10 punten platform ter ondertekening by Carlos Perez Friday December 06, 2002 at 08:47 AM |
info@firegym.be 02/428.45.83 |
Wij, scholieren, studenten, opvoeders, leerkrachten en animatoren uit de sport -en sociale sector verzetten ons tegen de huidige oorlogsplannen, made in USA, tegen Irak en andere landen. Deze oorlogen slorpen gigantische financiële middelen op om mensenlevens te vernietigen, terwijl de middelen voor onderwijs en welzijn van onze kinderen hier en elders in de wereld steeds verder achteruit gaan. Wij kiezen voor een andere logica: geen geld meer voor oorlog, maar meer geld voor onderwijs en het welzijn van onze kinderen.
Opdat een andere wereld mogelijk is
Ik onderteken
1) Sinds de verdwijning van het Oostblok in 1989, zijn we getuige van een opflakkering van gewapende conflicten en oorlogen in de verste uithoeken van onze wereldbol. Deze trend wordt gedirigeerd door de Verenigde Staten en haar multinationals die zich nieuwe grondstoffen willen toe-eigenen en de wereld rijkdommen naar zich toetrekken.
2) Om deze oorlogspolitiek te kunnen voeren hebben de Verenigde Staten hun militair budget jaar na jaar verhoogd. Het Amerikaanse oorlogsbudget komt vandaag overeen met 45% van alle militaire uitgaven in de wereld. De VS zijn bereid om 100 miljard dollar uit te geven voor de oorlog in Irak. Dit is drie keer meer dan de hun federale overheid uitgeeft aan het onderwijs voor kinderen beneden de 12 jaar.
3) Ook in Europa kozen de regeringen het pad van de oorlog ten koste van het welzijn en de noden van onze jeugd. Op hetzelfde moment dat men ten strijde trok in Joegoslavië riepen de ministers van onderwijs dat er geen geld meer was voor het onderwijs. Reeds in 1999, werd de Belgische deelname aan de oorlog in de Balkan geschat op 5 miljard oude Belgische frank.
4) Vandaag willen de Europese ministers de opbouw van Europa gebruiken om hun oorlogspolitiek,made in USA, verder te ontwikkelen. We zullen het militair budget kunnen verhogen en de publieke opinie winnen als we de Europese logica volgen, want zonder verdediging, zal Europa nooit een grootmacht zijn.? verklaarde nog zopas onze Belgische minister van Defensie. De projecten voor de ontwikkeling van een eigen Europees leger en de recente militaire interventies aan de zijde van VS in Irak, Joegoslavië en Afghanistan kunnen onze stellingen alleen maar bevestigen.
5) Vanaf 1999 kende het militair budget in België opnieuw een verhoging. Voor het budget voor onderwijs kunnen we echter niet hetzelfde zeggen. Sinds 1989 is het in verhouding met het BNP blijven dalen. We zijn van 6,8% in 1989 overgegaan naar 4,8% in 1998. Deze daling blijft aanhouden ondanks de vele beloften van herfinanciering. Op geen enkele manier doet noch de Vlaamse als de Waalse minister van onderwijs moeite om de 6000 Franstalige leerkrachten uit het secundair onderwijs of de 1000 Nederlandstalige leerkrachten uit het hoger onderwijs, die in de jaren 1990 ontslagen werden, te vervangen.
6) Deze benarde financiële situatie zorgt voor een veelheid aan problemen en creëert onzekerheid voor de jongeren op school en voor hun families evenals voor de leerkrachten en de opvoeders. Overbevolkte klassen, te weinig didactisch materiaal, schoolgebouwen worden aan hun lot overgelaten en zijn in slechte staat, onvoldoende of onbestaande sportinfrastructuur met als gevolg een slechte lichamelijke conditie van onze kinderen.
7) Deze voortdurende onzekerheid en het ontbreken aan financiële middelen heeft rampzalige gevolgen bij onze kinderen zowel op psychisch als op fysisch vlak en leidt dikwijls tot het ongepast toedienen van medicamenten. Medicalisering als oplossing voor de sociale problemen in de maatschappij. In Vlaanderen eindigt 1 kind op 3 uit een achtergesteld milieu in het bijzonder onderwijs, vaak met het etiket van licht mentaal gehandicapte of als een kind met gedragsstoornissen.
8) Deze trend zien we niet alleen in België. In Frankrijk bijvoorbeeld schat men het aantal depressieve kinderen op 400.000. Zelfdoding is bij jongeren tussen 15 en 24 jaar de tweede doodsoorzaak. Steeds meer kinderen worden bestempeld als hyperkinetisch (ADHD). In de VS bereikt hun aantal 9 miljoen. Tot nu toe hebben de autoriteiten het sociale karakter van het probleem niet willen inzien. Ze individualiseren en medicaliseren het probleem: zij bestrijden steeds de symptomen en nooit de oorzaken. Zo komt de integrale kost ten laste van de families en ontdoen ze zich tegelijkertijd van hun verantwoordelijkheid.
9) Deze situatie treft alle kinderen, maar voornamelijk kinderen uit sociale achtergestelde gezinnen en meer specifiek uit de immigratie. Enquêtes hebben aangetoond dat ook de kloof tussen scholen in rijke wijken en die in de volkswijken steeds groter wordt, of de kloof tussen de elitescholen uit het algemeen onderwijs en de scholen uit het professioneel onderwijs.
10) Wij vragen een strikte beperking van de militaire uitgaven en een verhoging van de budgetten voor het onderwijs. We willen een terugkeer naar de situatie zoals we die kenden in de jaren '80, waarbij het budget voor onderwijs 7% van het BNP bedroeg. Dit is een minimum om te kunnen beantwoorden aan de individuele en collectieve noden van de jeugd. Dit geld is nodig om een onderwijs met hoge kwaliteit uit te bouwen, dat rekening houdt met de integrale, cognitieve, psychische en lichamelijke ontwikkeling van ieder kind.
Indien u graag meer informatie wenst in verband met ons platform of de activiteiten die wij organiseren of indien u wilt reageren op deze brief dan kunt u dit doen via onze website
voor ondertekening, ga vlug naar
http://www.firegym.be of via e-mail info@firegym.be
Oproep van de ploeg van Fire Gym
en ondertekend door de voorzitter Carlos Perez