nooit vergeten. Ik denk wel dat hij het op de
champagne had en niet op de akkoorden. Het was al lang bezig, ik weet het al
van 1982, met De Croo. In 1982 was Sabena een gezond bedrijf. Hoe verder we
in de tijd teruggaan, hoe meer schuldigen we kunnen vinden. Ik weet niet hoever
we moeten teruggaan. Er was geen weg meer terug. Maar van de eerste tot de laatste,
hoe miniem ook, ze zijn allemaal schuldig. Ik zou het niet over mijn hart krijgen
om zo met de mensen om te gaan. Ze zouden dat van mij niet moeten vragen. Ik
zou niet in zo een cinema kunnen zitten.
Nicolas Michel
Verhofstadt is uiteraard verantwoordelijk. Hij had Sabena uit de financiële
problemen kunnen halen. Hij heeft dat overbruggingskrediet geregeld maar Sabena
had 80 miljard nodig. De staat had toch 40 miljard kunnen deblokkeren. Maar
neen. Men wou het schip laten zinken. Daems ook en dan Di Rupo, die heeft de
akkoorden met Swissair gesloten. Hij is mede de oorzaak van de problemen bij
Sabena. De verantwoordelijkheid ligt voor de helft bij de Zwitsers en voor de
helft bij de Belgische politici.
Patrick Wilputte
Naar mijn mening is de regering de hoofdverantwoordelijke. Dat is duidelijk.
Het zijn zelfs de Zwitsers niet. Zij waren oneerlijk natuurlijk. Maar als ik
oneerlijke bedoelingen zou hebben en ik vind een onnozele hals om te pluimen,
dan is het aan hem om zich te verweren. Wel, de Zwitsers hebben hun slachtoffer
gevonden: de Belgische regering. En die hebben zich goed laten doen. Of beter,
ze hebben laten begaan. Je gaat me toch niet doen geloven dat het allemaal imbecielen
zijn, dat er niemand was die iets zag aankomen. Je bent hoofdaandeelhouder en
je hebt een minderheidsaandeelhouder die al je geld uitgeeft, en je gaat dat
niet eens nakijken! Het is zelfs de regering niet maar eerder de politieke cultuur
die is ingevoerd. Of het nu Verhofstadt is of Piet en Pol. Zolang deze politiek
zal worden verdedigd, zal alles bij het oude blijven. Het is een mondiaal probleem.
We kunnen de wereld niet besturen zoals dat nu wordt gedaan, anders zouden er
zich altijd zulke catastrofes voordoen. Dat gebeurt niet enkel in België.
Overal zijn er sluitingen: Philips, United Airlines... Dat is toch het bewijs
dat het aan het systeem ligt. Er moet absoluut poen worden verdiend. Maar ten
koste van wat? Op een bepaald moment zullen we allemaal in een situatie terechtkomen
dat ieder van ons in de miserie zit en de economie tot stilstand komt. Want
het zijn de werkende mensen die de economie van een land doen draaien. Het personeel
doet een bedrijf functioneren. Ik zeg niet dat er geen mensen aan het hoofd
mogen staan. Maar we konden van directeur veranderen en toch bleef Sabena functioneren.
De dag dat men de medewerkers buiten gooide, werkte Sabena niet meer. Zo ingewikkeld
is dat niet.
Een andere verantwoordelijke: de vakbonden. Het eerste werk van de vakbond had
een harde strijd tegen het faillissement moeten zijn. Maar die brede sociale
beweging is er niet gekomen. Die kon er niet komen. Zolang een vakbond verbonden
is aan een politieke partij zal dat niet gebeuren. Het ABVV gaat de PS, die
aan de macht is, toch niet lastigvallen. De liberalen evenmin.
Mochten we op een dag een onafhankelijke vakbond kunnen oprichten, die in staat
is om alle strekkingen te verenigen in de strijd tegen het onrecht... Als je
alles van dichtbij bekijkt, moet je concluderen dat de regering zich wil ontdoen
van alles wat maar openbare dienst is. Ze wil alles privatiseren, de MIVB, de
NMBS, enz. Dat is niet logisch. Openbare diensten moeten door de staat beheerd
worden, er zijn geen 36 oplossingen mogelijk. Ik zeg niet dat we moeten leven
in een maatschappij waar alles door de staat wordt beheerd maar alles wat behoort
tot de publieke sector, moet door de staat worden beheerd. Het onderwijs, de
transportsector... Ik beweer niet dat er naast Sabena geen ander maatschappijen
actief mochten zijn. Maar er moet toch een nationale maatschappij zijn die afhangt
van de staat. Ik voel dat toch zo aan. Het is zoals het water en de gas, als
we dat allemaal beginnen te privatiseren, dan is het hier binnen de kortste
keren een ongelooflijke zwijnenstal. Zoveel is zeker.
Alain Bacci
Al onze oud-premiers. De verantwoordelijken die ofwel minister van Transport
waren of... De Croo in zijn tijd, Onkelinx, Daems, Verhofstadt die eerste minister
is, Daerdenne... Ik stel mij steeds de vraag: 'Hoeveel geld heeft Reutlinger
gekregen om Sabena ten gronde te richten?' Want daarna is hij naar Frankrijk
gegaan, bij Air Liberté, en zes maand daarna zaten ze daar in hetzelfde
schuitje. Misschien krijgt die vent daarvoor wel een premie! Ze vertellen hem:
'Goed, nu ga je daarheen en je krijgt zes maand om ze daar kapot te krijgen.'
Titel: Ik beschuldig... in naam van de Sabeniens
Auteurs: Maria Vindevoghel, Kathlijn Pittomvils, Julien Versteegh, Alice Adler
Uitgeverij EPO, Berchem-Antwerpen, 2003
Isbn 90 6445 293 8
Nur 740
Paperback 12,5 x 20 cm - Geïllustreerd - 208 blz.
12,50 EUR