arch/ive/ief (2000 - 2005)

Britse treinbestuurders in actie tegen de oorlog!
by In Defence of Marxism Monday January 27, 2003 at 04:03 PM
info@vonk.org

Twee treinbestuurders uit Motherwell (Schotland) hebben geweigerd een vrachttrein te besturen die geladen was met munitie en vermoedelijk bestemd was voor de Britse troepen die momenteel naar de Golf gezonden worden

Twee treinbestuurders uit Motherwell (Schotland) hebben geweigerd een vrachttrein te besturen die geladen was met munitie en vermoedelijk bestemd was voor de Britse troepen die momenteel naar de Golf gezonden worden. Deze militante en moedige actie bracht de acties tegen generaal Pinochet in de jaren 1970 en de Jolly George-incidenten van 1920 in herinnering. Het spoorwegmanagement laste het transport voor het Ministerie van Defensie af nadat het personeel, door een sympathisant beschreven als "gewetensbezwaarden", stelde tegen Tony Blairs dreiging om Irak aan te vallen gekant te zijn.

De twee treinbestuurders uit Motherwell weigerden de trein te besturen tussen de streek van Glasgow en de Glen Douglas-basis aan de westkust van Schotland, het grootste wapendepot van de NAVO in Europa.

Engelse, Welshe, en Schotse spoorwegen (EWS) die munitie voor het Ministerie van Defensie en commerciële goederen vervoeren probeerden de treinbestuurders te overtuigen om de twijfelachtige lading toch te vervoeren. Defensie laste de trein echter af en besloot de munitie over de weg te vervoeren en stelde dat ze dachten dat de trein technische problemen had!

Leiders van de Aslef-spoorwegvakbond werden op een EWS-vergadering onder druk gezet om de treinbestuurders te vragen spijt te betonen en te stoppen met hun onofficieel protest. De leiders van deze vakbond, die gekant zijn tegen welke aanval tegen Irak dan ook, weigerden toe te geven.

De twee bestuurders in kwestie, werkzaam in de vrachtdepot van Motherwell, zijn de enigen die opgeleid zijn voor het traject van de West Highlands-lijn. In totaal waren er echter vijftien bestuurders van het Motherwell-depot die te kennen hebben gegeven ook tot actie te willen overgaan indien ze zouden geconfronteerd worden met het vervoeren van transporten voor de oorlog in Irak.

"We discussiëren niet over commerciële zaken," stelde een EWS-woordvoerder. "De zaak van de twee treinbestuurders is niet waar en wij bediscussiëren geen zaken in het openbaar die op onze vergaderingen gezegd zijn."

Het Ministerie van Defensie zei later dat het door de EWS op de hoogte was gebracht van mechanische problemen, veroorzaakt door koud winterweer, wat ertoe geleid had dat de trein werd afgelast!

Na de moord op de linkse leider Salvador Allende in 1973 gingen dokwerkers liever in staking dan schepen te laden met in Groot-Brittannië gemaakte wapens bestemd voor Chili. In 1920 weigerden dokwerkers van de East India Docks in Londen geweren te laden op de Jolly George, een schip dat bestemd was om wapens te bezorgen aan antibolsjewieken na de Russische revolutie.

Vakbonden die arbeiders steunen die weigeren mee te werken aan militaire transporten riskeren gerechtelijk vervolgd te worden en te worden beboet. Onder de Tory anti-vakbondswetgeving zijn politieke stakingen illegaal.

In het parlement (House of Commons) werd een motie naar voren geschoven door John McDonnell in naam van de Socialist Campaign Group van parlementsleden die de "moedige en principiële actie van de twee treinbestuurders uit Motherwell, die besloten te weigeren een trein te besturen gevuld met munitie bestemd voor gebruik in een oorlog tegen Irak (…)" toejuichten.

De Campaign Group lanceerde ook een oproep voor een spoedcongres van de Labour Party. Hiermee willen ze de "oorlogsverklaring van de regering aan de brandweer" op hetzelfde moment dat ze ook "overweegt in oorlog te gaan met Irak" op de agenda plaatsen.