arch/ive/ief (2000 - 2005)

EU GATS-consultatie is nep!
by Myriam Vanderstichele (Attac-Nederland) Tuesday January 14, 2003 at 08:04 PM

Onder de druk van de Europese anti-GATS-campagne lanceerde de Europese Commissie op 12 november op haar website een openbare consultatie naar aanleiding van de verzoeken tot liberalisering van handel in diensten die de EU tot dan toe in het kader van de GATS-onderhandelingen van andere WTO-lidstaten had ontvangen. Een analyse.

1. Achtergrond bij de consultatie

Op 12 november 2002, lanceerde de Europese Commissie op haar website een openbare consultatie naar aanleiding van de verzoeken tot liberalisering van handel in diensten die de EU tot dan toe in het kader van de GATS-onderhandelingen van andere WTO-lidstaten had ontvangen. Zie:
<http://europa.eu.int/comm/trade/services/pr121102_en.htm>

Het 51 pagina's tellende consultatiedocument bevat een zeer beknopte samenvatting van de verzoeken tot liberalisering in diverse dienstensectoren die tot nu bij de Europese Unie zijn binnengekomen.
Ondanks beloftes van de Europese Commissie dat het document begin december in meerdere talen beschikbaar zou zijn, was er op 28 december 2002 nog steeds alleen een Engelse versie -- dit terwijl de door de Commissie
aangegeven sluitingsdatum voor reacties op het document 10 januari 2003
is. Zie: <http://europa.eu.int/comm/trade/services/imas.pdf>

[De deadline voor EU consultatieproces over GATS is ondertussen verlengd tot 31 januari.]

Het consultatiedocument schiet op meerdere punten ernstig tekort:
- het is onvolledig (het document verzwijgt enkele belangrijke verzoeken)
- de samenvattingen geven niet aan van welke landen de verzoeken afkomstig zijn.

Om goed te kunnen beoordelen wat er in de huidige GATS-
onderhandelingen op het spel staat, is het nodig om te weten welke verzoeken aan de EU zijn gedaan en van welke landen die verzoeken afkomstig zijn. Een verzoek van een belangrijke handelspartner als de Verenigde Staten zal immers anders worden behandeld dan een vergelijkbaar
verzoek van landen als Argentinië of Kenia.

Wat betreft het consultatieproces:

· Het is totaal onduidelijk hoe de Europese Commissie de resultaten van de consultatie kan meenemen in het gezamenlijke EU-antwoord op de binnengekomen GATS-verzoeken. De sluitingstermijn voor reacties op het
consultatiedocument is 10 januari 2003. Volgens de interne EU- planning zal de Europese Commissie minder dan een week later, rond 15 januari 2003, een eerste ontwerp voor het gezamenlijke GATS-bod van de EU ('draft
initial EU offer') in het Comité 133 aan de lidstaten voorleggen. Het lijkt hoogst onwaarschijnlijk dat de Commissie de resultaten van de consultatie tussen 10 en 15 januari nog in haar voorstel kan verwerken.

· De termijn voor de consultatie is veel te kort, zeker wanneer in aanmerking wordt genomen dat er alleen een Engelstalige versie van het consultatiedocument beschikbaar is.

· De Commissie heeft de consultatie alleen via de website van DG Handel aangekondigd. Dit is ongeloofwaardig en doet geen recht aan het belang en het controversiële karakter van de GATS-onderhandelingen. De Commissie had alle belanghebbenden en geïnteresseerden actief over de consultatie moeten informeren.

· Het consultatiedocument bevat geen informatie over de uitgaande GATS-verzoeken ('request lists') die de Europese Unie begin juli 2002 bij 109 WTO-lidstaten heeft ingediend. Deze verzoeklijsten zijn essentieel in
de huidige fase van de GATS-onderhandelingen. In het consultatiedocument geeft de Europese Commissie daarom een onvolledige en eenzijdige voorstelling van zaken.

Er bestaat een groot risico dat de resultaten van de consultatie politiek zullen worden misbruikt:

· De GATS-consultatie van de Europese Commissie concurreert met een aantal nationale consultaties in de lidstaten (o.a. in het Verenigd Koninkrijk en in Zweden). De Commissie lijkt met de Europese GATS-consultatie vooral haar eigen positie ten opzichte van de lidstaten te willen verstevigen en haar controle over de GATS onderhandelingen te
willen handhaven. Een effectieve en brede consultatie van maatschappelijke organisaties over de GATS-onderhandelingen kan eigenlijk alleen op nationaal niveau plaatsvinden.

· De huidige consultatie staat in geen verhouding tot de wijze waarop de Europese Commissie sinds de start van de GATS-onderhandelingen in 2000 de dienstenindustrie stelselmatig heeft betrokken bij het bepalen van de
onderhandelingsstrategie van de Europese Unie (zie
http://www.gatswatch.org/ESF-EC.html)

· De Europese Commissie zal zich op het consultatiedocument kunnen beroepen om 'aan te tonen' dat ze maatschappelijke organisaties afdoende heeft geconsulteerd.

Op grond van bovenstaande argumenten kan de door de Europese Commissie opgezette consultatie niet serieus genomen worden. Daarom is er een gecoördineerd e-mailprotest opgestart om de bezwaren tegen de aanpak van de Europese Commissie kenbaar te maken en het consultatieproces delegitimeren.