boycot bedrijven die verdienen aan de oorlog by t_le_fou Tuesday March 18, 2003 at 05:21 AM |
thomasveron@hotmail.com |
Een ideetje van Naomi Klein; ideeën voor een Europese variant?
Naomi Klein lanceert een interessant idee in een column die onder andere in de Groene Amsterdammer verscheen. Citaat: "Het meest ambitieuze plan komt uit San Francisco, waar een coalitie van antioorlogsgroepen oproept tot een geweldloze contra-«staking», de dag nadat de oorlog begint: «Ga niet naar werk of school. Meld je ziek, loop weg… We zullen werkelijke economische, sociale and politieke kosten berekenen en business as usual stoppen totdat de oorlog stopt.» Het is een sterk idee: vredesbommen die ontploffen overal waar aan de oorlog wordt verdiend — benzinestations, wapenfabrieken, raketgrage tv-zenders. Het zal de oorlog misschien niet stoppen, maar het zou laten zien dat er een gerechtvaardigde positie bestaat tussen havik en hippie: een militant verzet voor de bescherming van het leven."
Waarom inderdaad niet de bedrijven boycotten die geld hopen te verdienen aan een Amerikaanse boycot? Te vrezen valt dat dit idee in z'n huidige vorm vooral in Amerika te zullen werken omdat daar voor de bevolking ook veel duidelijker is welke multinationals het beleid precies steunen en welke niet. Een aangepaste actie in Europa zou zich echter op een aantal symboolbedrijven kunnen richten: tankstations, fastfoodketens, frisdrankmerken.
Een symbolische boycot met acties aan de verkooppunten zelf vanaf dag één van de oorlog zou veel media-aandacht kunnen krijgen en daardoor de bedrijfswinsten en de beurskoersen van betreffende bedrijven sterk kunnen beïnvloeden. Zoals momenteel blijkt is de beurs immers cynisch genoeg weer eens blij met slecht nieuws. Het is misschien nog eens een druppel maar heel veel druppels kunnen een hete plaat misschien toch wat afkoelen...